2.2.2016 Liikenne Bosch laajentaa automaattisen ajamisen testausta Japaniin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojärjestelmien toimittajalle automaattisen ajamisen kehitystyö on luontaista jatkumoa. Eräs maailman suurimmista autoteollisuuden toimittajista, Bosch, on ilmoittanut kehittävänsä automatisoitua ajamista nyt myös Japanissa. Yhtiölle automatisoidun ajamisen kehitystyö on loogista jatkumoa sille, että sillä on ulottuvillaan kaikki tarvittava teknologia, aina ohjaamiseen liittyvistä järjestelmistä antureihin ja verkottumisratkaisuihin. Japanin kehitystiimi liittyy mukaan Boschin automaattisen ajamisen tutkimusryhmään, johon kuuluu lähes 2 500 insinööriä ympäri maailman. Testityö aloitettiin jo vuonna 2011. –Japanin vasemmanpuoleinen liikenne ja haastavat liikenneolosuhteet tarjoavat meille runsaasti arvokasta palautetta automaattisen ajamisen edelleen kehittämiseksi, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Boschin testiajoneuvot kulkevat liikenteessä itsenäisesti kiihdyttäen, jarruttaen ja ohittaen. Ajoneuvot myös päättävät itse kaistan vaihtamisesta ja vilkun käyttämisestä. Yksityiskohtaista tietoa tarjoavien antureiden lisäksi ajoneuvo pohjaa päätöksensä yhteistyökumppani TomTomin tuottamaan karttatietoon. Järjestelmä pyrkii ennustamaan muiden kuljettajien käyttäytymistä ja valitsee sopivan strategian sen perusteella. Hoheiselin mukaan takana on jo yli 10 000 kilometriä ilman onnettomuuksia. Yhtiölle automatisoidussa ajamisessa on ennen kaikkea kysymys tieliikenteen turvallisuudesta. YK arvioi, että liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain 1,25 miljoonaa ihmistä, ja että yhdeksänkymmentä prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisestä erehdyksestä. Boschin tutkimukset ennustavat, että automaation lisääminen voi alentaa onnettomuuksien määrää jopa kolmanneksella pelkästään Saksassa. –Kriittisissä tilanteissa oikeanlainen tuki voi pelastaa ihmishenkiä, Hoheisel sanoo. Turvallisuuden lisäksi myös tehokkuus on automatisoidun ajamisen etuna. Yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa on todettu, että ennakoivan ajamisen strategioiden avulla voidaan saavuttaa jopa 39 %:n polttoaineensäästö moottoritiellä ajettaessa. Yksi automaattisen ajamisen seuraavista haasteista on lainsäädäntö, jonka täytyy muuttua ennen kuin järjestelmä voidaan ottaa tuotantoon asti. Wienin tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen on odotettavissa muutoksia huhtikuusta alkaen. Sopimuksen jäsenvaltioiden tulee sen jälkeen viedä muutokset osaksi kansallista lainsäädäntöään. Säädökset mahdollistavat automatisoidun ajamisen, kunhan kuljettaja pystyy kytkemään pois tai ohittamaan automatisoidun ajamisen järjestelmän. Mitä ajoneuvojen rekisteröintiä koskevaan lakiin tulee, YK:n Euroopan talouskomission epävirallinen työryhmä tarkastelee asetusta R.79, joka mahdollistaa automaattisen ajamisen enintään 10 kilometrin tuntivauhdissa. Toinen haaste järjestelmien tuotannon kannalta on automaattisen ajamisen järjestelmien validointi. Bosch kehittää uudenlaisia lähestymistapoja testaamiseen, jotta järjestelmien testimäärää saataisiin alennettua nykyisten menetelmien edellyttämistä useista miljoonista kilometreistä. Lähde ja kuvat: Bosch Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 7.5.2024 Automatkailu Volkswagen New California: kulttiteltta neljällä pyörällä 8.5.2024 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Courier – kantti kantilta monikäyttöisyyttä 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 7.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja katsastuksen helppouden viehätys 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe