4.2.2016 Liikenne Lapselle paras paikka autossa on takapenkki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Turvaistuimen valinnan lisäksi huomiota kannattaa kiinnittää matkustuspaikkaan ja -suuntaan. Autossa lapselle paras paikka on turvaistuimessa takapenkillä. Ainakin kolmivuotiaaksi asti autossa kulkeva lapsi matkustaa turvallisimmin selkä menosuuntaan, muistuttaa Liikenneturva. Lähtiessä kannattaa aina varmistaa, että istuin on tukevasti kiinnitetty ja lapsen vyöt on kiinnitetty oikein. Alle 135 cm pituisen lapsen on käytettävä autossa painon mukaan määräytyvää turvaistuinta. Istuinten valintaan kohdistuu usein paljon kysymyksiä. Suunnittelija Laura Loikkanen Liikenneturvasta muistuttaa, että lasten kuljettamisesta pohdittaessa turvallisuuden tulisi olla aina lähtökohtana. Suositus taaperoiden kuljettamisesta selkä menosuuntaan perustuu esimerkiksi siihen, että lapsen pää ja kaula saavat parhaan tuen törmäyksissä. Pienten lasten kehittyvä keho ei kestä törmäyksen voimia ja kolhuja niin hyvin kuin varttuneempien. – Törmäysvoimat ovat usein suurempia auton etuosaan kohdistuvissa törmäyksissä kuin esimerkiksi peräänajoissa, joten lapsi tarvitsee suurimman suojan nokkakolarien varalta. Lapsen kannattaa matkustaa selkä menosuuntaan niin kauan kuin hän sopii istuimeen, eli ainakin kolmivuotiaaksi asti. Se on turvallisinta. Lapselle ei ole haitaksi, vaikka jalat ovat koukussa. Siitä syystä istuinta ei pidä kääntää liian aikaisin, Loikkanen selventää. Nykyaikaisten autojen kanssa kannattaa olla tarkkana myös sikäli, että jos auto on varustettu turvatyynyin, suosittelee Liikenneturva etteivät alle 140 senttimetriset lapset matkusta etupenkillä. Varsinkin etupenkin turvatyynyt on pääsääntöisesti suunniteltu aikuista varten, joten onnettomuuden sattuessa turvatyyny saattaa osua lapseen eri kulmassa kuin on suunniteltu. Tällä voi olla vahingollinen vaikutus esimerkiksi lapsen niskaan. – Ohjekirjasta voi tarkistaa kyseisen automallin suosituksen lapsen kuljetukselle turvatyynypaikalla ja opastuksen turvatyynyn poiskytkentään. Kun lapsi matkustaa takapenkillä, minimoidaan myös se riski, että turvatyyny poiskytkennästä huolimatta laukeaa mahdollisessa kolaritilanteessa. Turvatyynyn toimintahäiriöt ovat aika harvinaisia, mutta kuitenkin mahdollisia, Loikkanen toteaa. Etenkin kovilla talvipakkasilla kuljettaessa lapsella voi olla paljon vaatteita päällään. Mahdollisuuksien mukaan lapsen olisi parempi matkustaa ilman suuria toppauksia. – Vyöt pitää saada aikalailla napakasti lapsen ympärille. Tällöin kevyempi vaatetus on parempi. Suomessa myytävät turvaistuimet ovat E-hyväksyttyjä, mutta se kertoo vain EU-alueiden vähimmäisvaatimusten täyttymisestä. Pelkkä hyväksyntä ei siis kerro vielä istuinten keskinäisestä turvallisuudesta. – Turvaistuinta valittaessa kannattaa tarkistaa, miten istuin on pärjännyt vapaaehtoisissa testeissä. Esimerkiksi ruotsalaisessa plus-testissä hyväksytyt istuimet ovat läpäisseet huomattavasti tiukemman seulan ja ovat suositeltava valinta, Loikkanen vinkkaa lopuksi. Lähde: Liikenneturva, kuva: Johanna Kannasmaa / Liikenneturva Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan