8.1.2017

Kelivaroitus voi säästää ihmishenkiä

kelivaroitus

Ajomatkalla voi odottaa yllätyksiä, joita ovat salakavala ajokelin muutos, tietyöt tai teillä poukkoilevat eläimet. Autoilijan havahduttava varoitus voi säästää aikaa, murheilta ja ihmishenkiä.

Jos autoilija saa autonavigaattoriin ajantasaista ajokelitietoa, tietyövaroituksia ja tietoja hirvien tai porojen liikuskelusta ajoreitillä, ovat todennäköisyydet autoilijan puolella.

V-Trafficin myyntijohtaja Matti Seimola pohtii ajonaikaista liikenneturvallisuutta monelta kantilta, ja haluaa olla tarkkana käsitteistä.

– Me puhumme kelistä, emme säästä. Keli on se mitä on auton renkaan alla, sää yleisempi käsite.

V-Trafficin kantava ajatus on hyödyntää olemassa olevaa TMC-teknologiaa, joka autoilijoilla on jo käytössään. Näin varoitus tavoittaa suuria määriä vastaanottajia ilman, että edellytyksenä olisi jonkin uuden sovelluksen tai teknologian omaksuminen.

kelivaroitus
Liukkaus vilkkailla kaupunkiväylillä teettää helposti liikennesumpun, joka kannattaa kiertää – kunhan autoilija saa varoituksen ongelmasta ajoissa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mikä havahduttaa kuskin?

Mistä autoilija voi havaita, että ajokeli on muuttunut? Tunteeko hän sen varmasti auton käytöksestä ja ratin välityksellä näpeissään? Vai tarvitsisiko autoilija kelivaroituksen navigaattorin ruudulle tai matkapuhelimeen?

Vaikka sen arvaa, mikä on myyntimies Seimolan vastaus, ei se tarkoita etteikö mies olisi aivan oikeassa.

– Varoitus havahduttaa. Kokenutkin kuski voi matkanteon edetessä turtua, ja olla havaitsematta vähäisiä, mutta varoittavia auton käytöksen muutoksia.

Ajokelin lisäksi haasteena ovat teillä liikkuvat eläimet.

V-Traffic esitteli syksyllä, hirvestyskauden alettua, navigaattoreihin ja mobiililaitteisiin soveltuvan edistyksellisen hirvivaroitusjärjestelmän. Sen tarkoituksena on herättää kuljettajan huomio ja saada hänet laskemaan ajonopeutta ja tarkkailemaan teiden reunuksia.

kelivaroitus
Varoitus kovasta ja/tai puuskittaisesta sivutuulesta on tärkeää liikennetietoa esimerkiksi korkeaa peräkärryä tai asuntovaunua vetävälle autoilijalle.

Nopeita yllätyksiä

Seimolasta salakavalimpia ovat mustan jään liukastamat notkelmat ja sillankannet sekä taivaalta satava alijäähtynyt vesi.

– Alijäähtynyt vesi voi yllättäen jäätää tuulilasin kesken ajon läpinäkymättömäksi, jolloin  kuljettajasta tulee matkustaja.

Seimola kertoo omakohtaisen esimerkin kelimuutoksesta. Hän oli aamusella lähtenyt ajamaan Rovaniemeltä kohti etelää. Pakkasta oli kahdeksan astetta. Tuntia myöhemmin lämpötila oli jo nollassa, vaikkei kelimuutosta olisi silmin havainnut.

– Talvinen maisema auton ikkunasta näytti ihan samalta, mutta renkaiden alla oli aivan toisenlaiset olosuhteet kuin ajoon lähtiessä. Ajokeli oli tyystin erilainen esimerkiksi jarrutusmatkan näkökulmasta.

Autoilijoissa on eroja

Ajantasaista liikennetietoa V-Traffic tuottaa autoteollisuudelle, navigaattoreihin, medialle, julkiselle sektorille ja kuljetusyrityksiin Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Tanskassa, Virossa, Saksassa, Puolassa ja Ranskassa.

Seimola seuraa välitetyn liikennetiedon vaikuttavuutta. Eri maiden autoilijoiden välillä löytyy eroja ajokulttuureissa.

– Ruotsissa kelivaroitetut autoilijat laskevat herkemmin nopeutta. Suomessa pikemminkin jatketaan härkäpäisesti valitulla matkanopeudella, vaikka keli olisi muuttunut kuivasta märäksi tai liukkaaksi.

kelivaroitus
Teiden jäätyminen ja ajoreitille osuvat tietyöt voivat hankaloittaa etenemistä liikenteessä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ruuhkatietoa kaupunkiin

Ruuhkavaroitukset eli liikenteen sujuvuuteen liittyvä tieto hyödyttää sekin toki autoilijaa, mutta käytännössä vain eteläisessä Suomessa ja suurimpien kaupunkien alueilla.

Ruuhkavaroituksissakin nopeus ja tarkkuus ovat valttia. Jos auton navigaattoriin tulee varoitus katutyömaasta vasta tätä edeltävän risteyksen jo mentyä, ei autoilija voi enää valita vaihtoehtoista liikennesumpun kiertävää reittiä.

– Vain ajoissa tulevalle ja tarkalle tiedolle on käyttöä. Tässä suhteessa on vielä tehtävää. Emme vielä saa esimerkiksi kattavasti kaupunkien katuyksiköiltä riittävän hyvin tietoa eteenpäin jaeltavaksi.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen, V-Traffic

Luetuimmat