31.8.2023 Liikenne Säästä rahaa, korjaa tuulilasivaurio heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton asiantuntija: suojaa kiveniskemä, älä aikaile korjauttamista ja hanki lasivakuutus. Kiven tai irronneen nastan iskemä ärsyttää, mutta helpomman kautta pääsee, jos tietää mitä tehdä. Käytännön neuvot antaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.– Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, iskemäkohta tulee heti suojata tuulilasilaastarilla tai teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääsisi kosteutta tai epäpuhtauksia, Vesalainen vinkkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä aikaileKorjaamisen kanssa ei kannata aikailla.– Jos lasissa ei vielä ole uusimista edellyttäviä naarmuja ja siihen tulee kiveniskemä, saattaa korjauksen pitkittäminen johtaa lasin pahempaan hajoamiseen. Tämä puolestaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Tuulilasin vaihto on aina huomattavasti kiveniskemän korjausta kalliimpaa.Lasin kuntoa arvioidaan myös määräaikaiskatsastuksessa ja asiaan puututaan tarvittaessa, vauriosta riippuen, joko korjauskehotuksella tai hylkäyksellä. Vesalaisen mukaan kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi tyypillisesti vielä korjata ellei se ole aivan lasin reunassa. Sitä isommissa vaurioissa tuulilasi täytyy pääsääntöisesti vaihtaa. Molemmissa tilanteissa tuulilasivakuutus auttaa kustannuksissa.Vakuutus avittaa kustannuksissaVesalainen suosittelee lämpimästi hankkimaan lasivakuutuksen nykyaikaiseen autoon.– Tuulilasin vaihto uudehkoon autoon on usein varsin kallis lasissa kiinni olevien lämmitysvastusten, tunnistimien tai kameroiden vuoksi. Niistä osa nostaa lasin hintaa ja osa puolestaan monimutkaistaa asennusprosessia.Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat. Tyypillinen linja kuitenkin tuntuisi olevan, että lasin korjaaminen onnistuu lasivakuutuksesta usein ilman omavastuuta, kun taas lasinvaihdosta veloitetaan asiakkaalta omavastuuosuus.Teiden huono kunto vaikuttaa tuulilasien vaurioitumiseen. Huonosti ylläpidetyllä tiellä on kiviä, jotka sinkoavat helposti vastaantulevan tai perässä ajavan tuulilasiin. Myös roiskeläppien käytön harveneminen on osaltaan lisännyt kivien lentelyä ja näin ollen myös vaurioiden mahdollisuutta.Autoilija voi itse pyrkiä pienentämään tuulilasivaurion riskiä pitämällä riittävää, noin neljän sekunnin, turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan tien pinnasta nostattamat kivet ehtivät todennäköisemmin laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin oma tuulilasi on kohdalla.Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkelia täydennetty 9/2023, julkaistu alun perin 7.12.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?