26.11.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: riittääkö sähköauton mukana tuleva sukolaturi kotilaturiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä viikolla annamme vastauksen lukijalle, jota askarruttaa niin sanotun sukolaturin käyttö kotilatauslaitteen korvikkeena. Kysymys: Riittääkö sähköauton mukana tuleva ns. sukolaturi kotilaturiksi? Vastaus: Kyllä ja ei. Käytännössä vähäisen ajosuoritteen autoilijat saavat sukolaturin kautta yön aikana tarpeeksi energiaa ajotarpeensa täyttämiseksi. Lähtökohtaisesti sähköauton mukana tuleva sukopistorasiasta virtansa ottava latauslaite on kuitenkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Usea valmistaja onkin nimennyt laturin tilapäislatauslaitteeksi ja muun muassa Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK kutsuu kotitalouspistorasiasta tai voimapistorasiasta virran ottamista tilapäislataukseksi. Lakiteknistä estettä auton säännölliseen lataamiseen normaalista pistorasiasta ei kuitenkaan ole. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Virtaa voi saada tarpeeksi, miksi se ei ole ok? Usea sähköautoilija kuitenkin kertoo lataavansa autoaan pääsääntöisesti suko-pistokkeesta, eikä näe tarvetta oman kotilatausaseman asennuttamiselle. STEK:in mukaan tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista kuormitusta suurella virralla, jonka vuoksi latausjohtojen virta on yleensä rajoitettu toimimaan 8–10 ampeerin virralla, vaikka pistorasia kykenisi antamaan 16 A. Näin ollen, jos auto olisi iltakuudesta aamuseitsemään tilapäislatauslaitteessa, 10 ampeerin virralla energiaa siirtyisi autoon 30 kilowattituntia, eli kulutuksesta riippuen 100–200 kilometrin verran. Kotitalouspistorasia riittäisi energian puolesta siis varsin monen autoilijan päivittäisen ajosuoritteen täyttämiseen. STEK:in mukaan suositeltavin tapa kotilataamiseen on kuitenkin kiinteä latauslaite, joiden liittimet on suunniteltu kestämään suuria ja jatkuvia virtamääriä. Kotilatauslaitteen hinnat ovat noin 500–2 000 euroa ja sellaisen asentamiseen tarvitaan sähköalan ammattilainen. Huonokuntoinen pistorasia voi syttyä tuleen Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes suosittelee myös sähköauton lataamista varsinaisella latausasemalla niiden tehokkuuden ja turvallisuuden vuoksi. Etenkin huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua liian kovassa käytössä huomattavasti. Ylikuumenemisen seurauksena liittimet voivat kulua ja pistorasia tummua – pahimmassa tapauksessa pistorasia saattaa jopa syttyä tuleen. Kun sähköautoa ladataan suko-pistokkeesta, tulee tarkistaa pistorasian kunto esimerkiksi seuraamalla ettei pistotulppa kuumu noin tunnin mittaisen latauksen aikana. Lisäksi laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä. Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO huomauttaa myös, että vakuutusyhtiöt voivat asettaa vakuutusehdoissaan ja suojeluohjeissaan lisävaatimuksia kotitalouspistorasian käytölle sähköauton lataamiseen – ennen säännöllistä sukolatausta kannattaa siis ainakin pirauttaa vakuutusyhtiöön ja tarkistaa sen kanta pistorasialataukseen. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki* Jätä kysymyksesi autoista alle*EmailKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Teksti: Eetu Kokkonen Grafiikka: Jari Saarentaus Lähteet: STEK, Tukes, SESKO Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: onko hätävilkkuja sallittua käyttää, kun kiireellä kuljettaa sairaskohtauksen saanutta hoitoon? 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?