17.12.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauton suosioon monta syytä, mutta perimmäisenä motiivina on tekniikka: sähkömoottorin hyötysuhde on ylivoimainen polttomoottoriin nähden. Kuinka paljon sähköauto kuluttaa? Vähän. Ja pidempi vastaus: sähköautojen kulutuksissa on suuria eroja, aivan kuten polttomoottoriautoissakin. Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km. Kotipihassa ladattuna tämä tarkoittaisi sadan kilometrin energiakustannuksen pyörivän jossain parin euron tuntumassa. Tarkastellaan kulutusta nyt energian eikä hinnan näkökulmasta. Energiaa maapallolla on kuitenkin rajallinen määrä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kuinka paljon energiaa kuluu? 20 kilowattituntia sähköenergiaa sataa kilometriä kohti vastaa energialtaan noin 2,3 litraa bensiiniä. Voidaan sanoa sähköautojen energiakulutuksen vastaavan polttomoottoriautoa, joka liikkuisi 2–3 bensiinilitralla sataa kilometriä kohden. Tällaista henkilöautoa ei luonnollisesti ole olemassa – hybridien taloudellisuus kun perustuu sähkötekniikan taloudellisuuteen. Dieselkäytöllä on päästy kolmeen litraan ilman hybriditekniikkaa huippukeveissä ja aerodynaamisissa ekomalleissa, kuten Audi A2 TDI 3L. Siis taloudellisimman mahdollisen dieselauton energiankulutus piheimmässä mahdollisessa ajossa vastaa suunnilleen epätaloudellisinta mahdollista sähköautoa epätaloudellisesti ajettuna. Polttomoottorin ongelmana parhaimmillaankin huono hyötysuhde Mistä energiatehokkuus johtuu? Polttomoottorista. Parhaiden polttomoottorien terminen hyötysuhde – siis polttoaineen energiasta mekaaniseksi energiaksi muutettu määrä – jää parhaimmillaankin 40 prosenttiin. Reilusti yli puolet polttoaineen sisältämästä energiasta siis menee hukkaan. Tilannetta heikentää entisestään polttomoottorin kapea toiminta-alue: hyvä hyötysuhde saavutetaan vain korkealla kuormituksella lämpimällä koneella. Pintakaasulla liikkuminen saati kylmäkäynnistyksen kulutuslisä heikentävät arkipäiväisessä käytössä saavutettavan hyötysuhteen paljon mainittua 40 prosenttia matalammaksi. Sähkömoottori ei tuhlaa Sähkömoottorin hyötysuhde on suunnilleen 85–90 prosenttia, ja se saavutetaan paljon polttomoottoria laajemmalla pyörintä- ja kuormitusalueella. Sähkömoottoriin ei kylmä kelikään juuri vaikuta – toki vetonivelten ja vaihteiston öljyt sekä laakerit lämpenevät niissäkin hetken. Isoin lovi kulutukseen tulee sisätilojen lämmityksestä, jonka energia polttomoottoriautoissa saadaan ”kaupan päälle” hukkalämmöstä. Jos sisätilojen lämpiäminen katsotaan osaksi kokonaishyötysuhdetta, paranee polttomoottoriauton tilanne hieman. Eroa sähköauton hyväksi jää silti paljon, sillä ei kaikkea polttomoottorin hukkalämpöä sisätiloihin saada tai haluta. Toki sähköautossa kulutusta aiheuttaa muutkin komponentit. Pieniä häviöitä tapahtuu latauksessa ja akun tasavirran muuntamisessa sähkömoottorin vaihtovirraksi. Myös voimalinjan lämmönhallintaan menee vähän energiaa. Silti sähköauton hyötysuhteen voi sanoa olevan noin 70 prosentin tasolla. Polttomoottoriauto tuskin pääsee edes puoleen tästä. Vaikka kokonaiskuvassa tulee huomioida myös energian tuotanto (eli sähkön valmistus tai polttoaineen tuotanto), ei tilanne muutu polttomoottorin heikon hyötysuhteen vuoksi. Sähköauton voi siis sanoa olevan hyvin energiatehokas, ja siksi maailman kannattaa vähitellen suunnata kohti sähköautoa. Teksti: Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*PhoneKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: mistä tietää, että automaattisesti palavat takavalot varmasti palavat? 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi Suomessa ei ole kohtuuhintaisia sähköauton ajoakun analysointipalveluja? 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?