17.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton suosioon monta syytä, mutta perimmäisenä motiivina on tekniikka: sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin nähden. Kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Vähän. Ja pidempi vastaus: sähköautojen kulutuksissa on suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km. Kotipihassa ladattuna tämä tarkoittaisi sadan kilometrin energiakustannuksen pyörivän jossain parin euron tuntumassa. Tarkastellaan kulutusta nyt energian eikä hinnan näkökulmasta. Energiaa maapallolla on kuitenkin rajallinen määrä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka paljon energiaa kuluu? 20 kilowattituntia sähköenergiaa sataa kilometriä kohti vastaa energialtaan noin 2,3 litraa bensiiniä. Voidaan sanoa sähköautojen energiakulutuksen vastaavan polttomoottoriautoa, joka liikkuisi 2–3 bensiinilitralla sataa kilometriä kohden. Tällaista henkilöautoa ei luonnollisesti ole olemassa – hybridien taloudellisuus kun perustuu sähkötekniikan taloudellisuuteen. Dieselkäytöllä on päästy kolmeen litraan ilman hybriditekniikkaa huippukeveissä ja aerodynaamisissa ekomalleissa, kuten Audi A2 TDI 3L. Siis taloudellisimman mahdollisen dieselauton energiankulutus piheimmässä mahdollisessa ajossa vastaa suunnilleen epätaloudellisinta mahdollista sähköautoa epätaloudellisesti ajettuna. Polttomoottorin ongelmana parhaimmillaankin huono hyötysuhde Mistä energiatehokkuus johtuu? Polttomoottorista. Parhaiden polttomoottorien terminen hyötysuhde – siis polttoaineen energiasta mekaaniseksi energiaksi muutettu määrä – jää parhaimmillaankin 40 prosenttiin. Reilusti yli puolet polttoaineen sisältämästä energiasta siis menee hukkaan. Tilannetta heikentää entisestään polttomoottorin kapea toiminta-alue: hyvä hyötysuhde saavutetaan vain korkealla kuormituksella lämpimällä koneella. Pintakaasulla liikkuminen saati kylmäkäynnistyksen kulutuslisä heikentävät arkipäiväisessä käytössä saavutettavan hyötysuhteen paljon mainittua 40 prosenttia matalammaksi. Sähkömoottori ei tuhlaa Sähkömoottorin hyötysuhde on suunnilleen 85–90 prosenttia, ja se saavutetaan paljon polttomoottoria laajemmalla pyörintä- ja kuormitusalueella. Sähkömoottoriin ei kylmä kelikään juuri vaikuta – toki vetonivelten ja vaihteiston öljyt sekä laakerit lämpenevät niissäkin hetken. Isoin lovi kulutukseen tulee sisätilojen lämmityksestä, jonka energia polttomoottoriautoissa saadaan ”kaupan päälle” hukkalämmöstä. Jos sisätilojen lämpiäminen katsotaan osaksi kokonaishyötysuhdetta, paranee polttomoottoriauton tilanne hieman. Eroa sähköauton hyväksi jää silti paljon, sillä ei kaikkea polttomoottorin hukkalämpöä sisätiloihin saada tai haluta. Toki sähköautossa kulutusta aiheuttaa muutkin komponentit. Pieniä häviöitä tapahtuu latauksessa ja akun tasavirran muuntamisessa sähkömoottorin vaihtovirraksi. Myös voimalinjan lämmönhallintaan menee vähän energiaa. Silti sähköauton hyötysuhteen voi sanoa olevan noin 70 prosentin tasolla. Polttomoottoriauto tuskin pääsee edes puoleen tästä. Vaikka kokonaiskuvassa tulee huomioida myös energian tuotanto (eli sähkön valmistus tai polttoaineen tuotanto), ei tilanne muutu polttomoottorin heikon hyötysuhteen vuoksi. Sähköauton voi siis sanoa olevan hyvin energiatehokas, ja siksi maailman kannattaa vähitellen suunnata kohti sähköautoa. Teksti: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä perävaunun vakuutus korvaa? 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta