14.12.2019 Liikenne Autonomisten autojen kehitys ei riitä – ilman infraa ja lakeja ei liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itsestään liikkuvien autojen teille saamisessa on kova kilpailu. Jopa suurien autovalmistajien on täytynyt muodostaa keskenään liittoutumia pärjätäkseen kehityksessä uusille elektroniikka-alan kilpailijoille, teknologian kehitys yksinään ei kuitenkaan riitä tuomaan robottiautoja teille. Autonomisten autojen uumoillaan mullistavan liikennejärjestelmämme tulevina vuosikymmeninä. Tämän oletetaan parantavan liikenneturvallisuutta, alentavan liikkumiskustannuksia ja mahdollistavan uudenlaisia liikkumispalveluita. Autonomisilla ja keskenään verkottoituneilla autoilla uskotaan myös vähennettävän liikenneruuhkia, kertoo Autotuojat ja -teollisuus.Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA on laatinut autonomisen liikenteen edistämistoimista EU:ssa tiekartan. Lainsäädännön lisäksi autonominen liikenne edellyttää investointeja liikenneinfrastruktuuriin niin fyysisillä kuin digitaalisilla osa-alueilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTestaaminen aloitettava piakkoinAutonomisen liikenteen kehittäminen edellyttää Autotuojat ja -teollisuuden mukaan verkottuneiden ajoneuvojen, älykkään infran ja tietojärjestelmien testaamista jo lähivuosina todellisissa liikenneolosuhteissa.Autonomisessa ajamisessa on eri tasoisia avustimia joiden tehtävänä on helpottaa auton kuljettajan roolia esimerkiksi ohituksissa ja nopeuden hallinnassa. Autonomisen ajamisen tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Monet kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo täyttä arkipäivää. Avustavat toiminnot muun muassa suosittelevat kuljettajalle toimia tai jopa avustavat kuljettajaa aktiivisesti auton hallinnassa. Esimerkiksi kuolleen kulman varoitin ja kaista-avustin.Aktiiviset turvajärjestelmät toimivat usein nopeammin ja luotettavammin kuin ihminen kuljettajana. Vuosina 2021–2025 voimaan tuleva turvallisuusasetus vaatii pakollisina varusteina uusiin ensirekisteröitäviin autoihin useita kuljettajaa aktiivisesti avustavia järjestelmiä erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuden suojaamiseksi.Pitkä ja kivinen matka– Liikenteen sähköistyminen ja autonomisten autojen kehitystyö ovat tämän vuosikymmenen aikana yli kaksinkertaistaneet eurooppalaisen autoteollisuuden vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit noin 60 miljardiin euroon, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio taustoittaa.Kilpailu autonomisten autojen kehittämisessä on ajanut yhteistyöhön muun muassa saksalaiset autojätit Mercedes-Benz, Audi ja BMW.– Tästä huolimatta matka täysin autonomiseen liikenteeseen on vielä pitkä, sillä mitä syvemmälle kohti täydellistä autonomiaa kehitystyössä sukellamme, sitä enemmän uusia, ratkaisua vaativia haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat. Mielikuvan maalaaminen sellaisesta, jo lähivuosina markkinoille tulevasta edullisesta perheautosta, jossa kuljettaja voi siirtyä matkustajaksi, kertoo asiantuntemattomuudesta, Kallio lisää.Suomen ongelmana on Autotuojat ja -teollisuuden mukaan infrastruktuurin laajuus. Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia esimerkiksi liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille, tiemerkinnöille ja kunnossapidolle.Lisäksi ajoneuvojen keskinäinen verkottuminen mobiililaitteiden tavalla tuo haasteita tietojen hallinnan ja käyttäjän tietoturvallisuuden saralla.Lähde: Autotuojat ja -teollisuus Kuvituskuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Suomalaisautoilijat epäilevät autonomiaa, mutta ajokilometrien seuranta ei pelota Daimlerin Zetsche: Boeingin ongelmat kertovat myös autonomisen ajon haasteista Rahahanat auki: Volkswagen investoi sähköiseen ja autonomiseen tulevaisuuteen 44 miljardia euroa Autonomiaa suomalaisittain: Sensible4 uskoo tuovansa robottibussin liikenteeseen 2021 Apple järjestelee: yli 200 syrjään autonomisen ajon kehityksestä Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 8.7.2025 Autonhoito Yksi yllättävä kohta naarmuuntuu helposti sähköautossa – auton maalipinnan suojaaminen suojakalvolla yleistyy koko ajan enemmän 8.7.2025 Uutinen Maailman vanhin Rolls-Royce-kerho visiitillä Suomessa: ”Kerho on perustettu ajamista varten” 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 6.7.2025 Uutinen Pikkuautot pulassa Euroopassa kiristyvien säädösten kanssa – avuksi Japani-tyyliset kääpiöautot? 4.7.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 3.7.2025 julkaisemaan verkkojuttuun 4.7.2025 Liikenne Päivän kuva: Konginkankaan bussiturma sai viimein kunnon muistomerkin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen