23.6.2022 Liikenne Lomareissu sähköautolla – kuinka pitkälle uskaltaisi ja kuka maksaa sähköt perillä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesälomareissua sähköautolla suunnittelevan kannattaa selvittää ennakolta, missä entuudestaan tuntemattomalla reitillä voi ladata autoa. Sopia kannattaa sekin, kuinka auton lataussähkö maksetaan perillä, esimerkiksi ystävien kesämökillä. Sähköautot kiinnostavat monia, mutta kaikilla ei ole niistä aiempaa kokemusta lainkaan tai pitkää omakohtaista käsitystä sähköautoilun autuudesta ja haasteista. Tänä kesänä voi olla edessä se ensimmäinen pidemmän taipaleen lomamatka sähköautolla. Se voi pohdituttaa. Keskeisiä ennakkohuolia ovat kuinka pitkälle täysin akuin sähköautolla pääsee ja kuinka lataus hoituu matkan varrella tai perillä matkakohteessa.Sari Kangasoja on jo kokenut sähköautoilija, onhan hän sähköautoillut vuodesta 2018. Hän muistaa hyvin oman sähköautoilijan taipaleensa alkuajoilta epävarmat tunnot siitä, kuinka pitkälle sähköautolla lataamatta oikeasti pääsee. Nyt kokemus ja myös sähköautojen kehittyminen ovat pitkälti hälventäneet tämän epävarmuuden – se ei kuitenkaan poista ennakkosuunnittelun tärkeyttä.Kangasojan Rattiaivo-blogia julkaistaan Autoliiton nettisivuilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySovellus avuksi reittisuunnitteluunKeskeistä ennakkosuunnittelua automatkaa ajatellen on selvittää missä sähköauton saa ladatuksi aiotun matkareitin varrella – tietty etenkin silloin, jos on lähdössä entuudestaan vieraalle tai hyvin pitkälle ajoreitille. Blogissaan Sari Kangasoja vinkkaa käyttämään reittisuunnittelun apuna A Better Route Planner -sovellusta, jonka mobiilisovellus löytyy sovelluskaupasta nimellä ABRP.”Sovelluksessa voi tehdä hyvinkin yksityiskohtaisen reittisuunnitelman, jossa voi huomioida kaikki matkantekoon vaikuttavat seikat. Perustiedoiksi tarvitaan vähintään reitin alku- ja loppupäiden osoitteet ja automalli.” kirjoittaa blogisti.Blogisti vinkkaa, että jos on tiedossa haastavia sääolosuhteita tai paljon kuormaa, kannattaa perehtyä sovelluksen asetuksiin. Jos asetuksiin määrittää auton painon (kesälomareissulle tavaraa ja matkustajia voi olla paljon) ja vaikka vastatuulen, ottaa sovellus toimintamatkaa laskiessaan huomioon nämä sähköauton kulutusta lisäävät seikat.Sovellus ei tee kuitenkaan autuaaksi tai syrjäytä terveen järjen ja järkevän varovaisuuden käyttöä. Blogisti muistuttaakin tuoreimmassa postauksessaan ”jos on epävarmaa, voiko kohteessa ladata, ei kannata saapua lähes tyhjällä akulla.”Kuinka löydän latauspaikat?Kokemuksen ääni puhuu, kun blogisti korostaa, että tulevan ajoreitin tai kohdealueen latauspaikat kannattaa selvittää jo ennakolta. Hän suosittelee Latauskartta.fi -palvelua, joka on Sähköautoilijat ry:n ylläpitämä tietopankki, jossa on kattava näkymä eri operaattoreiden ja toimijoiden latauspisteitä ympäri Suomen.Eksyksissä latausappien viidakossa?Eri lataustoimijoilla on kullakin oma mobiilisovelluksensa, hinnoittelumallinsa ja laskutustapansa. Tähän viidakkoon tutustumista ei sähköautoilija voi välttää, mutta aika pian moni löytää – kokeile ja erehdy -menetelmällä jos ei muuten – toimijoista itselleen mieluisimmat ja tarpeellisimmat.Oman suosikkilatausverkoston löytyminen voi käydä nopeastikin, jos pidemmät ajotaipaleet etenevät usein vakioreittiä esimerkiksi vakituiselta asunnolta kesämökille ja takaisiin. Vakioreittejä koluava oppii kokemuksen kautta myös sen, millä latauspaikalla laturit ovat toimintavarmoja. Kokemuksen karttuessa selviää sekin mille latauspaikoille ja milloin on tyypillisesti jonoa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySaako kesävieras sähköä – ilmaiseksi?Kyläilemään vieraisiin oloihin esimerkiksi ystävien mökille suuntaavan sähköautoilijan kannattaa jo etukäteen selvittää, millaiset olosuhteet perillä on latauksen järjestelyjen näkökulmasta. Ja sopia läpinäkyvästi lataussähkön kustannusten jaosta.Blogisti on tehnyt oman selkeän linjauksensa."Lähtökohtaisesti en nykyään lataa kenenkään mökillä. Kun autoni joka tapauksessa hörppää sähköä vähintään sen 25 kilowattituntia, kun ajan kotoa 150 kilometrin päähän kyläilemään, se on liikaa monelle. Jos ajan pihaan lähes tyhjällä akulla, autoon uppoaa 60 kilowattituntia, vaikka en täyteen lataisikaan.”Kuten kirjoituksessa todetaan, jos mökin omistajalla ei ole itsellään sähköautoa, voi moinen sähkönkulutus järkyttää.”Jos sähkön hinta on 15 senttiä/kWh, eihän se tietenkään mahdottomia maksa (9 euroa), mutta silti pienen kulutuksen kesämökeillä se on iso piikki.”Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Autoliitto / Rattiaivo Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?