Liikenne | Uutinen | 9.10.2019

Juopon tuuri on legendaa – paljastavat kolaritilastot

Rattijuopon kohtalo on usein itse loukkaantua tai jopa menehtyä, muistuttaa vakuutusyhtiö LähiTapiola.

Jaa artikkeli

Rattijuopon aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli vuosina 2013–2017 yhteensä 252 henkilöä. Kuolleista 188 eli 75 prosenttia oli juopuneita kuljettajia, 54 (21 prosenttia) oli matkustajana rattijuopon kyydissä ja 10 (4 prosenttia) kuoli yhteenajoissa vastapuolina olleissa ajoneuvoissa.

– Joskus kuulee puhuttavan juopon tuurista eli siitä, että rattijuoppo itse selviäisi kolarista tai ulosajosta vammoitta. Tilastot eivät tue tällaista käsitystä, vaan kyllä useimmiten se on juuri rattijuoppo itse, joka loukkaantuu tai jopa menehtyy, liikkumisen johtava asiantuntija Markus Nieminen taustoittaa.

Vuoden 2019 alussa julkaistun raportin mukaan rattijuoppojen aiheuttamia kuolinonnettomuuksia oli vuosina 2013–2017 kaikkiaan 222. Määrä on 24 prosenttia kaikista tutkituista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Rattijuoppojen kuolinonnettomuuksista 77 prosentissa oli vain yksi osallinen ajoneuvo ja 23 prosenttia onnettomuuksista oli yhteenajoja. Päihtyneenä ajaneella kuljettajalla tarkoitetaan tässä tilannetta, jossa aiheuttajakuljettajalla oli veressä alkoholia vähintään 0,5 prosenttia.

Ulosajo tyypillisin kolari

LähiTapiolasta todetaan, että rattijuopon tyypillisin kohtalo on ulosajo. Päihtyneenä autoa ajaneiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 164 (74 prosenttia) oli tieltä suistumisia, 49 (22 prosenttia) oli kohtaamisonnettomuuksia ja loput 9 (4 prosenttia) luokkaan ”muut” kuuluvia onnettomuuksia, kuten törmäyksiä esteisiin tai kumoonajoja ajoradalla.

– Tieltä suistumisten suuren osuuden lisäksi on aika tyypillistä, että rattijuoppo on onnettomuudessa yksin. Ehkä tätä voidaan pitää lohdullisena tietona siitä, että rattijuopon kyytiin ei yksikertaisesti haluta mennä, Markus Nieminen pohtii.

Älä luovuta autoa juopuneelle

Lakisääteinen liikennevakuutus on Suomessa ajoneuvokohtainen ja korvaa ulkopuolisille sattuneet vahingot, kuten ihmisten loukkaantumiset tai syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Kolariin syyllistyneen ajoneuvon osalta tilanne on kuitenkin toinen.

– Jokainen tapaus on toki omansa, mutta usein on niin, että jos rattijuoppo esimerkiksi tuhoaa oman autonsa, ei vaurioita välttämättä korvata ollenkaan, Nieminen muistuttaa.

Autoa ei myöskään pidä luovuttaa juopuneelle – jo yksistään liikenneturvallisuuden vaalimisen nimissä. Kolaritilanteen sattuessa korvauksia maksetaan auton haltijan vakuutuksista. Luvassa on vähimmilläänkin vakuutusbonusten menetys.

– Jos rattijuoppo aiheuttaa vahinkoa toiselle ajoneuvolle tai henkilöille, nämä syyttömän vastapuolen vahingot maksetaan liikennevakuutuksesta aivan normaalisti. Kuitenkin rattijuopumustapauksissa vakuutusyhtiö perii maksetut korvaukset takaisin vahingon aiheuttaneelta rattijuopolta.

Ja sen arvaa, että takaisin perittävät korvaussummat voivat joskus olla huomattavan suuria ja maksuajat pitkiä.

Jaa artikkeli

Keskustelu