10.12.2019 Liikenne Liikenteenvalvonta ei kiinnosta poliisia – raskaan kaluston valvonta vähentynyt lähes neljänneksen viidessä vuodessa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenteen valvonnan määrän koetaan kokeneen inflaatiota Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeen, erityisesti raskaan kaluston valvonnan puolella, selviää Poliisin tutkimusraportista. Poliisin liikenneturvallisuustyö sisältää valvonnan lisäksi valistusta, tiedotusta, liikennerikostutkintaa ja erilaista asiantuntijatyötä. Liikkuvan poliisin lakkauttamisen myötä liikennevalvontatyöhön on kohdistunut erilaisia epäilyksiä siitä, että liikenteen valvontatyön määrä on vähentynyt, eikä työrauhaa pelkästään siihen enää juurikaan ole, selviää tuoreesta Poliisin valvonta- ja hälytystoiminnan tila -raportista. Erityisesti huolta tuntuu herättävän liikennevalvonnan erikoisosaamisen väheneminen. Uusien poliisimiesten halukkuus liikennevalvonnan parissa työskentelyyn ei mairittele, eikä aiemman kaltaista sitoutuneisuutta valvontatyöhön tunnu löytyvän. Muu valvonta- ja hälytystoiminta tuntuu olevan uudelle poliisisukupolvelle mieluisempaa työtä. Huolestuttavuutta lisää pitkäaikaisten liikenteenvalvonnan ammattilaisten lähestyvä eläköityminen, joka tarkoittaa ison erityisosaamistaidon poistumista poliisihallinnosta heidän mukanaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Raskaan liikenteen valvonta vähenee jatkuvasti Eriteltynä suurin häviäjä liikenteenvalvonnassa tuntuu olevan raskas liikenne, jonka toimintaan on raportin mukaan vaikuttanut erityisesti määrärahaleikkaukset. Raskaan liikenteen valvonnan osuus koko liikenteenvalvonnasta on ajallisesti ainoastaan 8–9 prosenttia. Vuonna 2012 raskaan liikenteen valvontaan oli kohdennettu noin 52 henkilötyövuotta, kun vuonna 2017 vastaava lukema oli ainoastaan 44. Työmäärä oli siis vähentynyt lähes 23 prosenttia, ja vähenemisen kerrotaan jatkuneen myös vuoden 2018 puolella. Keskeistä raskaan liikenteen valvonnassa on erityisosaaminen ja valvontavälineistön ylläpitäminen ja kehittäminen. Osaajien määrän kerrotaankin olleen laskussa, koska uusia poliiseja ei ole saatu kursseille. Raskaan kaluston tarkastaminen vaatii hyvää erityissäädäntöjen osaamista, joka on kokenut rajua inflaatiota Liikkuvan poliisin lakkauttamisen jälkeisinä vuosina. Kun ammattitaito on heikentynyt, on myös poliisien puuttumiskynnys noussut ja suoritteiden määrät pudonneet, nykyisessä valvonnassa keskitytään raportin mukaan pitkälti perusasioihin. Osaamisen puute johtaa helpompaan manipulointiin Tämän myötä esimerkiksi raskaan kaluston laitteiden manipulointien kerrotaan jäävän mahdollisesti huomaamatta. Manipuloinnin uskotaan helpottuvan entisestään, kun manipulointitapoja kehitetään jatkuvasti, mutta samaan aikaan poliisin ammattitaito raskaan kaluston valvontaan heikkenee. Parannusehdotuksena raportissa mainitaan muun muassa parempaa palkkausta, joka kannustaisi nuoria erikoistumaan raskaan liikenteen valvontaan. Myös työnantajaa kehotetaan osoittamaan arvostusta liikenteenvalvontatyöhön. Ilman erikoistumista raskaan kaluston valvontaan, on ’’peruspoliisien’’ haastavampi pysyä ajan hermoilla jatkuvasti muuttuvassa lainsäädännössä. Raportissa mainitaankin: ”Muuttuva ja vaikeaselkoinen lainsäädäntö tuottaa poliisimiehille vaikeuksia pysyä mukana muutoksissa. Tämä aiheuttaa monissa tapauksissa epävarmuutta liikennevalvonnassa esille tulevien asioiden hoidossa ja aiheuttaa monissa tapauksissa puuttumiskynnyksen nousua. Muuttuva lainsäädäntö ei nykyisellään tavoita valvojia riittävästi, keskitetty tiedon jakelu - kuten ennen Pora 3:a Liikkuvassa poliisissa - oli hyvä ratkaisu. Tällä oli myönteistä vaikutusta myös siihen, että toiminta oli valtakunnassa yhdenmukaisempaa.” Raskaan liikenteen valvontaa haluttaisiin myös helpottaa kiinteillä valvontapisteillä sellaisissa kohti tieverkostoa, että niiden kiertäminen pienempiä teitä pitkin olisi huomattavasti hitaampaa ja haastavampaa. Kiinteisiin valvontapisteisiin palkattaisiin raskaan liikenteen valvontaan motivoitunutta ja erikoistunutta henkilöstöä. Vastaavia pisteitä kerrotaan olevan jo käytössä muualla Euroopassa. Teksti: Eetu Kokkonen Lähde: Poliisi Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Antti Hentinen Lue lisää: Poliisi tehostaa kevyen liikenteen valvontaa – sähköisistä liikkumisvälineistä pysyvä kohde Helsingin poliisilaitos palkitsi kuukauden työntekijän – torkkuminen työvuoron aikana ei ole ongelma Tätä ei ole ennen nähty – liikenneopettaja ja poliisi saivat toisensa Suomen ensimmäisissä MP-messuhäissä Uudet peltipoliisit pettivät? – sakkojen määrä selvässä laskussa Uudet peltipoliisit kykenevät enempään – hätäjarruttelusta ei ole apua Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?