12.11.2020 Ajoneuvot Kysy Autoista: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudessa juttusarjassa Moottorin toimitus vastaa lukijoiden kysymyksiin. Kysymys: miksi sähköautolla ei voi vetää peräkärryä? Vastaus: Toki sähköautolla voi vetää peräkärryä. Sähkövoimalinja ei ole mikään este, ja markkinoilta löytyy lukuisia vetokykyisiä sähköautoja. Esimerkiksi Teslan Model X voi vetää 2 250 kg jarrullista peräkärryä. Myös monet muut kookkaat katumaasturit kykenevät vetämään suuria massoja: esimerkiksi Audi E-tron 50 vetää 1 800 kiloa, samoin Mercedes-Benz EQC. Eikä peräkärryn veto ole suinkaan kalleimpien ja suurimpien sähköautojen ominaisuus: Volkswagenin alkuvuodesta saapuva ID.4-sähkömaasturi vetää 1 000 kg julkaistavassa 1St-mallistossa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustalla varovaisuus Mistä moinen harhaluulo sähköauton vetokyvyttömyydestä sitten johtuu? On totta, että ensimmäisillä sähköautoilla ei peräkärryä vedelty, ja vieläkin osa valmistajista sallii lähinnä tyhjän peräkärrin vetämisen – esimerkiksi mallivuoden 2021 Hyundai Kona Electriciin saa vihdoin vetokoukun, mutta vetomassa on vain 300 kg. Polkupyörätelineeksi se toki sopii erinomaisesti. Syy on varovaisuudessa: autonvalmistajat haluavat alkuun varmistua sähkövoimalinjan toimivan ennen haasteellisuuden kasvattamista. Peräkärryn lisämassa kun vaatii sähkömoottorilta suurempaa tehoa, mikä taas näkyy ajoakun kasvaneessa jäähdytystarpeessa. Akku on voimalinjan herkin komponentti, ja ylikuumeneminen voisi johtaa käyttöiän lyhenemiseen. Koleassa ja tasaisessa Suomessa moinen ei ehkä tapahtuisi helposti, mutta ajoneuvoja ei suunnitella vain pohjoisen tarpeisiin: saman sähköauton täytyisi selvitä kärryn vetämisestä helteisen Espanjan vuoristossakin. Peräkärrymahdollisuus tullee yleistymään lähivuosina, kun autonvalmistajien kokemus voimalinjojen ja akkujen jäähdytyksen toimivuudesta karttuu. Teksti: Lauri Ahtiainen Grafiikka: Jari Saarentaus Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku