9.3.2022 Liikenne Sähköauto työsuhdeautona houkuttaa – hyvä latausetu vuoteen 2025 asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu on lisännyt kiinnostusta ja hämmennystäkin autoedun suhteen, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen. Autoetu kiinnostaa monia, etenkin kun sähköautoille suotiin verotuksellinen latausetu ainakin vuoteen 2025 asti. Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen kertoo, että liiton asiantuntijoille tulee paljon kysymyksiä, joiden aiheina ovat autoedun edullisuus, sen verotukseen vaikuttavat tekijät sekä valinta vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä. Uutta sen sijaan on kysymystulva, joka koskee sähköautoilua ja sähköautoa työsuhdeautona. Väkevästi virinneen kiinnostuksen taustalla on uusi verohelpotus. Vuoden 2021 alusta lähtien työnantaja on voinut verovapaasti tarjota työntekijälle mahdollisuuden ladata paitsi autoetuautoa myös omaa autoaan työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä. Tällaisen edun voi siis tarjota veroseuraamuksitta vuoden 2025 loppuun asti eikä sitä tarvitse ilmoittaa verotukseen. – Jos työnantaja sen sijaan kustantaa oman auton latauksen työntekijän kotona tai taloyhtiössä, saa lataaja sellaisen veronalaisen edun, joka pitäisi käsitellä palkanlaskennassa palkkana ja ilmoittaa verottajalle, Malinen taustoittaa. Latausetu koskee sekä täyssähköautoja että hybridiautoja. Verovapaus ei koske työntekijän kotona tapahtuvaa latausta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Työntekijälle ilmaista latausta! Malisen havaintojen mukaan kysyjiä pohdituttavat paljon työsuhdeauton käyttökustannukset, joiden ennakointiin sähköautot ovat tuoneet oman tvistinsä. – Sähköauton polttomoottoriautoista eroavat erilaiset kustannukset jo itsessään sekoittavat pakkaa. Tätä lisää vielä se, että vuosina 2021–2025 voi työnantaja kustantaa lataussähkön työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä myös käyttöetuna annettuihin työsuhdeautoihin ilman veroseuraamuksia, Malinen pohtii. – Työntekijää siis verotetaan vain auton käyttöedun mukaan laskettavasta arvosta, vaikka parhaimmillaan työntekijä voi järjestellä autonsa latauksen niin, ettei juuri koskaan joudu maksamaan lataussähköä itse. Vaikutusta eläkekertymään Raja vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä on siis hämärtynyt, kun nyt työnantajan voi kustantaa merkittävänkin osan käyttöetuauton käyttövoimakuluista (lataussähköstä) eikä se muuta autoetua vapaaksi autoeduksi. Etua täytyy käsitellä vapaana autoetuna vain, jos työnantaja kustantaa auton latauksen muuallakin kuin kotona ja julkisissa latauspisteissä. – Lisäksi sähköautoihin autoetuna on muutenkin annettu voimakkaita kannustimia verotuksessa, joka lisää merkittävästi niiden houkuttelevuutta. Toki kannattaa muistaa, että jos autoetu saadaan rahapalkan päälle, eläkettäkin kertyy pienemmästä summasta, jos etu arvostetaan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna. Laskelma itselle edullisimmasta vaihtoehdosta kannattaa tehdä entistä huolellisemmin. Yltääkö verokarhun käpälä pitkälle? Eräs yksityishenkilö, jolla on vapaana autoetuna saatu sähköauto, kysyi vastikään Veronmaksajain Keskusliiton verojuristilta, koituuko hänelle veronalaista tuloa, jos hänen työnantajansa maksaa auton lataamisesta kotona aiheutuvat sähkökulut. Vastauksena oli, että jos käytetyn sähkön määrä on luotettavasti todennettavissa erillisellä mittauslaitteella ja näin eroteltavissa kodin muusta sähkön kulutuksesta, kyseessä ei ole veronalainen etu. Veronalaista etua ei myöskään synny siitä, että työnantaja tarjoaa palvelun tai lisälaitteen, jolla pystyt laskemaan autoetuauton akkujen lataamiseen käytetyn sähkön hinnan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Veronmaksajain Keskusliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?