10.2.2022

GTÜ-katsastusraportti 2022: pikkuautojen vähävikaisina loistavat sähköautot

GTÜ katsastus tilastot viat vika 2022 pikkuautot Nissan LEAF

Viiteen miljoonaan katsastukseen perustuva saksalainen GTÜ-katsastustilasto paljastaa vähävikaiset ja runsasvikaiset automallit. Pienissä autoissa sähköautot pärjäävät hyvin.

Pikkuautojen luokassa sähköautot osoittautuvat varsin vähävikaisiksi. Tieto paljastuu kattavasta saksalaisesta katsastustilastosta, joka viiden miljoonan katsastuksen perustella erottelee jyvät akanoista eli vähävikaiset automallit vikaherkistä automalleista. GTÜ-katsastustilaston tulokset on julkaistu autojen kokoluokittain (8 ryhmää), joista kussakin viisi autojen ikäryhmää.

Määräaikaiskatsastuksista Saksassa tehty tilasto paljastaa pikkuautojen luokassa sähköautojen hyvän menestyksen kolmessa nuorimmassa ikäryhmässä. Tässä raportissa pikkuautojen luokkaan sijoitettu pienemmän keskiluokan Nissan Leaf on vähävikaisin pikkuauto (vikaindeksi 0,86) nuorimmassa 1–3-vuotiaiden ryhmässä. Edellisvuoden tilaston paras, BMW i3 sijoittui nyt toiseksi.

4–5-vuotiaissa BMW i3 on paras sähköauto sijalla 5 ja 6–7-vuotiaissa BMW i3 on pikkuautojen paras. Nissan Leaf ei ole tilastossa vanhemmissa ikäryhmissä.

Edellisessä raportissa mainiosti menestyneen Renault Zoe -sähköauton sijoitukset putosivat: 1–3-vuotiaissa sijalla 29, 4–5-vuotiaissa sijalla 9 ja 6–7-vuotiaissa sijalla 13. Ilmeisesti jonkinlaista laadun vaihtelua eri tuotantovuosien välillä?

Bensiinikäyttöinen Mazda 2 on pikkuautojen paras 4–5-vuotiaissa ja niin ikään bensiinikäyttöinen, piskuinen Toyota IQ on edellisvuoden tapaan paras kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä.

Pikkuautojen runsasvikaisimmat mallit olivat nuorimmasta vanhimpaan ikäryhmään Dacia Sandero, Alfa Romeo MiTo, Fiat Punto, Renault Clio ja Peugeot 208/207.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Viisi miljoonaa katsastusta

Tilasto paljastaa, että uusimpien japanilaisten automallien laadun ylivoima on hieman taantunut eurooppalaisten merkkien kohentaessa laatuaan. Muutama japanilainen automalli menestyi edelleen mainiosti vanhimmissa ikäluokissa, Pikkuautot Toyota IQ ja Toyota Yaris ottivat kaksoisvoiton kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä. Nuorimmassa ikäluokassa Nissan Leaf nousi luokan kärkeen. Mazda 2 piti japanilaisten mainetta yllä olemalla 4–5-vuotiaiden parhaaksi.

Yli viiden miljoonan katsastuksen perusteella voi tiivistää, että saksalaiset autot ovat useimmiten kärjessä, japanilaiset pärjäävät erityisesti vanhemmissa ikäryhmissä, mutta korealaisten ja ranskalaisten sijoitukset vaihtelevat suuresti ja halpamerkki Dacia on useimmiten hännillä. Pienet sähköautot ovat osoittautuneet vähävikaisiksi.

GTÜ (Gesellschaft für Technische Überwachung mbH) on Saksan kolmanneksi suurin katsastusorganisaatio TÜVin ja Dekran jälkeen. GTÜ-raportin 2022 viisi miljoonaa määräaikaiskatsastusta on tehty puolentoista vuoden aikana välillä 1.1.2020–30.6.2021.

Viisi eri ikäryhmää

Automallit ovat paremmuusjärjestyksessä viidessä eri ikäryhmässä ja kahdeksassa eri kokoluokassa, mikä helpottaa tietyn kokoluokan automallien vertailua.

Keskimääräiset ajomäärät kokoluokittain ja ikäryhmittäin kerrotaan. Edustusluokan autoilla ja isoilla autoilla ajetaan enemmän, pikkuautoilla sekä urheilu- ja avoautoilla vähemmän.

Ei niin hyvää, ettei jotain huonoakin: automallikohtaisia keskimääräisiä ajomääriä ei mainita, mikä on raportin suurin heikkous. Esimerkiksi tila-autojen ja katumaasturien ryhmissä on hyvin erikokoisia malleja, joiden ajomäärät poikkeavat suuresti toisistaan. Tieto kunkin mallin keskimääräisestä mittarilukemasta auttaisi suhteuttamaan vikamäärän mallin ajomäärään.

Ohjaus, jarrut, kori, valot…

GTÜ-vikaindeksi on katsastuksessa havaittujen vikojen määrä sataa autoa kohti seitsemässä pääkohdassa, joita ovat pyöräntuenta, ohjaus, jarrut, kori ja alusta, sähköjärjestelmä ja valot, öljyvuodot ja pakoputkisto/päästöt. Viat näissä kohteissa vaikuttavat merkittävästi turvallisuuteen tai ympäristöön tai aiheuttavat suuria korjauskustannuksia. Kuljettajan huolimattomuudesta aiheutuneita kulutusosien vikoja ei ole noteerattu, kuten esimerkiksi kuluneet renkaat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Laatuerot paljastuvat

Automallien laatuerot näkyvät selvimmin nuorimmassa ikäryhmässä. Pääosa kilometreistä tai jopa kaikki on ajettu takuuaikana – takuun pituudesta riippuen.

Vanhemmissa ikäryhmissä auton kuntoon vaikuttavat mallin laadun ohella myös käyttäjän huolellisuus, määräaikaishuoltojen teettäminen, vikojen korjauttaminen, ajo-olosuhteet, ajotapa ja erot eri mallien ajomäärissä.

Pikkuautot, 10 parasta ja 10 huonointa ikäryhmittäin

1–3-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

Nissan Leaf (0,86)

BMW i3 (1,57)

Audi A1 (2,30)

Toyota Yaris (2,67)

Mini (3,06)

Suzuki Celerio (3,11)

Hyundai i20 (3,12)

Mazda 2 (3,26)

Smart Forfour (3,34)

Seat Ibiza (3,42)

Citroën C3 (6,33)

Fiat Panda (6,34)

Ford Ka (6,44)

Hyundai i10 (6,57)

Škoda Citigo (6,59)

Mitsubishi Space Star (7,21)

Renault Clio (7,24)

Nissan Micra (7,30)

Citroën DS3 (7,55)

Dacia Sandero (11,70)

Keskimääräinen ajomäärä 30 000 km

GTÜ katsastus tilastot viat vika 2022 pikkuautot Dacia Sandero
Dacia Sandero löytyy useimmissa ikäryhmissä tilaston loppupuolelta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

4–5-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

Mazda 2 (5,04)

Mini (5,08)

Toyota Yaris (5,10)

Audi A1 (5,42)

BMW i3 (6,25)

Suzuki Celerio (6,26)

Opel Karl (6,74)

Honda Jazz (7,66)

Renault ZOE (7,79)

Peugeot 108 (7,87)

Fiat 500/500L (12,43)

Citroën C3 (12,88)

Fiat Panda (12,97)

Nissan Micra (13,29)

Renault Clio (15,12)

Hyundai i10 (15,29)

Fiat Punto (15,73)

Ford Ka (15,84)

Dacia Sandero (17,04)

Alfa Romeo MiTo (18,40)

Keskimääräinen ajomäärä 50 000 km

BMW i3 facelift BMW i3s
BMW i3 oli edukseen 6-7-vuotiaissa autoissa.

6–7-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

BMW i3 (6,99)

Mazda 2 (8,07)

Audi A1 (10,09)

Toyota IQ (10,24)

Peugeot 108 (10,71)

Toyota Yaris (11,85)

Opel Karl (12,19)

Honda Jazz (12,52)

Smart Forfour (12,74)

Mini (12,83)

Škoda Fabia (25,41)

Renault Clio (25,78)

Suzuki Celerio (25,84)

Renault Twingo (26,14)

Citroën C3 (26,29)

Dacia Sandero (26,32)

Kia Rio (27,21)

Hyundai i20 (29,29)

Citroën DS3 (29,39)

Fiat Punto (33,88)

Keskimääräinen ajomäärä 70 000 km

8–9-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

Toyota IQ (11,98)

Toyota Yaris (16,80)

Mitsubishi Space Star (17,93)

Audi A1 (18,61)

Opel Agila (19,84)

Honda Jazz (20,16)

Seat Mii (20,77)

Mazda 2 (22,17)

Mini (22,43)

Škoda Citigo (22,83)

Hyundai i10 (40,81)

Kia Picanto (41,63)

Citroën DS3 (42,48)

Dacia Sandero (42,84)

Peugeot 208/207 (43,34)

Hyundai i20 (44,20)

Citroën C3 (45,24)

Renault Twingo (47,59)

Fiat Punto (49,26)

Renault Clio (49,93)

Keskimääräinen ajomäärä 90 000 km

GTÜ katsastus tilastot viat vika 2022 pikkuautot Toyota iQ
Toyota iQ pärjäsi parhaiten pikkuautojen ikänestoriryhmissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

9–11-vuotiaat pikkuautot

Sija, automalli, vikaindeksi

Toyota IQ (19,12)

Toyota Yaris (24,39)

Audi A1 (27,14)

Honda Jazz (27,15)

Smart Fortwo (36,78)

Mazda 2 (38,82)

Mini (38,90)

Ford Fiesta (39,30)

Toyota Aygo (42,35)

Seat Ibiza (42,42)

Alfa Romeo MiTo (58,55)

Kia Picanto (60,21)

Hyundai i10 (62,59)

Kia Rio (63,28)

Renault Twingo (63,97)

Renault Clio (65,42)

Dacia Sandero (65,87)

Citroën C3 (66,08)

Fiat Punto (70,23)

Peugeot 208/207 (71,83)

Keskimääräinen ajomäärä 110 000 km (9–11-vuotiaat)

Katsastustilastot eivät kerro kaikkea laatueroista

Katsastustilastojen julkistamista arvostellaan siitä, että ne eivät kerro kaikenlaisista vioista. Eivät kerrokaan, mutta katsastusraportit antavat kuitenkin selkeän kuvan monista automallien turvallisuuteen ja ympäristöön vaikuttavista vioista. Katsastuksessa havaitut merkittävimmät isot viat liittyvät yleensä akselistoihin, pyöräntuentaan, ohjauslaitteisiin ja niiden nivelten kulumiseen, jarruihin ja pakokaasupäästöihin.

Kilometrien karttuessa ja auton ikääntyessä auton hoidolla, määräaikaishuoltojen teettämisellä, vikojen korjauttamisella, ajo-olosuhteilla ja ajotavalla on ratkaiseva merkitys auton tekniseen kuntoon – automallin laadun ohella.

Tiepalveluraporteissa todetut tielle pysäyttäneet viat ovat täysin erilaisia kuin katsastuksessa havaitut viat. Tielle pysäyttävistä teknisistä vioista yli puolet liittyy sähkölaitteisiin, erityisesti akun simahtamiseen. Akkuviat ovat yleisiä polttomoottoriautojen käynnistysakuissa. Myös sähköautoissa on ollut akkuvikoja. Nämä viat keskittyvät sähköauton 12 voltin ohjainlaite- ja käynnistysakkuun. Sen sijaan sähköautojen varsinainen sähkötekniikka, kuten korkeajänniteakut, sähkömoottorit ja latausjärjestelmä ovat toistaiseksi osoittautuneet varsin luotettaviksi, mutta kovin pitkäaikaista kokemusta näistä ei vielä ole.

Katsastus- ja tiepalvelutilastot eivät kerro ihan kaikista automallien vioista. Joidenkin automallien kalliita korjauskustannuksia aiheuttavat moottoriviat, esimerkiksi turboahtimen ja jakopään ketjun viat tai voimansiirron viat, kuten kaksoismassavauhtipyörän tai kaksoiskytkinvaihteiston viat jäävät usein vikaraporttien ulkopuolelle.

Nämä viat tulevat tiepalveluraporttiin vain silloin, kun ne keskeyttävät ajamisen yllättäen kesken matkan. Usein tällainen vika ilmaisee itsensä alkuvaiheessa esimerkiksi tehottomuudella, metelillä tai värinällä ja auto ajetaan tai hinautetaan korjaamoon. Vakava moottori- tai vaihteistovika korjautetaan ennen matkalle lähtöä tai määräaikaiskatsastukseen menoa.

Lisäksi tulevat korjauskehotukseen eli takaisinkutsuun johtaneet vikamahdollisuudet, joista tiedotetaan autojen omistajille. Lisäksi takaisinkutsuvikojen lista löytyy Traficomin verkkosivuilta.

Suosittujen automallien vikatietolista löytyy Moottorin verkkosivuilta. Vikatietolista sisältää sadan suositun mallin tyyppiviat. Lista päivitetään kerran vuodessa heinäkuun alussa. Siihen on katsastus- ja tiepalveluraporttien lisäksi koottu tietoja auton omistajien ilmoittamista vioista sekä takaisinkutsukampanjoista Suomessa ja Saksassa.

Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Valmistajat Lähde: Auto Zeitung GTÜ Gebraucht-report 2022 (käytettyjen autojen opas) 196 sivua, hinta Saksassa 5,50 euroa. 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat