9.3.2022 Liikenne Sähköauto työsuhdeautona houkuttaa – hyvä latausetu vuoteen 2025 asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautoilu on lisännyt kiinnostusta ja hämmennystäkin autoedun suhteen, kertoo Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen. Autoetu kiinnostaa monia, etenkin kun sähköautoille suotiin verotuksellinen latausetu ainakin vuoteen 2025 asti.Veronmaksajain Keskusliiton lakiasiainjohtaja Kati Malinen kertoo, että liiton asiantuntijoille tulee paljon kysymyksiä, joiden aiheina ovat autoedun edullisuus, sen verotukseen vaikuttavat tekijät sekä valinta vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä.Uutta sen sijaan on kysymystulva, joka koskee sähköautoilua ja sähköautoa työsuhdeautona.Väkevästi virinneen kiinnostuksen taustalla on uusi verohelpotus. Vuoden 2021 alusta lähtien työnantaja on voinut verovapaasti tarjota työntekijälle mahdollisuuden ladata paitsi autoetuautoa myös omaa autoaan työpaikalla sekä julkisissa latauspisteissä.Tällaisen edun voi siis tarjota veroseuraamuksitta vuoden 2025 loppuun asti eikä sitä tarvitse ilmoittaa verotukseen.– Jos työnantaja sen sijaan kustantaa oman auton latauksen työntekijän kotona tai taloyhtiössä, saa lataaja sellaisen veronalaisen edun, joka pitäisi käsitellä palkanlaskennassa palkkana ja ilmoittaa verottajalle, Malinen taustoittaa.Latausetu koskee sekä täyssähköautoja että hybridiautoja. Verovapaus ei koske työntekijän kotona tapahtuvaa latausta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTyöntekijälle ilmaista latausta!Malisen havaintojen mukaan kysyjiä pohdituttavat paljon työsuhdeauton käyttökustannukset, joiden ennakointiin sähköautot ovat tuoneet oman tvistinsä.– Sähköauton polttomoottoriautoista eroavat erilaiset kustannukset jo itsessään sekoittavat pakkaa. Tätä lisää vielä se, että vuosina 2021–2025 voi työnantaja kustantaa lataussähkön työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä myös käyttöetuna annettuihin työsuhdeautoihin ilman veroseuraamuksia, Malinen pohtii.– Työntekijää siis verotetaan vain auton käyttöedun mukaan laskettavasta arvosta, vaikka parhaimmillaan työntekijä voi järjestellä autonsa latauksen niin, ettei juuri koskaan joudu maksamaan lataussähköä itse.Vaikutusta eläkekertymäänRaja vapaan autoedun ja auton käyttöedun välillä on siis hämärtynyt, kun nyt työnantajan voi kustantaa merkittävänkin osan käyttöetuauton käyttövoimakuluista (lataussähköstä) eikä se muuta autoetua vapaaksi autoeduksi. Etua täytyy käsitellä vapaana autoetuna vain, jos työnantaja kustantaa auton latauksen muuallakin kuin kotona ja julkisissa latauspisteissä.– Lisäksi sähköautoihin autoetuna on muutenkin annettu voimakkaita kannustimia verotuksessa, joka lisää merkittävästi niiden houkuttelevuutta. Toki kannattaa muistaa, että jos autoetu saadaan rahapalkan päälle, eläkettäkin kertyy pienemmästä summasta, jos etu arvostetaan vapaan autoedun sijaan käyttöetuna. Laskelma itselle edullisimmasta vaihtoehdosta kannattaa tehdä entistä huolellisemmin.Yltääkö verokarhun käpälä pitkälle?Eräs yksityishenkilö, jolla on vapaana autoetuna saatu sähköauto, kysyi vastikään Veronmaksajain Keskusliiton verojuristilta, koituuko hänelle veronalaista tuloa, jos hänen työnantajansa maksaa auton lataamisesta kotona aiheutuvat sähkökulut.Vastauksena oli, että jos käytetyn sähkön määrä on luotettavasti todennettavissa erillisellä mittauslaitteella ja näin eroteltavissa kodin muusta sähkön kulutuksesta, kyseessä ei ole veronalainen etu. Veronalaista etua ei myöskään synny siitä, että työnantaja tarjoaa palvelun tai lisälaitteen, jolla pystyt laskemaan autoetuauton akkujen lataamiseen käytetyn sähkön hinnan.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Veronmaksajain Keskusliitto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 4.10.2024 Liikenne Ajokieltoa jopa kymmeniä kuukausia – katso poliisin taulukko törkeän liikenneturvallisuuden vaarantamisen seurauksista 30.9.2024 Liikenne Pönttövuoren rautatietunneli – aikansa mahtavin tunneli on nyt kaupan 25.9.2024 Liikenne Toimi näin, jos sähköpotkulaudalla sattuu kolari 24.9.2024 Uutinen Teiden 4 000 kilometrin päällystystavoite toteutuu 23.9.2024 Uutinen Kauppojen kuljetusrobotit liikenteessä – kenen tehtävä on väistää? 31.8.2024 Autoilu Teiden kehno kunto – korjausvelka kasvaa tänäkin vuonna 50 miljoonalla eurolla 30.8.2024 Uutinen Poliisi valvoo sähköpotkulautailua – jakanut jo satoja sakkoja ja liikennevirhemaksuja alkuviikon aikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon