4.2.2021

Löydä oma kävelytyylisi -hanke sai 33 000 euroa

Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta tukea kymmeniä tuhansia euroja kävelyä edistäville hankkeille.

Kävelyä halutaan valtion rahatuen voimin tehdä houkuttelevammaksi.

– Kävely on oivaa hyötyliikuntaa ja hyvä vaihtoehto auton käytölle lyhyillä kilometrin kahden asiointimatkoilla, projektipäällikkö Mira Soini Helsingin seudun ympäristöpalveluista (HSY) linjaa.

HSY:n Ilmastoinfon ”Dallaus for dummies – löydä oma kävelytyylisi!” -hanke sai Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta 33 000 euroa. Tuoreesta avustuspäätöksestä uutisoi Kauppalehti eilen.

Traficomin päättämien ”liikkumisen ohjauksen valtionavustusten” tavoitteena on vähentää yksin omalla autolla ajamista sekä kasvattaa joukkoliikenteen ja muiden liikkumispalveluiden sekä kävelyn ja pyöräilyn suosiota.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Huumori sallittua

Mira Soini ei ole laisinkaan pahoillaan, jos uusi ja vastikään rahoitusta saanut kävelyhanke herättää myös hilpeyttä.

– Kävely on arkinen liikkumismuoto ja hyvää hyötyliikuntaa, ja me halutaan tuoda niitä hyötyjä esille hauskallakin tavalla. Emme halua syyllistää ketään vaan tuoda vaihtoehtoisen liikkumistavan etuja esille, joista yksi merkittävä ovat kävelyn terveyshyödyt, Soini taustoittaa.

Häntä ei häiritse, jos jollekulle tulee ”löydä oma kävelytyylisi!” -hankkeesta mieleen brittiläisen tv-sketsiryhmä Monty Pythonin hassun kävelyn ministeriö.

Soinin mukaan HSY:n Ilmastoinfo on valinnut markkinointikeinoksi karnevalisoinnin, jossa huomion herättämiseksi asetelma ikään kuin käännetään ja kävely esitetään ”opiskeltavana” asiana ja tyylikysymyksenä. Hankehakemuksen mukaan "huumorin ja moninaisten kulttuuristen viittausten seassa ihmisille annetaan myös informatiivista faktasisältöä kävelytekniikoista, kävelyn eduista ja muistakin arkiseen liikkumiseen liittyvistä kysymyksistä."

Soini kertoo, että hanketta varten anottiin hieman enemmän kuin nyt saatu 33 000 euroa. Saatu raha menee Soinin mukaan hanketta puuhaavien palkkakulujen lisäksi näkyvyyden mahdollistamiseen. Hanke käynnistyy maalis- tai huhtikuussa sosiaalisen median mikrovaikuttajakampanjalla. Hankkeen päämäränä on, että kävely vakiintuu pääkaupunkiseudulla asuvien "16–60-vuotiaiden arkimatkojen ja virkistäytymisen sekä kuntoilun muodoksi."

– Tarkemmat suunnitelmat ovat vielä hieman auki, mutta menemme julki kahdella ajankohtapainotuksella eli alkukesällä ja alkusyksyllä. Haemme ainakin some-näkyvyyttä ja todennäköisesti teemme yhteistyökuvioita esimerkiksi blogistien kanssa.

Soini tuo esiin, että hankkeelle on sikälikin tarvetta, että koronan vaikutuksesta ihmiset ovat vähentäneet joukkoliikenteen käyttöä ja etätöiden vuoksi toisaalta työmatkaliikkuminen on sekin vähentynyt.

– Nyt voi olla hyvinkin otollista muistuttaa kävelymahdollisuuksista arkiliikkumisessa. Haluamme herätellä ja saada toivottavasti aikaan pysyviä liikkumistottumusten muutoksia.

HSL sai 32 550 euroa

Helsingin seudun liikenne HSL sai Traficomilta liki saman suuruisen eli 32 550 euron avustuksen hankkeeseensa ”Jalankulun ilmeen päivitys eri konteksteihin sopivaksi ja saavutettavuuskriteerit täyttäväksi sekä kävelykilometrikisan viestintä- ja markkinointisuunnitelma lähivuosille.”

Valtio rahoittaa eri puolilla Suomea kaikkiaan 26 hanketta kuten koululaisten liikenneraatia, kävelykampanjoita, kestävän liikkumisen suunnitelmia sekä talvipyöräilyn, kaupunkipyöräilyn ja pyöräpysäköinnin edistämistä. Kunnissa ja kaupungeissa tukea saivat muun muassa seudullisen pysäköintipolitiikan edistäminen sekä kestävän työ- ja koulumatkaliikkumisen hankkeet.  Rahoitusta on myönnetty kaikkiaan 891 000 euroa. Liikkumisen ohjauksen tuet ovat yksi Fossiilittoman liikenteen tiekartan toimenpiteistä, joista Moottori on useaan otteeseen uutisoinut aiemmin.

Traficomin myöntämät kävelyn ja pyöräliikenteen edistämisohjelmien valtionavustukset löytyvät täältä. 

Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkisto Lähteet: Traficom, Kauppalehti 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat