8.9.2023 Autoilu Oletko yksi heistä? – tällainen on tyypillinen sähköautoilija vakuutusyhtiön tilastoissa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä If-vakuutusyhtiön tilastojen valossa tyypillinen sähköautoilija ajaa valkoista Teslaa ja se tulee vastaan yleisimmin Helsingissä tai Espoossa. Alkuvuonna sähköautot ohittivat ensimmäistä kertaa hybridiautot suosituimpana uusien autojen käyttövoimana. Muutos on ollut varsin rivakkaa, käy ilmi vakuutusyhtiö Ifin omista asiakastilastoista. Vuoden 2021 alussa Ifissä vakuutettuna oli Suomessa hieman alle tuhat yksityisasiakkaiden sähköautoa, tällä hetkellä jo pitkälti yli 11 000. Ja vain viisi vuotta sitten lähes 70 prosenttia Ifin vakuuttamista ensirekisteröidyistä autoista oli vielä bensiiniautoja. Mutta mitä muuta Ifin tilastot paljastavat? Millainen on tyypillinen sähköautoilija? – Toistaiseksi ylivoimaisesti suosituin Ifin vakuuttama sähköauto on kuitenkin klassinen valkoinen Tesla, sähköautovakuutuksista vastaava tuotepäällikkö Janne Sivenius kertoo. Kaikkiaan joka neljäs Ifissä vakuutetuista sähköautoista on Tesla, ja näistä yli puolet on valkoisia. Teslan jälkeen suosituimmat sähköautojen merkit Ifin asiakkailla ovat Volvo ja Volkswagen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuoreita tapauksia Ei ole iso yllätys, että sähköautot myös Ifin asiakkailla ovat varsin nuoria vuosimalleiltaan. – Vakuuttamistamme sähköautoista peräti joka neljäs on alle vuoden vanha ja kaikkiaan yli 70 prosenttia alle kolme vuotta vanhoja. Huoma poikkeuskin tosin löytyy: vanhin Ifissä vakuutettu sähköauto on ensirekisteröity vuonna 1970! Kilometrejä kertyy enemmän Sähköautoilla ajetaan enemmän kuin polttiksilla. – Koska sähköautot ovat uusia ja niiden käyttäminen on edullisempaa, niillä ajetaan Ifin tilastojen mukaan polttomoottoriautoja enemmän. Sähköautoilijoista miesten osuus on muilla autoilla ajavia suurempi Ifin tilastoissa. Vastaavasti hybridit erottuvat naispuolisten kuljettajien suosikkina. Sähköautolla ajavat ovat hieman muita autoilijoita nuorempia: sähköautoilijoiden keski-ikä on noin 49 vuotta, kun taas bensakuskien 53 vuotta. Ifin tilastoista käy ilmi, että sähköauto tulee vastaan todennäköisimmin Helsingissä tai Espoossa. Espoossa on Suomen suurimmista kaupungeista asukaslukuun suhteutettuna eniten sähköautoja. Kaikkiaan noin puolet Ifin vakuuttamista sähköautoista on Uudellamaalla, seuraavaksi eniten Varsinais-Suomessa (11 %), Pirkanmaalla (8 %) ja Pohjois-Pohjanmaalla (5 %). – Sähköautoilu on lisääntynyt ylivoimaisesti nopeimmin pääkaupunkiseudulla ja sen jälkeen muissa suurissa kaupungeissa sekä niiden kehyskunnissa, Sivenius kiteyttää tilastojen kertoman. Uusia vakuutustarpeita – ja haasteita Sähköautojen yleistyminen tuo uusia tarpeita vakuutuksille. Sähköautoilijoiden todennäköisin huoli on: akku loppuu, auttaako vakuutus? – Etenkin sähköautoon siirtymistä pohdittaessa suurin huoli liittyy kyselyjemme mukaan akun tyhjenemiseen. Sen vuoksi kaskovakuutuksemme kattaa myös hinauksen, mikäli auto jää tielle akun loppumisen vuoksi. Sivenius todistaa tilastoin käynnissä olevan henkilöautoilun käyttövoimamurroksen. Vuonna 2013 suosituimmat ensirekisteröityjen autojen käyttövoimat Bensiini, 77 % Diesel, 23 % Vuonna 2018 suosituimmat ensirekisteröityjen autojen käyttövoimat Bensiini, 68 % Diesel, 14 % Hybridi, 12 % Ladattava hybridi, 5 % Vuonna 2023 suosituimmat ensirekisteröityjen autojen käyttövoimat Sähkö, 38 % Hybridi, 30 % Ladattava hybridi, 18 % Bensiini, 14 % Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Ifin henkilöasiakkaiden autovakuutustilastot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 14.5.2024 Yleinen Saksan Autoliitto ADAC: Näissä maissa kaaharien autot takavarikoidaan 14.5.2024 Autoilu Moottorin ohjelmoinnin päästövastuut muuttuvat – uhkana roimat maksut 13.5.2024 Autoilu Etanolin ystävät muuntotuen paluusta – myönteistä mutta riittämätöntä 11.5.2024 Autoilu Elinkeinoelämä veroaikeista: Henkilöliikenteen kustannuksilla on laajat vaikutukset 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe