14.12.2019 Liikenne Autonomisten autojen kehitys ei riitä – ilman infraa ja lakeja ei liikenteeseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Itsestään liikkuvien autojen teille saamisessa on kova kilpailu. Jopa suurien autovalmistajien on täytynyt muodostaa keskenään liittoutumia pärjätäkseen kehityksessä uusille elektroniikka-alan kilpailijoille, teknologian kehitys yksinään ei kuitenkaan riitä tuomaan robottiautoja teille. Autonomisten autojen uumoillaan mullistavan liikennejärjestelmämme tulevina vuosikymmeninä. Tämän oletetaan parantavan liikenneturvallisuutta, alentavan liikkumiskustannuksia ja mahdollistavan uudenlaisia liikkumispalveluita. Autonomisilla ja keskenään verkottoituneilla autoilla uskotaan myös vähennettävän liikenneruuhkia, kertoo Autotuojat ja -teollisuus. Euroopan autovalmistajien yhdistys ACEA on laatinut autonomisen liikenteen edistämistoimista EU:ssa tiekartan. Lainsäädännön lisäksi autonominen liikenne edellyttää investointeja liikenneinfrastruktuuriin niin fyysisillä kuin digitaalisilla osa-alueilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Testaaminen aloitettava piakkoin Autonomisen liikenteen kehittäminen edellyttää Autotuojat ja -teollisuuden mukaan verkottuneiden ajoneuvojen, älykkään infran ja tietojärjestelmien testaamista jo lähivuosina todellisissa liikenneolosuhteissa. Autonomisessa ajamisessa on eri tasoisia avustimia joiden tehtävänä on helpottaa auton kuljettajan roolia esimerkiksi ohituksissa ja nopeuden hallinnassa. Autonomisen ajamisen tasot: Taso 0: Ei automaatiota. Taso 1: Ajoavustus, joka ei puutu ohjaamiseen. Esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin. Taso 2: Osittainen automaatio, voi puuttua ohjaamiseen ja jarruttamiseen samaan aikaan. Vaatii silti kuljettajan täyden huomion. Esimerkiksi kaista-avustin ja mukautuva vakionopeudensäädin yhdessä. Taso 3: Ehdollinen automaatio antaa kuljettajan keskittyä muuhunkin kuin ajamiseen, mutta vaatii silti kuljettajan olemaan valmiina siirtymään ohjaksiin hetken varoitusajalla esimerkiksi olosuhteiden muutoksen vuoksi. Taso 4: Korkea automaatio voi ajaa täysin itsenäisesti joissain olosuhteissa. Kuljettaja vaaditaan esimerkiksi kovan vesi- tai lumisateen vuoksi, jolloin kaikki sensorit eivät välttämättä toimi. Taso 5: Täysi automaatio, jolloin kuljettajaa ei tarvita ollenkaan. Monet kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat jo täyttä arkipäivää. Avustavat toiminnot muun muassa suosittelevat kuljettajalle toimia tai jopa avustavat kuljettajaa aktiivisesti auton hallinnassa. Esimerkiksi kuolleen kulman varoitin ja kaista-avustin. Aktiiviset turvajärjestelmät toimivat usein nopeammin ja luotettavammin kuin ihminen kuljettajana. Vuosina 2021–2025 voimaan tuleva turvallisuusasetus vaatii pakollisina varusteina uusiin ensirekisteröitäviin autoihin useita kuljettajaa aktiivisesti avustavia järjestelmiä erityisesti jalankulkijoiden turvallisuuden suojaamiseksi. Pitkä ja kivinen matka – Liikenteen sähköistyminen ja autonomisten autojen kehitystyö ovat tämän vuosikymmenen aikana yli kaksinkertaistaneet eurooppalaisen autoteollisuuden vuosittaiset tutkimus- ja kehitysinvestoinnit noin 60 miljardiin euroon, Autotuojat ja -teollisuus ry:n toimitusjohtaja Tero Kallio taustoittaa. Kilpailu autonomisten autojen kehittämisessä on ajanut yhteistyöhön muun muassa saksalaiset autojätit Mercedes-Benz, Audi ja BMW. – Tästä huolimatta matka täysin autonomiseen liikenteeseen on vielä pitkä, sillä mitä syvemmälle kohti täydellistä autonomiaa kehitystyössä sukellamme, sitä enemmän uusia, ratkaisua vaativia haasteita insinöörit ja lainsäätäjät havaitsevat. Mielikuvan maalaaminen sellaisesta, jo lähivuosina markkinoille tulevasta edullisesta perheautosta, jossa kuljettaja voi siirtyä matkustajaksi, kertoo asiantuntemattomuudesta, Kallio lisää. Suomen ongelmana on Autotuojat ja -teollisuuden mukaan infrastruktuurin laajuus. Autonominen liikenne asettaa paljon vaatimuksia esimerkiksi liikenteen ohjaukselle, liikennemerkeille, tiemerkinnöille ja kunnossapidolle. Lisäksi ajoneuvojen keskinäinen verkottuminen mobiililaitteiden tavalla tuo haasteita tietojen hallinnan ja käyttäjän tietoturvallisuuden saralla. Lähde: Autotuojat ja -teollisuus Kuvituskuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Komponenttivalmistaja ZF: täysautonomia odotettua kalliimpaa ja monimutkaisempaa Autonomia ajaa yhteen: BMW ja Mercedes-Benz yhteistyöhön BMW Vision M Next – Ajajalle autonomian aikaan Suomalaisautoilijat epäilevät autonomiaa, mutta ajokilometrien seuranta ei pelota Daimlerin Zetsche: Boeingin ongelmat kertovat myös autonomisen ajon haasteista Rahahanat auki: Volkswagen investoi sähköiseen ja autonomiseen tulevaisuuteen 44 miljardia euroa Autonomiaa suomalaisittain: Sensible4 uskoo tuovansa robottibussin liikenteeseen 2021 Apple järjestelee: yli 200 syrjään autonomisen ajon kehityksestä Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku