31.8.2023

Säästä rahaa, korjaa tuulilasivaurio heti

kirkkaasti turvallisin

Autoliiton asiantuntija: suojaa kiveniskemä, älä aikaile korjauttamista ja hanki lasivakuutus.

Kiven tai irronneen nastan iskemä ärsyttää, mutta helpomman kautta pääsee, jos tietää mitä tehdä. Käytännön neuvot antaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen.

– Jos tuulilasiin tulee kiveniskemä, iskemäkohta tulee heti suojata tuulilasilaastarilla tai teipillä, jotta vauriokohtaan ei pääsisi kosteutta tai epäpuhtauksia, Vesalainen vinkkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Älä aikaile

Korjaamisen kanssa ei kannata aikailla.

– Jos lasissa ei vielä ole uusimista edellyttäviä naarmuja ja siihen tulee kiveniskemä, saattaa korjauksen pitkittäminen johtaa lasin pahempaan hajoamiseen. Tämä puolestaan aiheuttaa lasin vaihtotarpeen. Tuulilasin vaihto on aina huomattavasti kiveniskemän korjausta kalliimpaa.

Lasin kuntoa arvioidaan myös määräaikaiskatsastuksessa ja asiaan puututaan tarvittaessa, vauriosta riippuen, joko korjauskehotuksella tai hylkäyksellä. Vesalaisen mukaan kahden euron kolikon kokoisen kiveniskemän voi tyypillisesti vielä korjata ellei se ole aivan lasin reunassa. Sitä isommissa vaurioissa tuulilasi täytyy pääsääntöisesti vaihtaa. Molemmissa tilanteissa tuulilasivakuutus auttaa kustannuksissa.

Vakuutus avittaa kustannuksissa

Vesalainen suosittelee lämpimästi hankkimaan lasivakuutuksen nykyaikaiseen autoon.

– Tuulilasin vaihto uudehkoon autoon on usein varsin kallis lasissa kiinni olevien lämmitysvastusten, tunnistimien tai kameroiden vuoksi. Niistä osa nostaa lasin hintaa ja osa puolestaan monimutkaistaa asennusprosessia.

Eri vakuutusyhtiöiden korvauskäytännöt vaihtelevat. Tyypillinen linja kuitenkin tuntuisi olevan, että lasin korjaaminen onnistuu lasivakuutuksesta usein ilman omavastuuta, kun taas lasinvaihdosta veloitetaan asiakkaalta omavastuuosuus.

Teiden huono kunto vaikuttaa tuulilasien vaurioitumiseen. Huonosti ylläpidetyllä tiellä on kiviä, jotka sinkoavat helposti vastaantulevan tai perässä ajavan tuulilasiin. Myös roiskeläppien käytön harveneminen on osaltaan lisännyt kivien lentelyä ja näin ollen myös vaurioiden mahdollisuutta.

Autoilija voi itse pyrkiä pienentämään tuulilasivaurion riskiä pitämällä riittävää, noin neljän sekunnin, turvaväliä edellä ajavaan. Tällöin edellä ajavan tien pinnasta nostattamat kivet ehtivät todennäköisemmin laskeutua takaisin tien pintaan ennen kuin oma tuulilasi on kohdalla.

Autoliiton jäsenen tuulilasiedut löydät täältä. 

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto

Artikkelia täydennetty 9/2023, julkaistu alun perin 7.12.2019