9.3.2022

Sähköauto työsuhdeautona houkuttaa – hyvä latausetu vuoteen 2025 asti

Sähköautoilu on lisännyt kiinnostusta ja hämmennystäkin autoedun suhteen, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen.

Autoetu kiinnostaa monia, etenkin kun sähköautoille suotiin verotuksellinen latausetu ainakin vuoteen 2025 asti.

Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen kertoo, että liiton asiantuntijoille tulee paljon kysymyksiä, joiden aiheina ovat autoedun edullisuus, sen verotukseen vaikuttavat tekijät sekä valinta vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä.

Uutta sen sijaan on kysymystulva, joka koskee sähköautoilua ja sähköautoa työsuhdeautona.

Väkevästi virinneen kiinnostuksen taustalla on uusi verohelpotus. Vuoden 2021 alusta lähtien työnantaja on voinut verovapaasti tarjota työntekijälle mahdollisuuden ladata paitsi autoetuautoa myös omaa autoaan työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä.

Tällaisen edun voi siis tarjota veroseuraamuksitta vuoden 2025 loppuun asti eikä sitä tarvitse ilmoittaa verotukseen.

– Jos työnantaja sen sijaan kustantaa oman auton latauksen työntekijän kotona tai taloyhtiössä, saa lataaja sellaisen veronalaisen edun, joka pitäisi käsitellä palkanlaskennassa palkkana ja ilmoittaa verottajalle, Malinen taustoittaa.

Latausetu koskee sekä täyssähköautoja että hybridiautoja. Verovapaus ei koske työntekijän kotona tapahtuvaa latausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Työntekijälle ilmaista latausta!

Malisen havaintojen mukaan kysyjiä pohdituttavat paljon työsuhdeauton käyttökustannukset, joiden ennakointiin sähköautot ovat tuoneet oman tvistinsä.

– Sähköauton polttomoottoriautoista eroavat erilaiset kustannukset jo itsessään sekoittavat pakkaa. Tätä lisää vielä se, että vuosina 2021–2025 voi työnantaja kustantaa lataussähkön työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä myös käyttöetuna annettuihin työsuhdeautoihin ilman veroseuraamuksia, Malinen pohtii.

–  Työntekijää siis verotetaan vain auton käyttöedun mukaan laskettavasta arvosta, vaikka parhaimmillaan työntekijä voi järjestellä autonsa latauksen niin, ettei juuri koskaan joudu maksamaan lataussähköä itse.

Vaikutusta eläkekertymään

Raja vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä on siis hämärtynyt, kun nyt työnantajan voi kustantaa merkittävänkin osan käyttöetuauton käyttövoimakuluista (lataussähköstä) eikä se muuta autoetua vapaaksi autoeduksi. Etua täytyy käsitellä vapaana autoetuna vain, jos työnantaja kustantaa auton latauksen muuallakin kuin kotona ja julkisissa latauspisteissä.

– Lisäksi sähköautoihin autoetuna on muutenkin annettu voimakkaita kannustimia verotuksessa, joka lisää merkittävästi niiden houkuttelevuutta. Toki kannattaa muistaa, että jos autoetu saadaan rahapalkan päälle, eläkettäkin kertyy pienemmästä summasta, jos etu arvostetaan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna. Laskelma itselle edullisimmasta vaihtoehdosta kannattaa tehdä entistä huolellisemmin.

Yltääkö verokarhun käpälä pitkälle?

Eräs yksityishenkilö, jolla on vapaana autoetuna saatu sähköauto, kysyi vastikään Veronmaksajain Keskusliiton verojuristilta, koituuko hänelle veronalaista tuloa, jos hänen työnantajansa maksaa auton lataamisesta kotona aiheutuvat sähkökulut.

Vastauksena oli, että jos käytetyn sähkön määrä on luotettavasti todennettavissa erillisellä mittauslaitteella ja näin eroteltavissa kodin muusta sähkön kulutuksesta, kyseessä ei ole veronalainen etu. Veronalaista etua ei myöskään synny siitä, että työnantaja tarjoaa palvelun tai lisälaitteen, jolla pystyt laskemaan autoetuauton akkujen lataamiseen käytetyn sähkön hinnan.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Veronmaksajain Keskusliitto 

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat