Liikenne | Uutinen | 17.6.2019

Energy Observer: liikkuva tutkimuskeskus

Helsingissä 7.–10. kesäkuuta vieraillut Energy Observer -alus tutkii uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä. Alus on ainakin kuuden vuoden mittaisella kiertueella, jonka aikana sen on tarkoitus vierailla viidessäkymmenessä eri maassa.

Jaa artikkeli

Energy Observer on rakennettu 1983 valmistetun kilpaveneen pohjalle. Sen liikuttamiseen käytetään kolmea uusiutuvaa energianlähdettä: aurinkoa, tuulta ja vettä. Energiaa varastoidaan akkujen ja vedyn avulla.

Energy Observer maailmalla.

Alus on käytännössä kelluva laboratorio, jossa tutkitaan jatkuvasti uusiutuvien energioiden käyttämistä ja säilyttämistä. Sen tehtävänä on testata uutta teknologiaa ääriolosuhteissa. Jokaisen purjehdusmatkan jälkeen alus palaa tukikohtaan, jossa tekniikkaa päivitetään ja optimoidaan uusien mittaustulosten mukaisesti.

Vetytekniikan pioneeri

Vety on energianlähteeksi optimaalinen sen saatavuuden takia, sillä vety on maailman yleisin alkuaine. Energiatiheyskin vedyllä on hyvä, jopa neljä kertaa parempi kuin hiilellä ja kolme kertaa parempi kuin dieselillä, näin ollen vedyssä voi olla potentiaalia myös energiansiirrossa.

Eikä vedyn palamistuotteena synny kasvihuonepäästöjä tai pienhiukkasia, vaan vettä.

Energy Observer on maailman ensimmäinen alus, joka pystyy tuottamaan vetynsa matkan aikana merivedestä elektrolyysin avulla.

Aluksen rahoittajana toimiva Toyota uskoo polttokennojen myös halpenevan kymmenessä vuodessa, jonka kautta vetytekniikka voisi yleistyä myös autoteollisuudessa.

Tuulta vaikea hyödyntää

Energy Observer

Vuonna 2019 alukseen tuli uudenlainen järjestelmä tuulienergian hyödyntämiseksi, tuulipotkurit. Kaksi pystyakselista Oceanwings-tuuliturbiinia mahdollistavat energian tuottamisen matkustamisen aikana. Yhden siiven pinta-ala on 31,5 neliömetriä. Tuuliturbiinien energiaa hyödnnetään aluksessa monella eri tapaa, esimerkiksi osana sähkömoottoreiden energiantarvetta.

Alustavien tutkimustulosten mukaan siivet ovat osoittautuneet hyödylliseksi.  Tuulivoiman ansiosta energiaa on tarvittu olosuhteista riippuen 18­–42 prosenttia aikaisempaa vähemmän tuulivoiman ansiosta.

Alus on vuorattu läpeensä erilaisilla aurinkopaneeleilla, yhteensä käytössä on 141 neliömetriä aurinkopaneelia ja määrää on tarkoitus lisätä vielä 27 neliömetrillä tulevaisuudessa. Lisätietoa Energy Observeristä löydät täältä.

Lähteet: Energy Observer, Toyota Kuvat: Energy Observer – Marta Sostres

Jaa artikkeli

Keskustelu