4.7.2016 Liikenne Saksa harkitsee päästörajoja sähkö- ja hybridiautojen edistämiseksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksan hallituksen valmistelemassa lakimuutoksessa maa pyrkii leikkaamaan erityisesti liikenteestä aiheutuvia kasvihuonepäästöjä. Tavoitteena on kannustaa autoteollisuutta ja autoilijoita panostamaan sähköautoiluun. Saksan liittokansleri Angela Merkelin virkamiehistö työskentelee parhaillaan sopiakseen Saksan tulevien vuosikymmenten päästöleikkauksista. Käytännössä lakimuutokset asettaisivat määräajan maan autoteollisuudelle siirtää tuotannon painopiste sähkö- ja hybridiautoihin. Merkelin kanslialla on työn alla Ilmastonsuojelusuunnitelma 2050, joka edellyttäisi fossiilisista polttoaineista aiheutuvien henkilöautopäästöjen leikkaamista 45 prosentilla ja kuorma-autopäästöjen leikkaamista 54 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteena on leikata maan hiilidioksidipäästöjä peräti 95 prosentilla vuoteen 2050 mennessä. Lakiluonnoksen mukaan liikenne vastaa noin viidennestä maan kasvihuonekaasuista ja se aiheuttaa maalle noin 50 miljardin euron vuosittaisen laskun tuontiöljynä. Vaikka saksalaiset autovalmistajat ovat viime vuosina panostaneet sähkö- ja hybriditekniikkaan, kyseisten ajoneuvojen määrä Saksan liikenteessä on vielä melko vähäinen. Saksan ajoneuvovirasto KBA arvioi, että maan teillä liikkuu 30 miljoonaa bensiiniajoneuvoa, 14,5 miljoonaa dieselajoneuvoa ja 130 000 ladattavaa hybridiä. Täyssähköisiä autoja maassa on vain 25 000 kappaletta. Ympäristöministeri Michael Schroeren ei kommentoinut lakiehdotusta, mutta mainitsi, että jonkinlainen raamisopimus saattaa olla tarpeen, jotta maan autoteollisuus panostaisi voimakkaammin sähkö- ja hybridiautoihin. Aiemmin tänä vuonna Merkelin hallitus lupasi tuntuvan kannustinohjelman sähköautojen ja hybridien ostajille. Saksan ympäristöministeriö arvelee, että kannustimet voivat johtaa jopa 500 000 sähköauton myyntiin vuoteen 2020 mennessä. Hallituksen tavoitteena on saada tieliikenteeseen miljoona sähköautoa vuoteen 2020 mennessä ja kuusi miljoonaa vuoteen 2030 mennessä. Saksalainen CAM-instituutti puolestaan arvelee, että sähköautojen osuus Saksan autokannasta voi kasvaa nykyisestä 0,6 prosentista jopa 8 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä. Lähde: Automotive News Kuva: Mercedes-Benz Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Saksan uusi kannustinjärjestelmä tukee sähköautoilijaa 4 000 euron hyvityksellä Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 21.3.2024 Uutinen Riku Routo: ”Se vaan lähtee lapasesta aina!” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta