22.12.2021 Liikenne Kysely vakuuttaa: 700 000 sähköisen auton tavoite saavutettavissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautot houkuttavat – jos hankintatukisummat riittäviä ja julkiset latausjärjestelyt saadaan kuntoon. Suomen kunnianhimoiseksikin arvioitu tavoite 700 000 ladattavasta ajoneuvosta vuoteen 2030 mennessä on saavutettavissa, jos on uskominen tuoreen kyselytutkimuksen tuloksia. Rambollin Taloustutkimus Oy:llä teettämän kyselyn mukaan koko Suomen tasolla 42 prosenttia vastaajista on täysin tai melko samaa mieltä siitä, että sähkö- tai hybridiauto on omassa taloudessa liikkumisvälineenä vuoteen 2030 mennessä. Samaisen kyselyn perusteella sähkö- tai hybridiautojen omistaminen keskittyy hyvin vahvasti pääkaupunkiseudulle, etenkin Espooseen, Vantaalle ja Kauniaisiin, sekä muihin suurimpiin kaupunkeihin. Muualla Suomessa ajetaan edelleen lähes yksinomaan polttomoottoriautoilla. Kysely antaa selkänojaa käynnissä olevalla liikenteen käyttövoimamurrokselle ja kansallisille liikenteen päästöjen vähentämistavoitteille. ‒ Tämän tutkimustuloksen nojalla voimme arvioida, että kansallinen tavoite 700 000 ladattavasta ajoneuvosta vuoteen 2030 mennessä olisi täysin saavutettavissa. Usein tavoitetta on kritisoitu jopa liian kunnianhimoiseksi, mutta suomalaiset ovat varsin halukkaita hankkimaan sähkö- tai hybridiauton, kunhan muutamat perusedellytykset täyttyvät, Rambollin älykkään liikenteen johtaja Markku Kivari arvioi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sähköajon edullisuus houkuttaa Hybridi- tai sähköauton hankkineiden tärkeimpinä ostokriteereinä kyselyn mukaan korostuvat kokonaisedullisuus, hyvä ajokokemus sekä ilmastotekijät. Epäluuloisuuttakin ilmenee. Hybridi- ja sähköauton kanssa koettuja haasteita ovat olleet etenkin julkisten latauspisteiden vähyys, markkinoilla oleva pienempi autovalikoima sekä vaivattoman latauspisteen puuttuminen kotoa tai työpaikalta. Käytettävyyden helppous puhuttelee Innostusta sähkö- tai hybridiauton ostamiseen lisää erityisesti juuri auton latausmahdollisuus: 55 prosenttia vastaajista valitsisi seuraavalla kerralla autoa ostaessaan sähkö- tai hybridiauton, mikäli auto olisi mahdollista ladata päivittäin kotona tai omalla pysäköintipaikalla. Auton akun toivotaan kuljettavan saman matkan kuin polttomoottoriauton tankillisen ja akun tulisi toimia mahdollisimman tasaisesti kesät talvet. ‒ Liikkumisen varmuus ja ajoneuvon käytettävyys ovat kyselyyn vastanneille tärkeimmät kriteerit, kun tehdään ostopäätöstä sähkö- tai hybridiautosta. Myös hintaan ja verotukseen liittyvillä asioilla on vaikutusta, mutta vähemmän kuin käytettävyydellä ja helppoudella, Kivari taustoittaa. Toiveissa 9 000 euron hankintatuki Auton hankintahinnalla on eniten merkitystä alle 35-vuotiaiden keskuudessa sekä talouksissa, jotka hankkivat seuraavan auton todennäköisesti hintaluokasta 15 000–30 000 euroa. Tutkimuksessa kysyttiin myös sitä, millainen sähkö- ja hybridiautojen hankinnan tukimalli olisi vastaajalle mieluisin. Kyselyn perusteella suomalaisia puhuttelee eniten Saksan malli eli suora enintään 9 000 euron tuki sähköauton hankintaan. Kyselyyn vastanneista neljä viidestä (81 prosenttia) nosti suoran valtion tuen kolmen toimivimman keinon joukkoon tukea siirtymää sähköautoiluun. Hieman yli puolet eli 55 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kannatti myös tuontisähköautojen verottomuutta. ‒ Kyselyn perusteella sähköisen liikenteen yleistymiseen vaikuttaa vahvimmin käytettävyys ja helppous. Erityisesti naiset, opiskelijat, alle 35-vuotiaat, akateemiset ja kerrostaloissa asuvat vastaajat nostivat tukikeinona esiin 100 prosentin tuen julkisten latausasemien rakentamiseen, Kivari kertoo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Julkinen liikenne ei palvele kaikkialla Kyselyn tuloksista on kiteytettävissä, ettei julkisesta liikenteestä ole autoilun korvaajaksi koko Suomessa: valtaosa suomalaisista ei edelleenkään koe voivansa merkittävissä määrin korvata oman auton käyttöä julkisella liikenteellä. Kyselyn mukaan Helsingissä, Turussa ja Tampereella julkinen liikenne nähdään muuta maata useammin mahdollisuutena korvata omalla autolla ajaminen. Sama koskee muita liikkumisvälineitä, kuten yhteiskäyttöautoja, polkupyöriä tai muita sähköavusteisia ajoneuvoja. Vain 18 prosenttia vastaajista uskoi, että ei tarvitse autoa päivittäisenä liikkumisvälineenä vuodesta 2030 eteenpäin. Näin kysely tehtiin Ramboll on kansainvälinen suunnittelu- ja konsultointialan yritys, joka teetti sähkö- ja hybridiautoihin liittyvän Taloustutkimus Oy:llä, ja se toteutettiin Taloustutkimuksen online-paneelissa 10.–15.11.2021 välisenä aikana. Kyselyyn vastasi 1 061 ajokortin omistavaa, 18–70-vuotiasta Manner-Suomessa asuvaa henkilöä väestöä edustavalla näytteellä. Tulokset on painotettu edustamaan väestöä sukupuolen, iän, ja asuinalueen perusteella Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Ramboll a:2:{i:0;s:6:"103929";i:1;s:5:"90084";} Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?