17.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton suosioon monta syytä, mutta perimmäisenä motiivina on tekniikka: sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin nähden. Kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Vähän.Ja pidempi vastaus: sähköautojen kulutuksissa on suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km. Kotipihassa ladattuna tämä tarkoittaisi sadan kilometrin energiakustannuksen pyörivän jossain parin euron tuntumassa.Tarkastellaan kulutusta nyt energian eikä hinnan näkökulmasta. Energiaa maapallolla on kuitenkin rajallinen määrä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuinka paljon energiaa kuluu?20 kilowattituntia sähköenergiaa sataa kilometriä kohti vastaa energialtaan noin 2,3 litraa bensiiniä. Voidaan sanoa sähköautojen energiakulutuksen vastaavan polttomoottoriautoa, joka liikkuisi 2–3 bensiinilitralla sataa kilometriä kohden. Tällaista henkilöautoa ei luonnollisesti ole olemassa – hybridien taloudellisuus kun perustuu sähkötekniikan taloudellisuuteen.Dieselkäytöllä on päästy kolmeen litraan ilman hybriditekniikkaa huippukeveissä ja aerodynaamisissa ekomalleissa, kuten Audi A2 TDI 3L. Siis taloudellisimman mahdollisen dieselauton energiankulutus piheimmässä mahdollisessa ajossa vastaa suunnilleen epätaloudellisinta mahdollista sähköautoa epätaloudellisesti ajettuna.Polttomoottorin ongelmana parhaimmillaankin huono hyötysuhdeMistä energiatehokkuus johtuu? Polttomoottorista. Parhaiden polttomoottorien terminen hyötysuhde – siis polttoaineen energiasta mekaaniseksi energiaksi muutettu määrä – jää parhaimmillaankin 40 prosenttiin. Reilusti yli puolet polttoaineen sisältämästä energiasta siis menee hukkaan. Tilannetta heikentää entisestään polttomoottorin kapea toiminta-alue: hyvä hyötysuhde saavutetaan vain korkealla kuormituksella lämpimällä koneella. Pintakaasulla liikkuminen saati kylmäkäynnistyksen kulutuslisä heikentävät arkipäiväisessä käytössä saavutettavan hyötysuhteen paljon mainittua 40 prosenttia matalammaksi.Sähkömoottori ei tuhlaaSähkömoottorin hyötysuhde on suunnilleen 85–90 prosenttia, ja se saavutetaan paljon polttomoottoria laajemmalla pyörintä- ja kuormitusalueella. Sähkömoottoriin ei kylmä kelikään juuri vaikuta – toki vetonivelten ja vaihteiston öljyt sekä laakerit lämpenevät niissäkin hetken. Isoin lovi kulutukseen tulee sisätilojen lämmityksestä, jonka energia polttomoottoriautoissa saadaan ”kaupan päälle” hukkalämmöstä. Jos sisätilojen lämpiäminen katsotaan osaksi kokonaishyötysuhdetta, paranee polttomoottoriauton tilanne hieman. Eroa sähköauton hyväksi jää silti paljon, sillä ei kaikkea polttomoottorin hukkalämpöä sisätiloihin saada tai haluta.Toki sähköautossa kulutusta aiheuttaa muutkin komponentit. Pieniä häviöitä tapahtuu latauksessa ja akun tasavirran muuntamisessa sähkömoottorin vaihtovirraksi. Myös voimalinjan lämmönhallintaan menee vähän energiaa.Silti sähköauton hyötysuhteen voi sanoa olevan noin 70 prosentin tasolla. Polttomoottoriauto tuskin pääsee edes puoleen tästä. Vaikka kokonaiskuvassa tulee huomioida myös energian tuotanto (eli sähkön valmistus tai polttoaineen tuotanto), ei tilanne muutu polttomoottorin heikon hyötysuhteen vuoksi.Sähköauton voi siis sanoa olevan hyvin energiatehokas, ja siksi maailman kannattaa vähitellen suunnata kohti sähköautoa.Teksti: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*CommentsKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko itseajavat autot ratkaisu liikenteen ongelmiin vai lisäävätkö ne riskejä? 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 7.9.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mikä on oikea ajojärjestys risteyksessä, johon joka suunnasta saavuttaessa on STOP-merkki? 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Koeajo Koeajo: Kia EV9 RWD – kun on valmis luopumaan muutamasta varusteesta 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?