17.6.2019 Liikenne Energy Observer: liikkuva tutkimuskeskus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä 7.–10. kesäkuuta vieraillut Energy Observer -alus tutkii uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä. Alus on ainakin kuuden vuoden mittaisella kiertueella, jonka aikana sen on tarkoitus vierailla viidessäkymmenessä eri maassa. Energy Observer on rakennettu 1983 valmistetun kilpaveneen pohjalle. Sen liikuttamiseen käytetään kolmea uusiutuvaa energianlähdettä: aurinkoa, tuulta ja vettä. Energiaa varastoidaan akkujen ja vedyn avulla.Energy Observer maailmalla.Alus on käytännössä kelluva laboratorio, jossa tutkitaan jatkuvasti uusiutuvien energioiden käyttämistä ja säilyttämistä. Sen tehtävänä on testata uutta teknologiaa ääriolosuhteissa. Jokaisen purjehdusmatkan jälkeen alus palaa tukikohtaan, jossa tekniikkaa päivitetään ja optimoidaan uusien mittaustulosten mukaisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetytekniikan pioneeriVety on energianlähteeksi optimaalinen sen saatavuuden takia, sillä vety on maailman yleisin alkuaine. Energiatiheyskin vedyllä on hyvä, jopa neljä kertaa parempi kuin hiilellä ja kolme kertaa parempi kuin dieselillä, näin ollen vedyssä voi olla potentiaalia myös energiansiirrossa.Eikä vedyn palamistuotteena synny kasvihuonepäästöjä tai pienhiukkasia, vaan vettä.Energy Observer on maailman ensimmäinen alus, joka pystyy tuottamaan vetynsa matkan aikana merivedestä elektrolyysin avulla.Aluksen rahoittajana toimiva Toyota uskoo polttokennojen myös halpenevan kymmenessä vuodessa, jonka kautta vetytekniikka voisi yleistyä myös autoteollisuudessa.Tuulta vaikea hyödyntääVuonna 2019 alukseen tuli uudenlainen järjestelmä tuulienergian hyödyntämiseksi, tuulipotkurit. Kaksi pystyakselista Oceanwings-tuuliturbiinia mahdollistavat energian tuottamisen matkustamisen aikana. Yhden siiven pinta-ala on 31,5 neliömetriä. Tuuliturbiinien energiaa hyödnnetään aluksessa monella eri tapaa, esimerkiksi osana sähkömoottoreiden energiantarvetta.Alustavien tutkimustulosten mukaan siivet ovat osoittautuneet hyödylliseksi. Tuulivoiman ansiosta energiaa on tarvittu olosuhteista riippuen 18–42 prosenttia aikaisempaa vähemmän tuulivoiman ansiosta.Alus on vuorattu läpeensä erilaisilla aurinkopaneeleilla, yhteensä käytössä on 141 neliömetriä aurinkopaneelia ja määrää on tarkoitus lisätä vielä 27 neliömetrillä tulevaisuudessa. Lisätietoa Energy Observeristä löydät täältä.Lähteet: Energy Observer, Toyota Kuvat: Energy Observer – Marta Sostres Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”