17.6.2019 Liikenne Energy Observer: liikkuva tutkimuskeskus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Helsingissä 7.–10. kesäkuuta vieraillut Energy Observer -alus tutkii uusiutuvien energianlähteiden hyödyntämistä. Alus on ainakin kuuden vuoden mittaisella kiertueella, jonka aikana sen on tarkoitus vierailla viidessäkymmenessä eri maassa. Energy Observer on rakennettu 1983 valmistetun kilpaveneen pohjalle. Sen liikuttamiseen käytetään kolmea uusiutuvaa energianlähdettä: aurinkoa, tuulta ja vettä. Energiaa varastoidaan akkujen ja vedyn avulla. Energy Observer maailmalla. Alus on käytännössä kelluva laboratorio, jossa tutkitaan jatkuvasti uusiutuvien energioiden käyttämistä ja säilyttämistä. Sen tehtävänä on testata uutta teknologiaa ääriolosuhteissa. Jokaisen purjehdusmatkan jälkeen alus palaa tukikohtaan, jossa tekniikkaa päivitetään ja optimoidaan uusien mittaustulosten mukaisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vetytekniikan pioneeri Vety on energianlähteeksi optimaalinen sen saatavuuden takia, sillä vety on maailman yleisin alkuaine. Energiatiheyskin vedyllä on hyvä, jopa neljä kertaa parempi kuin hiilellä ja kolme kertaa parempi kuin dieselillä, näin ollen vedyssä voi olla potentiaalia myös energiansiirrossa. Eikä vedyn palamistuotteena synny kasvihuonepäästöjä tai pienhiukkasia, vaan vettä. Energy Observer on maailman ensimmäinen alus, joka pystyy tuottamaan vetynsa matkan aikana merivedestä elektrolyysin avulla. Aluksen rahoittajana toimiva Toyota uskoo polttokennojen myös halpenevan kymmenessä vuodessa, jonka kautta vetytekniikka voisi yleistyä myös autoteollisuudessa. Tuulta vaikea hyödyntää Vuonna 2019 alukseen tuli uudenlainen järjestelmä tuulienergian hyödyntämiseksi, tuulipotkurit. Kaksi pystyakselista Oceanwings-tuuliturbiinia mahdollistavat energian tuottamisen matkustamisen aikana. Yhden siiven pinta-ala on 31,5 neliömetriä. Tuuliturbiinien energiaa hyödnnetään aluksessa monella eri tapaa, esimerkiksi osana sähkömoottoreiden energiantarvetta. Alustavien tutkimustulosten mukaan siivet ovat osoittautuneet hyödylliseksi. Tuulivoiman ansiosta energiaa on tarvittu olosuhteista riippuen 18–42 prosenttia aikaisempaa vähemmän tuulivoiman ansiosta. Alus on vuorattu läpeensä erilaisilla aurinkopaneeleilla, yhteensä käytössä on 141 neliömetriä aurinkopaneelia ja määrää on tarkoitus lisätä vielä 27 neliömetrillä tulevaisuudessa. Lisätietoa Energy Observeristä löydät täältä. Lähteet: Energy Observer, Toyota Kuvat: Energy Observer – Marta Sostres Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt