31.8.2023 Liikenne Säästä rahaa, korjaa tuulilasivaurio heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton asiantuntija: suojaa kiveniskemä, älä aikaile korjauttamista ja hanki lasivakuutus. Kiven tai irronneen nastan iskemä ärsyttää, mutta helpomman kautta pääsee, jos tietää mitä tehdä. Käytännön neuvot antaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. – Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, iskemäkohta tulee heti suojata tuulilasilaastarilla tai teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääsisi kosteutta tai epäpuhtauksia, Vesalainen vinkkaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Älä aikaile Korjaamisen kanssa ei kannata aikailla. – Jos lasissa ei vielä ole uusimista edellyttäviä naarmuja ja siihen tulee kiveniskemä, saattaa korjauksen pitkittäminen johtaa lasin pahempaan hajoamiseen. Tämä puolestaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Tuulilasin vaihto on aina huomattavasti kiveniskemän korjausta kalliimpaa. Lasin kuntoa arvioidaan myös määräaikaiskatsastuksessa ja asiaan puututaan tarvittaessa, vauriosta riippuen, joko korjauskehotuksella tai hylkäyksellä. Vesalaisen mukaan kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi tyypillisesti vielä korjata ellei se ole aivan lasin reunassa. Sitä isommissa vaurioissa tuulilasi täytyy pääsääntöisesti vaihtaa. Molemmissa tilanteissa tuulilasivakuutus auttaa kustannuksissa. Vakuutus avittaa kustannuksissa Vesalainen suosittelee lämpimästi hankkimaan lasivakuutuksen nykyaikaiseen autoon. – Tuulilasin vaihto uudehkoon autoon on usein varsin kallis lasissa kiinni olevien lämmitysvastusten, tunnistimien tai kameroiden vuoksi. Niistä osa nostaa lasin hintaa ja osa puolestaan monimutkaistaa asennusprosessia. Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat. Tyypillinen linja kuitenkin tuntuisi olevan, että lasin korjaaminen onnistuu lasivakuutuksesta usein ilman omavastuuta, kun taas lasinvaihdosta veloitetaan asiakkaalta omavastuuosuus. Teiden huono kunto vaikuttaa tuulilasien vaurioitumiseen. Huonosti ylläpidetyllä tiellä on kiviä, jotka sinkoavat helposti vastaantulevan tai perässä ajavan tuulilasiin. Myös roiskeläppien käytön harveneminen on osaltaan lisännyt kivien lentelyä ja näin ollen myös vaurioiden mahdollisuutta. Autoilija voi itse pyrkiä pienentämään tuulilasivaurion riskiä pitämällä riittävää, noin neljän sekunnin, turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan tien pinnasta nostattamat kivet ehtivät todennäköisemmin laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin oma tuulilasi on kohdalla. Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Artikkelia täydennetty 9/2023, julkaistu alun perin 7.12.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku