2.2.2016 Liikenne Bosch laajentaa automaattisen ajamisen testausta Japaniin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoneuvojärjestelmien toimittajalle automaattisen ajamisen kehitystyö on luontaista jatkumoa. Eräs maailman suurimmista autoteollisuuden toimittajista, Bosch, on ilmoittanut kehittävänsä automatisoitua ajamista nyt myös Japanissa. Yhtiölle automatisoidun ajamisen kehitystyö on loogista jatkumoa sille, että sillä on ulottuvillaan kaikki tarvittava teknologia, aina ohjaamiseen liittyvistä järjestelmistä antureihin ja verkottumisratkaisuihin. Japanin kehitystiimi liittyy mukaan Boschin automaattisen ajamisen tutkimusryhmään, johon kuuluu lähes 2 500 insinööriä ympäri maailman. Testityö aloitettiin jo vuonna 2011. –Japanin vasemmanpuoleinen liikenne ja haastavat liikenneolosuhteet tarjoavat meille runsaasti arvokasta palautetta automaattisen ajamisen edelleen kehittämiseksi, sanoo Boschin johtokunnan jäsen Dirk Hoheisel. Boschin testiajoneuvot kulkevat liikenteessä itsenäisesti kiihdyttäen, jarruttaen ja ohittaen. Ajoneuvot myös päättävät itse kaistan vaihtamisesta ja vilkun käyttämisestä. Yksityiskohtaista tietoa tarjoavien antureiden lisäksi ajoneuvo pohjaa päätöksensä yhteistyökumppani TomTomin tuottamaan karttatietoon. Järjestelmä pyrkii ennustamaan muiden kuljettajien käyttäytymistä ja valitsee sopivan strategian sen perusteella. Hoheiselin mukaan takana on jo yli 10 000 kilometriä ilman onnettomuuksia. Yhtiölle automatisoidussa ajamisessa on ennen kaikkea kysymys tieliikenteen turvallisuudesta. YK arvioi, että liikenneonnettomuuksissa kuolee vuosittain 1,25 miljoonaa ihmistä, ja että yhdeksänkymmentä prosenttia onnettomuuksista johtuu inhimillisestä erehdyksestä. Boschin tutkimukset ennustavat, että automaation lisääminen voi alentaa onnettomuuksien määrää jopa kolmanneksella pelkästään Saksassa. –Kriittisissä tilanteissa oikeanlainen tuki voi pelastaa ihmishenkiä, Hoheisel sanoo. Turvallisuuden lisäksi myös tehokkuus on automatisoidun ajamisen etuna. Yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa on todettu, että ennakoivan ajamisen strategioiden avulla voidaan saavuttaa jopa 39 %:n polttoaineensäästö moottoritiellä ajettaessa. Yksi automaattisen ajamisen seuraavista haasteista on lainsäädäntö, jonka täytyy muuttua ennen kuin järjestelmä voidaan ottaa tuotantoon asti. Wienin tieliikennettä koskevaan yleissopimukseen on odotettavissa muutoksia huhtikuusta alkaen. Sopimuksen jäsenvaltioiden tulee sen jälkeen viedä muutokset osaksi kansallista lainsäädäntöään. Säädökset mahdollistavat automatisoidun ajamisen, kunhan kuljettaja pystyy kytkemään pois tai ohittamaan automatisoidun ajamisen järjestelmän. Mitä ajoneuvojen rekisteröintiä koskevaan lakiin tulee, YK:n Euroopan talouskomission epävirallinen työryhmä tarkastelee asetusta R.79, joka mahdollistaa automaattisen ajamisen enintään 10 kilometrin tuntivauhdissa. Toinen haaste järjestelmien tuotannon kannalta on automaattisen ajamisen järjestelmien validointi. Bosch kehittää uudenlaisia lähestymistapoja testaamiseen, jotta järjestelmien testimäärää saataisiin alennettua nykyisten menetelmien edellyttämistä useista miljoonista kilometreistä. Lähde ja kuvat: Bosch Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?