14.4.2021 Liikenne Turvavyö pelastaisi lukuisilta kuolemilta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa yli 1 500 turvavyötä käyttämätöntä. Turvavyön käyttäminen vähentää merkittävästi kuoleman tai loukkaantumisen riskiä. Onnettomuustietoinstituutin (OTI) mukaan vuonna 2019 liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArvio: jopa 1 514 pelastunuttaOnnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty käy pyynnöstämme lävitse suomalaisia onnettomuustutkinnan tilastoja, jotka kertovat paljon kiinnostavaa ja perustelevat turvavyön tärkeyden vastaansanomattomasti.Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvioiden mukaan vuosina 1984–2019 turvavyö olisi voinut pelastaa jopa 1 514 turvavyötä käyttämätöntä.– Näistä kuolonuhreista 360 olisi pelastunut varmasti ja loppujen kohdalla tutkijalautakuntien arviot pelastumisesta ovat varovaisempia, Räty taustoittaa.Maailmalla säästytty miljoonalta kuolemaltaLiikenneturvan yhteyspäällikkö Tapio Heiskanen tuo esiin, että vuonna 2009 ETSC (European Transport Safety Council) arvioi, että turvavyö olisi 50 vuoden aikana pelastanut arviolta miljoona ihmistä kuolemalta.– Turvavyö on viime vuosisadan merkittävin liikenneturvallisuutta parantanut passiivinen turvavaruste. Toisaalta jättämällä vyö auki, yksilö voi edelleen nollata kaikki autovalmistajien miljardiluokan investoinnit, joita ala on tehnyt viimeisen puolen vuosisadan aikana. Muukaan turvatekniikka ei toimi suunnitellusti, jos kuljettaja ei pysy törmäyshetkellä penkissä, Heiskanen kiteyttää.Lievempiä vammautumisiaJopa 1 597 kuolemaan johtaneessa liikenneonnettomuudessa vuosina 1984–2019 mukana ollutta henkilöä selvisi turvayön ansiosta hengissä. Vastaavasti turvavyö esti eri todennäköisyyksillä 1 484 henkilön vammautumisen ja lievensi 2 258 henkilön vammoja.Yksistään vuonna 2019 sattui 220 kuolemaan johtanutta liikenneonnettomuutta, joissa kuoli 237 ihmistä. Näissä liikenneonnettomuuksissa menehtyneistä henkilö- tai pakettiautossa matkustaneista lähes puolet (46 %) ei käyttänyt turvavyötä. Heistä joka kolmas, 21 henkeä, olisi liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien arvion mukaan voinut selvitä onnettomuudesta hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä.Turvavöiden käytön merkitystä alleviivaavat tiedot käyvät ilmi OTI-vuosiraportista, joka perustuu liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tutkintoihin, joten se sisältää punnittua tietoa kuolonkolarien taustatekijöistä ja riskeistä.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto, Onnettomuustietoinstituutti Grafiikka: Liikenneturva Lähteet: Onnettomuustietoinstituutti, Liikenneturva, ETSC (European Transport Safety Council) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?