31.8.2023 Liikenne Säästä rahaa, korjaa tuulilasivaurio heti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton asiantuntija: suojaa kiveniskemä, älä aikaile korjauttamista ja hanki lasivakuutus. Kiven tai irronneen nastan iskemä ärsyttää, mutta helpomman kautta pääsee, jos tietää mitä tehdä. Käytännön neuvot antaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.– Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, iskemäkohta tulee heti suojata tuulilasilaastarilla tai teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääsisi kosteutta tai epäpuhtauksia, Vesalainen vinkkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyÄlä aikaileKorjaamisen kanssa ei kannata aikailla.– Jos lasissa ei vielä ole uusimista edellyttäviä naarmuja ja siihen tulee kiveniskemä, saattaa korjauksen pitkittäminen johtaa lasin pahempaan hajoamiseen. Tämä puolestaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Tuulilasin vaihto on aina huomattavasti kiveniskemän korjausta kalliimpaa.Lasin kuntoa arvioidaan myös määräaikaiskatsastuksessa ja asiaan puututaan tarvittaessa, vauriosta riippuen, joko korjauskehotuksella tai hylkäyksellä. Vesalaisen mukaan kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi tyypillisesti vielä korjata ellei se ole aivan lasin reunassa. Sitä isommissa vaurioissa tuulilasi täytyy pääsääntöisesti vaihtaa. Molemmissa tilanteissa tuulilasivakuutus auttaa kustannuksissa.Vakuutus avittaa kustannuksissaVesalainen suosittelee lämpimästi hankkimaan lasivakuutuksen nykyaikaiseen autoon.– Tuulilasin vaihto uudehkoon autoon on usein varsin kallis lasissa kiinni olevien lämmitysvastusten, tunnistimien tai kameroiden vuoksi. Niistä osa nostaa lasin hintaa ja osa puolestaan monimutkaistaa asennusprosessia.Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat. Tyypillinen linja kuitenkin tuntuisi olevan, että lasin korjaaminen onnistuu lasivakuutuksesta usein ilman omavastuuta, kun taas lasinvaihdosta veloitetaan asiakkaalta omavastuuosuus.Teiden huono kunto vaikuttaa tuulilasien vaurioitumiseen. Huonosti ylläpidetyllä tiellä on kiviä, jotka sinkoavat helposti vastaantulevan tai perässä ajavan tuulilasiin. Myös roiskeläppien käytön harveneminen on osaltaan lisännyt kivien lentelyä ja näin ollen myös vaurioiden mahdollisuutta.Autoilija voi itse pyrkiä pienentämään tuulilasivaurion riskiä pitämällä riittävää, noin neljän sekunnin, turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan tien pinnasta nostattamat kivet ehtivät todennäköisemmin laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin oma tuulilasi on kohdalla.Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoArtikkelia täydennetty 9/2023, julkaistu alun perin 7.12.2019 Lue lisää Kaikki artikkelit 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Koeajo Koeajo: Xpeng G9 – onko tässä markkinoiden paras kiinalaisauto? 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 18.3.2025 Koeajo Koeajo: BYD Sealion 7 – laatu vakuuttaa, mutta karkaako hinta? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija