23.6.2022 Liikenne Lomareissu sähköautolla – kuinka pitkälle uskaltaisi ja kuka maksaa sähköt perillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesälomareissua sähköautolla suunnittelevan kannattaa selvittää ennakolta, missä entuudestaan tuntemattomalla reitillä voi ladata autoa. Sopia kannattaa sekin, kuinka auton lataussähkö maksetaan perillä, esimerkiksi ystävien kesämökillä. Sähköautot kiinnostavat monia, mutta kaikilla ei ole niistä aiempaa kokemusta lainkaan tai pitkää omakohtaista käsitystä sähköautoilun autuudesta ja haasteista. Tänä kesänä voi olla edessä se ensimmäinen pidemmän taipaleen lomamatka sähköautolla. Se voi pohdituttaa. Keskeisiä ennakkohuolia ovat kuinka pitkälle täysin akuin sähköautolla pääsee ja kuinka lataus hoituu matkan varrella tai perillä matkakohteessa. Sari Kangasoja on jo kokenut sähköautoilija, onhan hän sähköautoillut vuodesta 2018. Hän muistaa hyvin oman sähköautoilijan taipaleensa alkuajoilta epävarmat tunnot siitä, kuinka pitkälle sähköautolla lataamatta oikeasti pääsee. Nyt kokemus ja myös sähköautojen kehittyminen ovat pitkälti hälventäneet tämän epävarmuuden – se ei kuitenkaan poista ennakkosuunnittelun tärkeyttä. Kangasojan Rattiaivo-blogia julkaistaan Autoliiton nettisivuilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sovellus avuksi reittisuunnitteluun Keskeistä ennakkosuunnittelua automatkaa ajatellen on selvittää missä sähköauton saa ladatuksi aiotun matkareitin varrella – tietty etenkin silloin, jos on lähdössä entuudestaan vieraalle tai hyvin pitkälle ajoreitille. Blogissaan Sari Kangasoja vinkkaa käyttämään reittisuunnittelun apuna A Better Route Planner -sovellusta, jonka mobiilisovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä ABRP. ”Sovelluksessa voi tehdä hyvinkin yksityiskohtaisen reittisuunnitelman, jossa voi huomioida kaikki matkantekoon vaikuttavat seikat. Perustiedoiksi tarvitaan vähintään reitin alku- ja loppupäiden osoitteet ja automalli.” kirjoittaa blogisti. Blogisti vinkkaa, että jos on tiedossa haastavia sääolosuhteita tai paljon kuormaa, kannattaa perehtyä sovelluksen asetuksiin. Jos asetuksiin määrittää auton painon (kesälomareissulle tavaraa ja matkustajia voi olla paljon) ja vaikka vastatuulen, ottaa sovellus toimintamatkaa laskiessaan huomioon nämä sähköauton kulutusta lisäävät seikat. Sovellus ei tee kuitenkaan autuaaksi tai syrjäytä terveen järjen ja järkevän varovaisuuden käyttöä. Blogisti muistuttaakin tuoreimmassa postauksessaan ”jos on epävarmaa, voiko kohteessa ladata, ei kannata saapua lähes tyhjällä akulla.” Kuinka löydän latauspaikat? Kokemuksen ääni puhuu, kun blogisti korostaa, että tulevan ajoreitin tai kohdealueen latauspaikat kannattaa selvittää jo ennakolta. Hän suosittelee Latauskartta.fi -palvelua, joka on Sähköautoilijat ry:n ylläpitämä tietopankki, jossa on kattava näkymä eri operaattoreiden ja toimijoiden latauspisteitä ympäri Suomen. Eksyksissä latausappien viidakossa? Eri lataustoimijoilla on kullakin oma mobiilisovelluksensa, hinnoittelumallinsa ja laskutustapansa. Tähän viidakkoon tutustumista ei sähköautoilija voi välttää, mutta aika pian moni löytää – kokeile ja erehdy -menetelmällä jos ei muuten – toimijoista itselleen mieluisimmat ja tarpeellisimmat. Oman suosikkilatausverkoston löytyminen voi käydä nopeastikin, jos pidemmät ajotaipaleet etenevät usein vakioreittiä esimerkiksi vakituiselta asunnolta kesämökille ja takaisiin. Vakioreittejä koluava oppii kokemuksen kautta myös sen, millä latauspaikalla laturit ovat toimintavarmoja. Kokemuksen karttuessa selviää sekin mille latauspaikoille ja milloin on tyypillisesti jonoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Saako kesävieras sähköä – ilmaiseksi? Kyläilemään vieraisiin oloihin esimerkiksi ystävien mökille suuntaavan sähköautoilijan kannattaa jo etukäteen selvittää, millaiset olosuhteet perillä on latauksen järjestelyjen näkökulmasta. Ja sopia läpinäkyvästi lataussähkön kustannusten jaosta. Blogisti on tehnyt oman selkeän linjauksensa. "Lähtökohtaisesti en nykyään lataa kenenkään mökillä. Kun autoni joka tapauksessa hörppää sähköä vähintään sen 25 kilowattituntia, kun ajan kotoa 150 kilometrin päähän kyläilemään, se on liikaa monelle. Jos ajan pihaan lähes tyhjällä akulla, autoon uppoaa 60 kilowattituntia, vaikka en täyteen lataisikaan.” Kuten kirjoituksessa todetaan, jos mökin omistajalla ei ole itsellään sähköautoa, voi moinen sähkönkulutus järkyttää. ”Jos sähkön hinta on 15 senttiä/kWh, eihän se tietenkään mahdottomia maksa (9 euroa), mutta silti pienen kulutuksen kesämökeillä se on iso piikki.” Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Rattiaivo Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 17.7.2024 Autoilu Kysely: käytettyjen autojen suosio vahvassa kasvussa 16.7.2024 Autoilu Liikenteen teoriakokeiden vilpistelyä kitketään tallentavalla kameravalvonnalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan