12.11.2020 Ajoneuvot Kysy Autoista: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa juttusarjassa Moottorin toimitus vastaa lukijoiden kysymyksiin. Kysymys: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä?Vastaus: Toki sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja.Esimerkiksi Teslan Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä. Myös monet muut kookkaat katumaasturit kykenevät vetämään suuria massoja: esimerkiksi Audi E-tron 50 vetää 1 800 kiloa, samoin Mercedes-Benz EQC.Eikä peräkärryn veto ole suinkaan kalleimpien ja suurimpien sähköautojen ominaisuus: Volkswagenin alkuvuodesta saapuva ID.4-sähkömaasturi vetää 1 000 kg julkaistavassa 1St-mallistossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTaustalla varovaisuusMistä moinen harhaluulo sähköauton vetokyvyttömyydestä sitten johtuu?On totta, että ensimmäisillä sähköautoilla ei peräkärryä vedelty, ja vieläkin osa valmistajista sallii lähinnä tyhjän peräkärrin vetämisen – esimerkiksi mallivuoden 2021 Hyundai Kona Electriciin saa vihdoin vetokoukun, mutta vetomassa on vain 300 kg. Polkupyörätelineeksi se toki sopii erinomaisesti.Syy on varovaisuudessa: autonvalmistajat haluavat alkuun varmistua sähkövoimalinjan toimivan ennen haasteellisuuden kasvattamista. Peräkärryn lisämassa kun vaatii sähkömoottorilta suurempaa tehoa, mikä taas näkyy ajoakun kasvaneessa jäähdytystarpeessa. Akku on voimalinjan herkin komponentti, ja ylikuumeneminen voisi johtaa käyttöiän lyhenemiseen.Koleassa ja tasaisessa Suomessa moinen ei ehkä tapahtuisi helposti, mutta ajoneuvoja ei suunnitella vain pohjoisen tarpeisiin: saman sähköauton täytyisi selvitä kärryn vetämisestä helteisen Espanjan vuoristossakin.Peräkärrymahdollisuus tullee yleistymään lähivuosina, kun autonvalmistajien kokemus voimalinjojen ja akkujen jäähdytyksen toimivuudesta karttuu.Teksti: Lauri Ahtiainen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Sähköautot Tesla toimitti ensimmäisen itseajavan auton asiakkaalle Texasissa – täysin ilman kuljettajaa 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 28.6.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi sytytystulpat on vaihdettava säännöllisesti, vaikka auto ei liikkuisi metriäkään? 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 26.6.2025 Koeajo Koeajo: Maxus eDeliver 7 AWD on ainoita luokassaan – täyssähköinen paku nelivedolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?