17.10.2016

Törmäystestien läpivalaisu: Volvot priimuksia, Daciat hännillä

Volvo V60 EuroNCAP

Nykyautojen turvallisuudessa yhä epäkohtia, myös vaatimukset liian löysiä.

Kuinka turvallisia ovat Euroopassa myytävät nykyautot? Monin tavoin turvallisempia kuin ennen, mutta eivät niin turvallisia kuin voisi luulla.

Kysymys turvallisuudesta on kuolemanvakava ja ansaitsee kriittisen pureutumisen. ETSC:n tuorein raportti käy aiheen ytimeen läpivalaisemalla autojen saamaa tähtisadetta Euro NCAP -törmäystesteissä.

ETSC (European Transport Safety Council) on riippumaton ja voittoa tuottamaton organisaatio, joka pyrkii vähentämään EU:n alueen liikenteessä loukkaantuneiden ja kuolleiden määrää. Yksi merkittävä osa neuvoston tehtävistä on tuottaa tutkimustietoa liikenneturvallisuuden kohentamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Mukana 151 törmäystestiä

ETSC:n analyysi osoittaa, että vaikka monen automallin kolariturvallisuus on parantunut, jää monen auton testitulos vajavaiseksi. Raportissa on käyty lävitse kaikkiaan 151 automallin törmäystestitulokset. Autoista 109 ylsi viiteen tähteen, 27 autoa neljään tähteen ja 12 autoa vain kolmeen tähteen vuosien 2010–2013 testeissä. Tarkastelujakso loppuu vuoteen 2013, koska Euro NCAP -testien tekotapa osittain muuttui vuonna 2014.

Raportti nostaa esimerkiksi suositun Dacia Dusterin, joka ansaitsi vain kolme tähteä ja sai surkean tuloksen erityisesti jalankulkijaturvallisuudesta.

Toista äärtä edustavat Volvot, jotka selvisivät keskimäärin kilpailijoitaan paremmin useimmissa Euro NCAP -testien kaikissa osioissa kuten matkustajaturvallisuudessa, jalankulkijaturvallisuudessa ja turva-avustimien toiminnassa.

Volvo jyrää, Dacia kyntää

ETSC:n analyysi paljastaa automerkkien välisiä eroja. Volvo on kärjessä kolmessa testiosiossa neljästä.

Ruotsalaisten ylpeys ei kuitenkaan yllä lapsimatkustajien turvallisuudessa kärkijoukkoon. Tässä testiosiossa kuuden kärjessä ovat Subaru, Hyundai, Seat, Renault, Kia ja Volkswagen.

lapsimatkustajien turvallisuus

Aikuismatkustajien turvallisuudessa kuuden kärjessä ovat Volvo, Honda, Suzuki, Chevrolet, Mazda ja Audi. Autojen erot ovat vähäisiä lukuun ottamatta häntäpään kolmikkoa.

aikuismatkustajien turvallisuus

Isot erot autojen välillä

Euro NCAP -testatussa jalankulkijaturvallisuudessa on sitä vastoin isoja eroja eri automerkkien välillä. Ykköstilaa pitää isolla hajuraolla Volvo. Seuraavana tulevat BMW, Subaru, Honda, Suzuki ja Lexus. Kärjestä on pitkä matka häntäpäähän, sillä siinä missä Volvo saalistaa täysistä pisteistä 78 prosenttia, yltävät Jeepit Compass ja Cherokee vain 38 prosenttiin. Kohennettavaa on myös Dacialla ja Land Roverilla (45 %), sekä Citroënilla ja Nissanilla (49 %).

jalankulkijoiden turvallisuus

Turva-avustimien toiminnan ja kattavuuden suhteen kärkeä ovat Volvo, Opel, Audi, Land RoverSubaru ja Mercedes-Benz. Neljä viimeistä automerkkiä ovat Nissan, Jeep, Fiat ja hännänhuippuna Dacia.

turva-avustimien turvallisuus

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Minimipanostuksella

ETSC nostaa esiin sen, että törmäystestatut autot ovat kautta linjan pärjänneet matkustajiensa suojaamisessa paremmin kuin jalankulkijoiden turvallisuudessa. Raportissa toivotaankin, että Euro NCAP ja autonvalmistajat nostaisivat tältä osin vaatimustasoa.

– Valtaosa autonvalmistajista satsaa autojensa jalankulkijaturvallisuuteen yhä vain juuri ja juuri sen verran, että he saavuttavat viiden tähden tason, raporttiin haastateltu Hannoverin yliopiston lääketieteen professori Dietmar Otte kritisoi.

Hän toivoo nykyistä tiukempaa velvoittavaa EU-sääntelyä ja perustelee esimerkillä.

– Törmäyksessä takareunasta nouseva konepelti ei ole Saksassa tehtyjen kolarianalyysien mukaan kuitenkaan laskenut jalankulkijoiden vakavia loukkaantumisia odotetusti.

Liian löysiä vaatimuksia

EU:n alueella myytävien autojen turvallisuuden minimivaatimukset ovat ETSC:n mukaan aivan liian löysiä. ETSC haluaisi, että Euro NCAP testaisi kaikki alueella myynnissä olevat automallit ja koriversiot, eikä pelkästään malliston suosituinta versiota kuten nykyisin.

Neuvoston pääjohtaja Antonio Avenoso muistuttaa, ettei Euroopassa myytävien autojen turvallisuudessa ja uusien turvallisuutta kohentavien keksintöjen käyttöönotossa voida enää hyväksyä esimerkiksi sitä, että elektronisen ajonvakautuksen (ESC) leviäminen ja pakolliseksi tulo vei aikaa peräti 20 vuotta.

– Tätä ei voida enää sallia esimerkiksi kun on kyse automaattisesta hätäjarrutuksesta, älykkäistä nopeusavustimista tai matkustajien turvavyövaroittimesta.

ETSC suosittelee, että tämänkaltaisten turvavarusteiden tulisivat olla autojen vakiovarusteita läpi malliston ja eri autoluokkien – pikkuautoista alkaen.

Puolet viiden tähden autoja

Uusista vuonna 2013 EU:n alueella myydyistä autoista hieman yli puolet (52,5 %) oli viiden tähden autoja. Suomi on kärkimaa kaikista, sillä meillä tuo osuus oli peräti 67 prosenttia.

Kuluttajat mitä ilmeisimmin arvostavat testattua turvallisuutta Suomen lisäksi myös Norjassa ja Irlannissa. Näissä maissa myytiin vuonna 2013 suhteellisesti eniten viiden Euro NCAP -tähden autoja.

Vastaavasti Romaniassa, Israelissa, Italiassa ja Kreikassa myytiin suhteellisesti vähiten viiden tähden autoja.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autoihin turvatallentimet?

Raportin mukaan todellisia kolareita ja laboratorio-olosuhteissa tehtyjä törmäystestejä ei vertailla riittävästi keskenään. Yksi raportin päälaatijoista, Henk Stipdonk, muistuttaa, että tehokas Euroopan laajuinen liikenneturvallisuustyö edellyttää kiinteää yhteistyötä.

– Meidän tulee ymmärtää kuinka nykyaikaiset autot, joissa on kehittyneitä ajoavustimia käyttäytyvät kolareissa. Ymmärrys vaatii autoihin ajonaikaisia elektronisia tallentimia ja yhteiseurooppalaista kolaritutkinnan tietokantaa, Stipdonk vaatii.

Viranomaisten tulee myös kyetä toimimaan nopeammin, jotta piilevät turvallisuusongelmat saadaan esiin. Vaatimus on ajankohtainen myös siksi, että autonomiset autot ovat tulossa liikenteeseen.

Raportin mukaan tietokannan luominen ja ylläpito voitaisiin rahoittaa uusien autojen hintaan sisällytetyllä pienellä osuudella.

Pihejä ja turvallisia

Vihreitä autoja eli vaihtoehtoisia polttoaineita käyttäviä autoja on tuettu valtion toimin esimerkiksi Tanskassa ja Hollannissa. ETSC harmittelee, että tukipäätösten taustalla on ollut vähäpäästöisyys muttei näiden autojen tarjoama turvallisuus eli pärjääminen törmäystesteissä. ETSC:n mukaan valtiovaroin tuettujen autojen tulisi olla jatkossa Renault Zoen kaltaisia viiden tähden automalleja.

ETSC:n mielestä tukiperusteissa tulisi ottaa huomioon kumpikin näkökulma: autojen ekologisuus ja turvallisuus.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Euro NCAP Lähde: ETSC PIN Flash Report 30 (2016)

Luetuimmat