26.11.2020 Ajoneuvot Kysy autoista: riittääkö sähköauton mukana tuleva sukolaturi kotilaturiksi? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tällä viikolla annamme vastauksen lukijalle, jota askarruttaa niin sanotun sukolaturin käyttö kotilatauslaitteen korvikkeena. Kysymys: Riittääkö sähköauton mukana tuleva ns. sukolaturi kotilaturiksi?Vastaus: Kyllä ja ei. Käytännössä vähäisen ajosuoritteen autoilijat saavat sukolaturin kautta yön aikana tarpeeksi energiaa ajotarpeensa täyttämiseksi. Lähtökohtaisesti sähköauton mukana tuleva sukopistorasiasta virtansa ottava latauslaite on kuitenkin tarkoitettu tilapäiseen käyttöön. Usea valmistaja onkin nimennyt laturin tilapäislatauslaitteeksi ja muun muassa Sähkötekniikan ja energiatehokkuuden edistämiskeskus STEK kutsuu kotitalouspistorasiasta tai voimapistorasiasta virran ottamista tilapäislataukseksi. Lakiteknistä estettä auton säännölliseen lataamiseen normaalista pistorasiasta ei kuitenkaan ole.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVirtaa voi saada tarpeeksi, miksi se ei ole ok?Usea sähköautoilija kuitenkin kertoo lataavansa autoaan pääsääntöisesti suko-pistokkeesta, eikä näe tarvetta oman kotilatausaseman asennuttamiselle. STEK:in mukaan tavallisia kotitalouspistorasioita ei ole suunniteltu kestämään pitkäkestoista kuormitusta suurella virralla, jonka vuoksi latausjohtojen virta on yleensä rajoitettu toimimaan 8–10 ampeerin virralla, vaikka pistorasia kykenisi antamaan 16 A. Näin ollen, jos auto olisi iltakuudesta aamuseitsemään tilapäislatauslaitteessa, 10 ampeerin virralla energiaa siirtyisi autoon 30 kilowattituntia, eli kulutuksesta riippuen 100–200 kilometrin verran. Kotitalouspistorasia riittäisi energian puolesta siis varsin monen autoilijan päivittäisen ajosuoritteen täyttämiseen.STEK:in mukaan suositeltavin tapa kotilataamiseen on kuitenkin kiinteä latauslaite, joiden liittimet on suunniteltu kestämään suuria ja jatkuvia virtamääriä. Kotilatauslaitteen hinnat ovat noin 500–2 000 euroa ja sellaisen asentamiseen tarvitaan sähköalan ammattilainen.Huonokuntoinen pistorasia voi syttyä tuleenTurvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes suosittelee myös sähköauton lataamista varsinaisella latausasemalla niiden tehokkuuden ja turvallisuuden vuoksi. Etenkin huonokuntoiset pistorasiat voivat kuumentua liian kovassa käytössä huomattavasti. Ylikuumenemisen seurauksena liittimet voivat kulua ja pistorasia tummua – pahimmassa tapauksessa pistorasia saattaa jopa syttyä tuleen.Kun sähköautoa ladataan suko-pistokkeesta, tulee tarkistaa pistorasian kunto esimerkiksi seuraamalla ettei pistotulppa kuumu noin tunnin mittaisen latauksen aikana. Lisäksi laturiosa kannattaa tukea hyvin, ettei se aiheuta pistorasiaan vääntöä.Sähköteknisen alan standardointijärjestö SESKO huomauttaa myös, että vakuutusyhtiöt voivat asettaa vakuutusehdoissaan ja suojeluohjeissaan lisävaatimuksia kotitalouspistorasian käytölle sähköauton lataamiseen – ennen säännöllistä sukolatausta kannattaa siis ainakin pirauttaa vakuutusyhtiöön ja tarkistaa sen kanta pistorasialataukseen. Kysy autoista Jätä meille autoaiheinen sinua askarruttava kysymys. Toimituksemme vastaa viikoittain moottori.fi:ssä tulleisiin kysymyksiin. Voit myös lähettää kysymyksesi suoraan sähköpostilla kysyautoista [ät] moottori.fi. "*" näyttää pakolliset kentät Nimi / Nimimerkki*Jätä kysymyksesi autoista alle*NameKenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi. Teksti: Eetu Kokkonen Grafiikka: Jari Saarentaus Lähteet: STEK, Tukes, SESKOMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miten sähköauton kaksisuuntaista latausta voi hyödyntää? 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 8.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä auton ruostesuojatakuu kattaa ja milloin se ei päde? 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 1.2.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko POR-merkitty rengas sallittu tieliikenteessä talvirenkaana? 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 16.2.2025 Koeajo Maistiainen: Volkswagen Transporter – yhteistyö on voimaa 17.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle