18.4.2021

Sähköpotkulautailun liikennesäännöt hukassa – tunne ennen kuin vuokraat

Sähköpotkulautailun liikennesäännöt – Liikenneturva

Liikenneturva muistuttaa tärkeästä aiheesta sähköpotkulautojen vuokraamisen yleistyessä. Sähköpotkulautailun liikennesäännöt ovat monelle vielä vieraita.

Etelä-Suomen keväisille kaduille on jo ilmestynyt sähköisiä liikkumisvälineitä, kuten sähköpotkulautoja. Liikenneturva muistuttaa, että ennen niiden käyttöä on perehdyttävä laitteen toimintaan ja tunnettava sähköpotkulautailun liikennesäännöt.

Lähes 40 prosenttia Liikenneturvan kyselyn vastaajista oli väärässä sähköpotkulautailun liikennessääntöjen suhteen. Kantar TNS Oy:n Liikenneturvalle teettämä kysely selvitti suomalaisten liikenneasenteita ja -tietämystä touko-kesäkuussa 2020.

Kyselyyn vastasi yhteensä 1003 henkilöä, joista autoilevia oli 822. Kysely toteutettiin verkon välityksellä ja näyte edustaa 15-79 -vuotiaita suomalaisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sähköpotkulautailun liikennesäännöt

Sähköpotkulautaa vuokraavan, tai muuten käyttävän, tulisi tietää, että näillä vuokrakäytössä olevilla sähköpotkulaudoilla noudatetaan pyöräilysääntöjä. Liikenneturvan viime vuonna tekemä kysely osoittaa, että sähköpotkulautailun säännöt ovat monelta hukassa. Kaksi viidestä (39 %) uskoi, että sähköpotkulautailun säännöt määräytyvät kävelijöiden mukaan.

– Esimerkiksi vuokrakäytössä olevien sähköpotkulautojen rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 km/h. Tällöin kyseessä on kevyt sähköajoneuvo, jolla kuljetaan aina pyöräilysääntöjen mukaan. Jalkakäytävillä niillä saa ajaa vain alle 12-vuotias, painottaa Liikenneturvan yhteyspäällikkö Ari-Pekka Lattu.

Sähköiset liikkumisvälineet voidaan jakaa pääpiirteissään kolmeen pääluokkaan. Näistä ensimmäinen on jalankulkua avustavat tai korvaavat liikkumisvälineet kuten tasapainoskootterit, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 15 kilometriä tunnissa. Toisen ryhmän muodostaa nämä edellä jo mainitut kevyet sähköajoneuvot kuten sähköpotkulaudat, joiden rakenteellinen enimmäisnopeus on 25 kilometriä tunnissa. Kolmas ryhmä on sähköavusteiset tai moottorilla varustetut polkupyörät.

– Jalankulun säännöt pätevät vain ensimmäisen luokan välineissä, kuten tasapainoskoottereissa, tai jos yli 15 km/h kulkeva kevyt sähköajoneuvo on itsestään tasapainottuva. Pyöräilysäännöt ja pyörille merkityt reitit on tunnettava, jos käyttää sähköpotkulautaa tai vaikka sähköpyörää. Kaikkein tärkeintä on harjoitella laitteen käyttöä ja perehtyä sen toimintaan ennen liikenteeseen menoa, kehottaa Lattu.

Sähköisten liikkumisvälineiden kanssa on myös syytä pitää mielessä ihmisen havainnointikyky, joka pohjautuu osin myös kuuloaistiin. Sähkö liikuttaa kulkupelejä melko äänettömästi, ja niiden nopeus voi tuntua muiden liikkujien kannalta yllättävältä.

Esimerkiksi ohitustilanteissa pitääkin olla tarkkana sähköisillä välineillä liikkuessa. Nopeuserot voivat kasvaa eri liikkujien välillä suuriksi, kun yhdistetyllä pyörätiellä ja jalkakäytävällä kuljetaan jalan, pyörällä ja sähköisillä liikkumisvälineillä.

– Liikenne voi olla nopeatempoista ja erityisesti risteysalueet voivat olla haastavia. Sähköisten liikkumisvälineiden kanssa on keskityttävä ajamiseen ja tehtävä se selvin päin. Kypärää kannattaa käyttää aina. Kun säännöt ja laite ovat tuttuja, sähköiset liikkumisvälineet ovat näppäriä ja turvallisia kaupunkiliikenteessä, vahvistaa Lattu.

Liikenneturva tarjoaa kaikkien vapaaseen käyttöön Sähköisellä liikkumisvälineellä liikenteessä -oppaan. Tästä on hyvä tarkistaa oman tietämyksen taso.

Kuvituskuva: Kaisa Tanskanen / Liikenneturva, Lähde: Liikenneturva

Luetuimmat