10.10.2021 Liikenne Liikennemerkkien vaihto kymmenien miljoonien eurojen kustannus kunnille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi, kesällä 2020 käyttöön tullut tieliikennelaki sälyttää kunnille merkittäviä kustannuksia uusittavien liikennemerkkien vuoksi. Pitkät siirtymäajat auttavat, mutta työtä riittää, sillä liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Tieliikennelaki sälyttää uusien tai muuttuneiden liikennemerkkien asentamisessa kunnille merkittäviä vastuita – ja kustannuksia. Kuntaliitossa on arvioitu, että uuden kesällä 2020 käyttöön tulleen tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia siirtymäajan eli 10 vuoden aikana.Työtä teettää se, että liikennemerkkejä on katuympäristöissä paljon – monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunnille tyyris urakkaSuomen Kuntaliiton Yhdyskunta ja ympäristö -yksikön kehittämispäällikkö Johanna Vilkuna kummastelee, ettei lainsäätäjä tehnyt tieliikennelain uudistamisen yhteydessä arviota uusien vaatimusten merkittävimmistä kustannuseristä kunnille, vaikka Kuntaliitto esitti valmistelun yhteydessä yhteistyötä.Liikennemerkkejä on katuympäristössä monta kertaa enemmän kuin maantieympäristössä. Vilkuna arvioi, että tieliikennelain toteuttaminen merkitsee kokonaisuudessaan kunnille useiden kymmenien miljoonien eurojen kustannuksia 10 vuoden aikana.Helsinki: 10 miljoonaa euroa esitettiinJohtava liikenneasiantuntija Jouni Korhonen kertoo, että Helsingin kaupungin alueella on noin 100 000 liikennemerkkiä.– Moni luulee, että niitä olisi ainakin yksi jokaista asukasta kohden, Korhonen kertoo usein kuulemansa väitteen.Hän kertoo, että kaupunkiympäristön toimiala esitti liikennemerkkien uusimista varten miljoonaa euroa vuosittain 10 vuoden siirtymäajaksi, mutta toistaiseksi esitetystä summasta on saatu puolet vuosittain.– Se tietty tässä vähän jännittää, kuinka pitkälle nuo viisi miljoonaa euroa riittävät.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittava lisäkilpi H23.2.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTampere: 0,5–1 miljoona euroaKunnissa on harkittu huolellisesti, mikä on liikennemerkkien uusinnassa tärkeysjärjestys ja arvioitu mitä vaihtoruletti tulee maksamaan.Yksittäisenä esimerkkinä ovat pyöräteiden lisäkilvet. Esimerkiksi Joensuun, Porin ja Rovaniemen kaupungit arvioivat, että pyörätiemerkkien H23.2 tai H9.1 -lisäkilpiä on niistä kunkin katuverkolla arviolta 3 000 kappaletta, jolloin kustannusarvio on 300 000–360 000 euroa kaupunkia kohden.Turun kaupunki on puolestaan arvioinut, että sille pyöräteiden lisäkilvistä aiheutuisi 305 000–366 000 euron kustannukset, Mikkelin osalta vastaava arvio on 209 000 euroa, Tampereen kaupungin alustavan arvion mukaan pyöräteiden lisäkilpiä on katuverkolla 5 000−10 000 kappaletta, jolloin kustannukset ovat karkeasti arvioituna 500 000−1 000 000 euroa.Korhonen kertoo, että ne uuden tieliikennelain määräämät kieltomerkit, jotka piti vaihtaa hetimiten, vaihdettiin jo kesällä 2020. Ulkonäöltään hieman muuttuneet autoliikenteen opasteet menevät Korhosen mukaan koko lailla uusiksi, mutta 10 vuoden siirtymäajan puitteissa.– Ja ajetaan niitä kumoonkin eli merkkejä uusitaan tietty aina niiden rikkouduttua tai tultua kehnoon kuntoon.Kaksisuuntainen pyörätie H23.1.”Saavutamme siirtymäajan”Pyöräteiden jatkeiden merkitsemisperiaatteet muuttuivat.– Niiden osalta saavutamme lain määrittelemän siirtymäajan eli tältä osin jatkeiden merkinnät ovat maastossa lain edellyttämällä tavalla ensi kevääseen mennessä, Jouni Korhonen päivittää Helsingin tilanteen.Kaksisuuntaista pyörätietä osoittavat lisäkilvet (H23.2 tai H9.1) pyritään asentamaan myös kevääseen mennessä, vaikka siirtymäaika näiden osalta onkin seitsemän vuotta.Yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä D6.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelsinki: pyöräilyä siirretään ajoradalle– Olemme selvittäneet, että Helsingin esikaupunkialueilla on 150 hiljaista katua tai katuosuutta, joiden yhdistetyt pyörätiet ja jalkakäytävät ovat niin kapeita, että ne muutetaan kokonaan jalkakäytäviksi, ja pyöräily siirretään näiltä osin kulkemaan ajoradan puolelle, Korhonen taustoittaa.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Väylävirasto Lähde: Suomen Kuntaliitto, Helsingin kaupunki: kaupunkiympäristön toimiala Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?