9.10.2019 Liikenne Juopon tuuri on legendaa – paljastavat kolaritilastot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Rattijuopon kohtalo on usein itse loukkaantua tai jopa menehtyä, muistuttaa vakuutusyhtiö LähiTapiola. Rattijuopon aiheuttamissa moottoriajoneuvo-onnettomuuksissa kuoli vuosina 2013–2017 yhteensä 252 henkilöä. Kuolleista 188 eli 75 prosenttia oli juopuneita kuljettajia, 54 (21 prosenttia) oli matkustajana rattijuopon kyydissä ja 10 (4 prosenttia) kuoli yhteenajoissa vastapuolina olleissa ajoneuvoissa. – Joskus kuulee puhuttavan juopon tuurista eli siitä, että rattijuoppo itse selviäisi kolarista tai ulosajosta vammoitta. Tilastot eivät tue tällaista käsitystä, vaan kyllä useimmiten se on juuri rattijuoppo itse, joka loukkaantuu tai jopa menehtyy, liikkumisen johtava asiantuntija Markus Nieminen taustoittaa. Vuoden 2019 alussa julkaistun raportin mukaan rattijuoppojen aiheuttamia kuolinonnettomuuksia oli vuosina 2013–2017 kaikkiaan 222. Määrä on 24 prosenttia kaikista tutkituista kuolemaan johtaneista moottoriajoneuvo-onnettomuuksista. Rattijuoppojen kuolinonnettomuuksista 77 prosentissa oli vain yksi osallinen ajoneuvo ja 23 prosenttia onnettomuuksista oli yhteenajoja. Päihtyneenä ajaneella kuljettajalla tarkoitetaan tässä tilannetta, jossa aiheuttajakuljettajalla oli veressä alkoholia vähintään 0,5 prosenttia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulosajo tyypillisin kolari LähiTapiolasta todetaan, että rattijuopon tyypillisin kohtalo on ulosajo. Päihtyneenä autoa ajaneiden kuolemaan johtaneista onnettomuuksista 164 (74 prosenttia) oli tieltä suistumisia, 49 (22 prosenttia) oli kohtaamisonnettomuuksia ja loput 9 (4 prosenttia) luokkaan ”muut” kuuluvia onnettomuuksia, kuten törmäyksiä esteisiin tai kumoonajoja ajoradalla. – Tieltä suistumisten suuren osuuden lisäksi on aika tyypillistä, että rattijuoppo on onnettomuudessa yksin. Ehkä tätä voidaan pitää lohdullisena tietona siitä, että rattijuopon kyytiin ei yksikertaisesti haluta mennä, Markus Nieminen pohtii. Älä luovuta autoa juopuneelle Lakisääteinen liikennevakuutus on Suomessa ajoneuvokohtainen ja korvaa ulkopuolisille sattuneet vahingot, kuten ihmisten loukkaantumiset tai syyttömän osapuolen omaisuusvahingot. Kolariin syyllistyneen ajoneuvon osalta tilanne on kuitenkin toinen. – Jokainen tapaus on toki omansa, mutta usein on niin, että jos rattijuoppo esimerkiksi tuhoaa oman autonsa, ei vaurioita välttämättä korvata ollenkaan, Nieminen muistuttaa. Autoa ei myöskään pidä luovuttaa juopuneelle – jo yksistään liikenneturvallisuuden vaalimisen nimissä. Kolaritilanteen sattuessa korvauksia maksetaan auton haltijan vakuutuksista. Luvassa on vähimmilläänkin vakuutusbonusten menetys. – Jos rattijuoppo aiheuttaa vahinkoa toiselle ajoneuvolle tai henkilöille, nämä syyttömän vastapuolen vahingot maksetaan liikennevakuutuksesta aivan normaalisti. Kuitenkin rattijuopumustapauksissa vakuutusyhtiö perii maksetut korvaukset takaisin vahingon aiheuttaneelta rattijuopolta. Ja sen arvaa, että takaisin perittävät korvaussummat voivat joskus olla huomattavan suuria ja maksuajat pitkiä. Teksti: Moottori Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan