26.11.2019 Liikenne Algoritmeista apua lentohäpeään – Norwegianille uusia työkaluja päästöjen kitkemiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Halpalentoyhtiö Norwegian on ottanut käyttöönsä uuden SkyBreathe -työkalun, joka auttaa lentäjiä optimoimaan lentoja yhä tehokkaammiksi. Tiedotteessaan yhtiö kertoo, että nykyaikaisella kalustollaan se pystyy nyt vähentämään hiilidioksidipäästöjään 140 miljoonalla kilolla vuodessa. Kaikessa yksinkertaisuudessaan Norwegianin uusi SkyBreathe-työkalu antaa lentäjille palautetta lennoilta. Tietokone kertoo, mitkä asiat tehtiin polttoaineen kulutuksen kannalta oikein ja mitkä taas väärin. Palautteiden perusteella samat reitit osataan seuraavalla kerralla lentää entistä energiatehokkaammin. Ohjelma kerää lentomatkalta valtavan suuren määrän dataa, joka pystytään analysoimaan nopeasti. Norwegianin mukaan kuutisen kuukautta koekäytössä ollut SkyBreathe säästää tässä vaiheessa polttoainetta ja sitä kautta hiilidioksidipäästöjä noin kahden prosentin edestä joka lennolla. Lentämisen päästöt puhuttavat tällä hetkellä laajasti Euroopassa ja juuri täällä Norwegianin kotikentällä Pohjolassa puhutaan lentohäpeästä. Big Data -algoritmeja hyödyntävä SkyBreathe onkin kehitetty Clean Sky -hankkeen tiimoilta, joka on Euroopan unionin rahoittama. Niin yhtiön hallintopuoli kuin lentäjätkin ovat olleet hyvin tyytyväisiä ohjelmaan, sillä laskujen mukaan polttoainetta säästyy huimalta kuulostavat 3,7 miljoonaa kiloa vuodessa, mikä tietysti tekee erittäin hyvää myös talouspuolelle. Käytännön toimia, jotka selkeästi säästävät polttoainetta lennon eri vaiheissa, on monia. Esimerkiksi kiitotiellä pyritään jarruttamaan moottorien sijaan pyörä- ja ilmajarruilla. Kiitoradalta portille rullatessa voidaan ottaa mallia potkuriturbiinikoneista ja sammuttaa toinen moottoreista tarpeettomana. Itse lähestymisessä noudatetaan ns. Continuous Descent Approaches -periaatetta, jossa lentokorkeudesta laskeudutaan kiitotielle asti mahdollisimman tasaisesti ja portaattomasti. Tämä vähentää turhaa tehontarvetta ja laskee myös lentomelua laajasti niillä alueilla, joiden yli lentoasemien lähestymispolut kulkevat. Näiden lisäksi Norwegian luettelee tiedotteessaan toimia, jotka liittyvät lentosäätietojen tarkkaan hyödyntämiseen, paikallisesti tuotettuihin biopolttoaineisiin sekä lentokoneiden painoon. Heti ei välttämättä tule mieleen, että lentokoneen peseminen pudottaisi paljoakaan kulutusta, mutta yhtiö kertoo koneen rungon ja moottoreiden pesun vähentävän päästöjä peräti 16 miljoonalla kilolla vuodessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kymmenen vuoden päästökuuri Norwegianin mukaan sen konekaluston tuottamat päästöt ovat pudonneet 30 prosentilla vuodesta 2008. Tässä ajassa yhtiö on myös laajentunut hurjasti. Vielä reilut kymmenen vuotta sitten sen laivasto koostui yksinomaan 1980-luvun tekniikkaan perustuneista 148-paikkaisista Boeing 737-300 -koneista, eli niin sanotusta 737 Classic -sarjasta. Vuonna 2009 Norwegian Air Shuttlen laivastoon liittyivät ensimmäiset kaksi tehdasuutta 186-paikkaista 737-800-konetta. Nämä uudenaikaisemmat NG- eli Next Generation -sarjan 737:t muodostavat tällä hetkellä yhtiön koko kapearunkolaivaston, niillä lentävät tytäryhtiöt Norwegian Air International, -Argentina ja Sweden. 737-800 on tällä hetkellä maailman yleisin kaupallinen matkustajakone. Vuonna 2012 perustettiin Norwegian Long Haul, joka lentää yhtiön mannertenvälisiä reittejä 21 koneen vahvuisella Boeing 787 Dreamliner-laivastolla. Laajarunkoja käyttää myös Norwegian Air UK. The International Council on Clean Transportation on palkinnut Norwegianin vuosina 2015 ja 2018 maailman polttoainetehokkaimmaksi lentoyhtiöksi Euroopan ja USA:n välillä. Mediassa hehkutettiin taannoin yhtiön Dreamlinerin lentäneen New Yorkista Lontooseen ennätysajassa yliääninopeudella. Kyllä, maanopeus kohosi jopa 1 250 kilometriin tunnissa, mutta ilmamassat avustivat sen verran, ettei Dreamlinerin voida sanoa ilmassa ylittäneen äänivallia – hyvä niin. Toimet jatkuvat Ensimmäiset Boeing 737 MAX:it saapuivat Norwegianille elokuussa 2018 tarkoituksenaan jatkaa edelleen vähäpäästöisemmällä tiellä. Norjalainen oli ensimmäinen eurooppalainen MAX-asiakas 100 koneen tilauksella. Kyseinen 737-sarjan uusin versio on tunnetusti tällä hetkellä vakavissa ongelmissa, ja Norwegian on kaikkien muiden MAX-operaattoreiden tavoin joutunut maadoittamaan jo vastaanottamansa 15 koneyksilöä. Lisäksi tehtaalta valmistuneita ei luonnollisesti ole voitu luovuttaa. Myös Dreamliner-laivasto yskii, nimittäin Rolls-Royce -voimanlähteestä irtosi kesällä pian Roomasta nousun jälkeen osia, ja tutkinta paljasti murtumia useiden yksilöiden turbiinien siivissä. Edessä on moottorinvaihtoja ja seisokkia. Entä tulevaisuudensuunnitelmat? Norwegian on tekemässä uutta aluevaltausta ja ottamassa käyttöön jopa sata kappaletta Airbus A320neo -sarjan kapearunkokoneita. A320neo:n idea on käytännössä sama kuin sen pääkilpailijan 737 MAX:in, eli tähtäimessä on parempi polttoainetalous. Norjalainen on tilannut sekä keskikokoa edustavia A320- että pidemmän kantaman ja suuremman kapasiteetin A321neoLR -koneita. Näillä eväin Norwegian voi jatkaa laajentumistaan entistä pidemmälle. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: Norwegian Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?