22.3.2023 Liikenne Kesänopeudet – piakkoin taas käyttöön! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kevät etenee, tiet kuivuvat ja kesäiset nopeusrajoitukset otetaan käyttöön eri puolilla Suomea, muttei aivan vielä. Aurinko alkaa helottaa taivaalta, tienpinnat kuivuvat, pientareiden lumipenkat kutistuvat ja päivä pitenee. Lopulta kevät voittaa erityisen pitkältä tuntuneen talven ja on kesänopeuksien aika. Kesänopeudet tulevat käyttöön, mutta eivät aivan vielä, joten malttia autoilijat. Vaikkeivat vuodet ole toistensa veljiä, ollaan nyt paikoittaisista takatalvimaisista lumituiskuista tai Helsingin seutua kurmottavasta räntäsateesta huolimatta jo lähellä muutoksen ajankohtaa. Kesänopeuksiin siirryttiin esimerkiksi viime vuonna 12.4. alkaen, ja muutoksen takarajana oli tuolloin huhtikuun loppu. Muutos tarkoittaa talviajan ja pimeän ajan nopeusrajoitusten poistumista. Moottoriteillä nopeusrajoitus nostetaan takaisin 120 kilometriin tunnissa ja pääteillä talvikaudeksi 80 kilometriin tunnissa alennetut nopeudet palautetaan 100 kilometriin tunnissa. Näiden lisäksi on vielä joitakin 80 km/h -rajoituksen teitä, joilla nopeusrajoitus on talvikaudella 70 km/h. Maanteiden kesänopeusrajoitukset otetaan käyttöön yleensä siinä vaiheessa, kun kevät on edennyt niin pitkälle, että Etelä-Suomessa alkaa talvi olla takanapäin eikä pitemmän ajan sääennusteissakaan enää näy riskiä talvikelien paluulle. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö yksittäisiä yöpakkasia ja aamuliukkaita ajokelejä saattaisi vielä esiintyä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyypillisesti etelästä alkaen Ja kuten arvata saattaa, on nopeusrajoitusten muutoskäytäntö edennyt tyypillisesti niin, että kesänopeuksien muutos alkaa etelästä, mutta kyllä muutkin osat maasta saadaan mukaan olosuhteiden muuttuessa. Useina vuosina kevät etenee aluksi pisimmälle Etelä-Suomessa ja rannikkoseuduilla. Väyläviraston tieliikenteen ohjauksen asiantuntija Tuomas Österman tosin tuo esiin kuluvan vuoden 2023 kevään osalta sen haasteen, että kevään eteneminen on ollut hyvin vaihtelevaa, joten vielä on liian varhaista arvioida, tuleeko tänä keväänä rajoitusten alueellista porrastusta ja mitä porrastus tarkemmin kerrottuna tulee tarkoittamaan. Usein on käynyt niin, että kevät etenee niin nopeasti, ettei valtakunnan sisällä tarvita kovinkaan suuria eroja, vaan pohjoisempanakin voidaan purkaa talvikauden alennetut rajoitukset varsin nopeasti. Paikallisille ELY-keskuksille annetaan tässä yleensä harkintavaltaa kelien mukaan. Vaihtuvien nopeusrajoitusten siirtymäaika (valoisassa ja hyvissä keliolosuhteissa voidaan näyttää 120 km/h) moottoriteillä otettiin Fintraffic Tien toimesta käyttöön ihan vastikään eli eilen 21.3. Tien huono kunto voi vaikuttaa Österman kertoo, että on jonkin verran on teitä, joilla päällyste on talven jäljiltä niin huonossa kunnossa, että alennetut nopeusrajoitukset on tarpeen jättää voimaan siihen saakka, kunnes päällysteet saadaan korjattua. Hän muistuttaa, ettei kaikilla moottoriteillä saa edes kesällä ajaa 120 km/h, mutta millään moottoritiellä ei talvikaudella saa ajaa kovempaa kuin 100 km/h. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Väylävirasto, Fintraffic Tie Artikkeli julkaistu alun perin 23.3.2021. Artikkelin tietoja täydennetty ja tuoreutettu 22.3.2023. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku