26.11.2020

Kysy autoista: riittääkö sähköauton mukana tuleva sukolaturi kotilaturiksi?

Kysy Autoista

Tällä viikolla annamme vastauksen lukijalle, jota askarruttaa niin sanotun sukolaturin käyttö kotilatauslaitteen korvikkeena.

Kysymys: Riittääkö sähköauton mukana tuleva ns. sukolaturi kotilaturiksi?

Vastaus: Kyllä ja ei. Käytännössä vähäisen ajosuoritteen autoilijat saavat sukolaturin kautta yön aikana tarpeeksi energiaa ajotarpeensa täyttämiseksi. Lähtökohtaisesti sähköauton mukana tuleva sukopistorasiasta virtansa ottava latauslaite on kuitenkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Usea valmistaja onkin nimennyt laturin tilapäislatauslaitteeksi ja muun muassa Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK kutsuu kotitalouspistorasiasta tai voimapistorasiasta virran ottamista tilapäislataukseksi. Lakiteknistä estettä auton säännölliseen lataamiseen normaalista pistorasiasta ei kuitenkaan ole.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Virtaa voi saada tarpeeksi, miksi se ei ole ok?

Usea sähköautoilija kuitenkin kertoo lataavansa autoaan pääsääntöisesti suko-pistokkeesta, eikä näe tarvetta oman kotilatausaseman asennuttamiselle. STEK:in mukaan tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista kuormitusta suurella virralla, jonka vuoksi latausjohtojen virta on yleensä rajoitettu toimimaan 8–10 ampeerin virralla, vaikka pistorasia kykenisi antamaan 16 A. Näin ollen, jos auto olisi iltakuudesta aamuseitsemään tilapäislatauslaitteessa, 10 ampeerin virralla energiaa siirtyisi autoon 30 kilowattituntia, eli kulutuksesta riippuen 100–200 kilometrin verran. Kotitalouspistorasia riittäisi energian puolesta siis varsin monen autoilijan päivittäisen ajosuoritteen täyttämiseen.

STEK:in mukaan suositeltavin tapa kotilataamiseen on kuitenkin kiinteä latauslaite, joiden liittimet on suunniteltu kestämään suuria ja jatkuvia virtamääriä. Kotilatauslaitteen hinnat ovat noin 500–2 000 euroa ja sellaisen asentamiseen tarvitaan sähköalan ammattilainen.

Huonokuntoinen pistorasia voi syttyä tuleen

Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes suosittelee myös sähköauton lataamista varsinaisella latausasemalla niiden tehokkuuden ja turvallisuuden vuoksi. Etenkin huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua liian kovassa käytössä huomattavasti. Ylikuumenemisen seurauksena liittimet voivat kulua ja pistorasia tummua – pahimmassa tapauksessa pistorasia saattaa jopa syttyä tuleen.

Kun sähköautoa ladataan suko-pistokkeesta, tulee tarkistaa pistorasian kunto esimerkiksi seuraamalla ettei pistotulppa kuumu noin tunnin mittaisen latauksen aikana. Lisäksi laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä.

Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO huomauttaa myös, että vakuutusyhtiöt voivat asettaa vakuutusehdoissaan ja suojeluohjeissaan lisävaatimuksia kotitalouspistorasian käytölle sähköauton lataamiseen – ennen säännöllistä sukolatausta kannattaa siis ainakin pirauttaa vakuutusyhtiöön ja tarkistaa sen kanta pistorasialataukseen.

Kysy autoista

Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi.

"*" näyttää pakolliset kentät

Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

Teksti: Eetu Kokkonen Grafiikka: Jari Saarentaus Lähteet: STEK, Tukes, SESKO

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat