29.3.2021

Sähköautoilu pohdituttaa – vastauksia kysymyksiin täällä!

Sähköautoilu kiinnostaa ja mielessä pyörii tukku kysymyksiä esimerkiksi latauksen järjestelyistä. Moottorin Kysy autoista -juttusarja vastaa moniin sähköautoilijan tai siksi aikovan mieltä askarruttaviin kysymyksiin.

Sähköauto tai ladattava hybridi kiinnostaa. Se voisi olla monelle ratkaisu seuraavaksi ajoneuvoksi. Polttomoottoriautoiluun tottuneelle sähköauton käyttäjäksi vaihtaminen herättää kuitenkin monia kysymyksiä, joista keskeisiin saa vastauksia ja vinkkejä tästä artikkelista.

Monia kiinnostaa etenkin se, kuinka sähköauton tai ladattavan hybridin saa vaivattomimmin ladatuksi omassa arjessa. Kätevimmin lataus luonnistuu kodin pysäköintialueella ja yöaikaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kysy sähköautoista, me vastaamme!

Miten ladata sähköauto turvallisesti ja mitä julkinen lataaminen maksaa, ovat esimerkkejä sähköautoilijoita kiinnostavista kysymyksistä, joihin olemme etsineet päteviä vastauksia Moottorin nettisivujen lukuisissa Kysy autoista -juttusarjan artikkeleissa.

Sähköautoilun hinta kiinnostaa varmasti kaikkia. Julkisen latauspaikkojen lataushintaviidakko onkin varsin sekava ja toimijoita on paljon, samoin kuin lataustehoja. Kerromme Kysy autoista -juttusarjassa esimerkiksi mistä johtuu sähköauton lataajan yllättänyt hintaero samalla latauspaikalla.

K-Lataus

Valtasosa suomalaista, ja autoilijoista, asu taloyhtiössä. Kysy autoista -juttusarja paljastaa myös, millä perustein taloyhtiö voi kieltää sähköauton lataamisen sähkötolpasta.

Sähköauton lataamisen käytännöistä vallitsee monenlaisia käsityksiä ja ennakkoluuloja netin keskustelupalstoilla, mukana ihan väärääkin tietoa. Kerromme juttusarjassamme myös, riittääkö sähköauton mukana tuleva sukolaturi kotilaturiksi?

Ulkopistorasiat eivät aina ole sähköauton lataamisen kannalta kaikkein optimaalisimmalla paikalla, jolloin jatkojohdon käyttäminen latauksessa saattaa houkutella sähköautoilijaa. Kysy autoista -artikkelissa kerromme, onko tämä sallittua.

Ja sekin selviää, miksi teknisesti liki äänettömistä sähköautoista kuuluu kuitenkin ääni.

Kysy autoista -juttusarja pureutuu myös sähköautojen kulutukseen. Sähköautojen kulutuksissa on nimittäin suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km.

Toki sähköautot kiinnostavat myös mökkikansaa. Kerromme myös, ettei sähkövoimalinja ole mikään este vetää peräkärryä, onhan jo tarjolla lukuisia vetokykyisiä sähköautoja.

Asia vireille taloyhtiössä

Taloyhtiön pysäköintialueella ei välttämättä ole vielä sähköauton latausmahdollisuutta. Taloyhtiössä saattaa kuitenkin olla muitakin, joita latausjärjestelyt kiinnostavat, joten innokas laittaa asian vireille omassa taloyhtiössä.On järkevää edetä teettämällä kysely lataushalukkuudesta asukkaiden kesken, ja tässä asiassa kannattaa tietty olla yhteyksissä ennakolta isännöitsijän ja/tai taloyhtiön hallituksen kanssa. Taloyhtiön sähköjärjestelmän tilanne eli järjestelmän sähkötekninen kestokyky ja muunneltavuus ovat tärkeä lähtökohta.

Kannattaa siis lähteä liikkeelle nykytilanteen selvittämisestä, jossa on myös oleellista, ovatko autopaikat suoraan taloyhtiön hallinnassa vaiko osakkeilla hallittavia?

Kiinteistöliitosta saa apua ja neuvoja siihen, mitkä ovat latauksen järjestämisen edellytykset. Kiinteistöliiton neuvontalakimies Tapio Haltia opastaa liiton nettisivuilla esimerkiksi, että "jos latauspaikat ovat osakkeilla hallittavia, voidaan latausmahdollisuudet edelleen toteuttaa myös yhtiön hankkeena niin, että kustannukset kohdentuvat uudistuksesta hyötyville autopaikkaosakkaille, tai toisaalta osakasvähemmistön hankkeena niin, että hankkeeseen suostuvat kattavat siitä aiheutuvat kustannukset. Tässäkin tilanteessa on mahdollista jättää itse latauslaitteen hankinta osakkaan muutostyönä toteutettavaksi, jolloin luonnollisestikin siitä aiheutuvat kustannuksetkin ja kunnossapito jäävät osakkaalle."

Perusperiaattena latausmahdollisuuksia toteutettaessa tulisi neuvontalakimies Tapio Haltian mukaan olla, että lataamisesta koituva kustannus jää käyttäjän maksettavaksi.

"Näin ollen kulutettu sähkö tulee voida mitata ja siitä koituva kulu periä käyttäjältä", Haltia kirjoittaa.

ARA päättää avustuksista

Asuinrakennuksen omistavat yhteisöt, kuten asunto-osakeyhtiöt ja pysäköintiyhtiöt, ovat voineet hakea vuodesta 2018 lähtien Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA:n tukea sähköpisteinfran rakentamiseen eli sähköautojen latauspisteiden edellyttämiin kiinteistöjen sähköjärjestelmien muutoksiin. ARAn avustuksista saa lisätietoa täältä.

ARAn avustuksen suuruus on 35 % toteutuneista kustannuksista, enintään 90 000 euroa. Avustuksiin on varattu tälle vuodelle 5,5 miljoonan euron määrärahat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Motiva, Sesko, STEK…

Motivan nettisivuilla on paljon tietoa sähköautojen ja ladattavien autojen lataamisesta myös turvallisuuden näkökulmasta. Motivan tekemä Kiinteistöjen latauspisteet kuntoon -opas on päivitetty viimeksi vuonna 2018. Tietoa löytyy myös  sähköteknisen alan kansallisen standardointijärjestö Seskon sivuilta.

Sähköautoilijaa tai ladattavaa hybridiä käyttävää autoilijaa kiinnostavaa tietoa voi hakea myös Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK ry:n ylläpitämiltä kotisivuilta.

Sähköajoneuvojen latauslaitteistojen asennustyö tulee teettää urakointioikeudet omaavalla sähköurakoitsijalla, joita löytyy täältä.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: Motiva, Sesko, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Kiinteistöliitto, ARA

a:5:{i:0;s:5:"91543";i:1;s:5:"87773";i:2;s:5:"85996";i:3;s:5:"86532";i:4;s:5:"22831";}

Luetuimmat