23.6.2022

Lomareissu sähköautolla – kuinka pitkälle uskaltaisi ja kuka maksaa sähköt perillä?

Kesälomareissua sähköautolla suunnittelevan kannattaa selvittää ennakolta, missä entuudestaan tuntemattomalla reitillä voi ladata autoa. Sopia kannattaa sekin, kuinka auton lataussähkö maksetaan perillä, esimerkiksi ystävien kesämökillä.

Sähköautot kiinnostavat monia, mutta kaikilla ei ole niistä aiempaa kokemusta lainkaan tai pitkää omakohtaista käsitystä sähköautoilun autuudesta ja haasteista. Tänä kesänä voi olla edessä se ensimmäinen pidemmän taipaleen lomamatka sähköautolla. Se voi pohdituttaa. Keskeisiä ennakkohuolia ovat kuinka pitkälle täysin akuin sähköautolla pääsee ja kuinka lataus hoituu matkan varrella tai perillä matkakohteessa.

Sari Kangasoja on jo kokenut sähköautoilija, onhan hän sähköautoillut vuodesta 2018. Hän muistaa hyvin oman sähköautoilijan taipaleensa alkuajoilta epävarmat tunnot siitä, kuinka pitkälle sähköautolla lataamatta oikeasti pääsee. Nyt kokemus ja myös sähköautojen kehittyminen ovat pitkälti hälventäneet tämän epävarmuuden – se ei kuitenkaan poista ennakkosuunnittelun tärkeyttä.

Kangasojan Rattiaivo-blogia julkaistaan Autoliiton nettisivuilla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sovellus avuksi reittisuunnitteluun

Keskeistä ennakkosuunnittelua automatkaa ajatellen on selvittää missä sähköauton saa ladatuksi aiotun matkareitin varrella – tietty etenkin silloin, jos on lähdössä entuudestaan vieraalle tai hyvin pitkälle ajoreitille. Blogissaan Sari Kangasoja vinkkaa käyttämään reittisuunnittelun apuna A Better Route Planner -sovellusta, jonka mobiilisovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä ABRP.

”Sovelluksessa voi tehdä hyvinkin yksityiskohtaisen reittisuunnitelman, jossa voi huomioida kaikki matkantekoon vaikuttavat seikat. Perustiedoiksi tarvitaan vähintään reitin alku- ja loppupäiden osoitteet ja automalli.” kirjoittaa blogisti.

Blogisti vinkkaa, että jos on tiedossa haastavia sääolosuhteita tai paljon kuormaa, kannattaa perehtyä sovelluksen asetuksiin. Jos asetuksiin määrittää auton painon (kesälomareissulle tavaraa ja matkustajia voi olla paljon) ja vaikka vastatuulen, ottaa sovellus toimintamatkaa laskiessaan huomioon nämä sähköauton kulutusta lisäävät seikat.

Sovellus ei tee kuitenkaan autuaaksi tai syrjäytä terveen järjen ja järkevän varovaisuuden käyttöä. Blogisti muistuttaakin tuoreimmassa postauksessaan ”jos on epävarmaa, voiko kohteessa ladata, ei kannata saapua lähes tyhjällä akulla.”

Kuinka löydän latauspaikat?

Kokemuksen ääni puhuu, kun blogisti korostaa, että tulevan ajoreitin tai kohdealueen latauspaikat kannattaa selvittää jo ennakolta. Hän suosittelee Latauskartta.fi -palvelua, joka on Sähköautoilijat ry:n ylläpitämä tietopankki, jossa on kattava näkymä eri operaattoreiden ja toimijoiden latauspisteitä ympäri Suomen.

Eksyksissä latausappien viidakossa?

Eri lataustoimijoilla on kullakin oma mobiilisovelluksensa, hinnoittelumallinsa ja laskutustapansa. Tähän viidakkoon tutustumista ei sähköautoilija voi välttää, mutta aika pian moni löytää – kokeile ja erehdy -menetelmällä jos ei muuten – toimijoista itselleen mieluisimmat ja tarpeellisimmat.

Oman suosikkilatausverkoston löytyminen voi käydä nopeastikin, jos pidemmät ajotaipaleet etenevät usein vakioreittiä esimerkiksi vakituiselta asunnolta kesämökille ja takaisiin. Vakioreittejä koluava oppii kokemuksen kautta myös sen, millä latauspaikalla laturit ovat toimintavarmoja. Kokemuksen karttuessa selviää sekin mille latauspaikoille ja milloin on tyypillisesti jonoa.

sähköautojen hankintatuki 2021 2022 2023 muunnostuki kuorma-autot pakettiautot henkilöautot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saako kesävieras sähköä – ilmaiseksi?

Kyläilemään vieraisiin oloihin esimerkiksi ystävien mökille suuntaavan sähköautoilijan kannattaa jo etukäteen selvittää, millaiset olosuhteet perillä on latauksen järjestelyjen näkökulmasta. Ja sopia läpinäkyvästi lataussähkön kustannusten jaosta.

Blogisti on tehnyt oman selkeän linjauksensa.

"Lähtökohtaisesti en nykyään lataa kenenkään mökillä. Kun autoni joka tapauksessa hörppää sähköä vähintään sen 25 kilowattituntia, kun ajan kotoa 150 kilometrin päähän kyläilemään, se on liikaa monelle. Jos ajan pihaan lähes tyhjällä akulla, autoon uppoaa 60 kilowattituntia, vaikka en täyteen lataisikaan.”

Kuten kirjoituksessa todetaan, jos mökin omistajalla ei ole itsellään sähköautoa, voi moinen sähkönkulutus järkyttää.

”Jos sähkön hinta on 15 senttiä/kWh, eihän se tietenkään mahdottomia maksa (9 euroa), mutta silti pienen kulutuksen kesämökeillä se on iso piikki.”

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Rattiaivo 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat