2.2.2016 Liikenne Bosch laajentaa automaattisen ajamisen testausta Japaniin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojärjestelmien toimittajalle automaattisen ajamisen kehitystyö on luontaista jatkumoa. Eräs maailman suurimmista autoteollisuuden toimittajista, Bosch, on ilmoittanut kehittävänsä automatisoitua ajamista nyt myös Japanissa. Yhtiölle automatisoidun ajamisen kehitystyö on loogista jatkumoa sille, että sillä on ulottuvillaan kaikki tarvittava teknologia, aina ohjaamiseen liittyvistä järjestelmistä antureihin ja verkottumisratkaisuihin.Japanin kehitystiimi liittyy mukaan Boschin automaattisen ajamisen tutkimusryhmään, johon kuuluu lähes 2 500 insinööriä ympäri maailman. Testityö aloitettiin jo vuonna 2011.–Japanin vasemmanpuoleinen liikenne ja haastavat liikenneolosuhteet tarjoavat meille runsaasti arvokasta palautetta automaattisen ajamisen edelleen kehittämiseksi, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel.Boschin testiajoneuvot kulkevat liikenteessä itsenäisesti kiihdyttäen, jarruttaen ja ohittaen. Ajoneuvot myös päättävät itse kaistan vaihtamisesta ja vilkun käyttämisestä. Yksityiskohtaista tietoa tarjoavien antureiden lisäksi ajoneuvo pohjaa päätöksensä yhteistyökumppani TomTomin tuottamaan karttatietoon. Järjestelmä pyrkii ennustamaan muiden kuljettajien käyttäytymistä ja valitsee sopivan strategian sen perusteella. Hoheiselin mukaan takana on jo yli 10 000 kilometriä ilman onnettomuuksia.Yhtiölle automatisoidussa ajamisessa on ennen kaikkea kysymys tieliikenteen turvallisuudesta. YK arvioi, että liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain 1,25 miljoonaa ihmistä, ja että yhdeksänkymmentä prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisestä erehdyksestä. Boschin tutkimukset ennustavat, että automaation lisääminen voi alentaa onnettomuuksien määrää jopa kolmanneksella pelkästään Saksassa.–Kriittisissä tilanteissa oikeanlainen tuki voi pelastaa ihmishenkiä, Hoheisel sanoo.Turvallisuuden lisäksi myös tehokkuus on automatisoidun ajamisen etuna. Yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa on todettu, että ennakoivan ajamisen strategioiden avulla voidaan saavuttaa jopa 39 %:n polttoaineensäästö moottoritiellä ajettaessa.Yksi automaattisen ajamisen seuraavista haasteista on lainsäädäntö, jonka täytyy muuttua ennen kuin järjestelmä voidaan ottaa tuotantoon asti. Wienin tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen on odotettavissa muutoksia huhtikuusta alkaen. Sopimuksen jäsenvaltioiden tulee sen jälkeen viedä muutokset osaksi kansallista lainsäädäntöään. Säädökset mahdollistavat automatisoidun ajamisen, kunhan kuljettaja pystyy kytkemään pois tai ohittamaan automatisoidun ajamisen järjestelmän. Mitä ajoneuvojen rekisteröintiä koskevaan lakiin tulee, YK:n Euroopan talouskomission epävirallinen työryhmä tarkastelee asetusta R.79, joka mahdollistaa automaattisen ajamisen enintään 10 kilometrin tuntivauhdissa.Toinen haaste järjestelmien tuotannon kannalta on automaattisen ajamisen järjestelmien validointi. Bosch kehittää uudenlaisia lähestymistapoja testaamiseen, jotta järjestelmien testimäärää saataisiin alennettua nykyisten menetelmien edellyttämistä useista miljoonista kilometreistä.Lähde ja kuvat: BoschMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?