15.10.2021 Liikenne Uudet renkaat täristävät – mitä tehdä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä tyydy pelkkään tasapainotukseen, vaan vaadi kunnollista tärinän poistoa. Joskus upouudetkin renkaat käyttäytyvät oudosti, eivätkä vastaa ajossa valmistajan tai myyjän lupauksia. Renkaiden ajokäytös voi olla täristävää. Ongelma on haastava. Tärinäongelman selvittäminen vaatii viitseliäisyyttä niin asiakkaalta kuin rengasliikkeeltä ja vaikeissa tapauksissa toimia jopa valmistajalta tai maahantuojalta. Uudet huippuluokan renkaatkin saattavat joskus täristää. Kuskille se on vaikea paikka. Sitä alkaa epäillä omia tuntemuksiaan. Täristämisen taustalla voi olla useita syitä. Onko uusi, aikaisemmasta poikkeava rengasmalli herkempi tien karkeudelle ja epätasaisuuksille? Ovatko uusien renkaiden ilmanpaineet samat kuin vanhoissa renkaissa ennen uusintaa? Ovatko alustan komponentit, iskunvaimentimet, nivelet ja puslat vähitellen kuluneet ja vaikuttavat tärinään uusien renkaiden kanssa? Ovatko auton vetoakselit kunnossa? Vai onko vika sittenkin rengastyössä, kuten vanteelle asennuksen ja tasapainotuksen laadussa? Vai onko vika mahdollisesti itse renkaassa, esimerkiksi sisäisessä voimavaihtelussa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkastus ja koeajo Kun renkaat on ostettu ja asennettu vanteille samassa liikkeessä, on ratkaisu selkeä. Otetaan yhteyttä rengasliikkeeseen ja pyydetään tekemään tarkastus. Toiset automallit ovat herkempiä renkaiden epätasapainolle ja säteisheitolle kuin toiset. On hyvä koeajaa, jolloin on helpompi selvittää, mikä on ongelma ja millä nopeudella tärinä ilmenee. Sen jälkeen tarkastetaan rengas/vanneyhdistelmät rengasliikkeessä. Tarkastetaan säteisheitto, mikäli sitä ei tehty alkuperäisen asennuksen yhteydessä. Pyöreys ei aina riitä Renkaan ja vanteen hyväkään pyöreys ei aina riitä, jos heitot asettuvat asennettaessa toisiaan kasvattaen. Tällöin suoritetaan niin sanottu optimointi eli etsitään pyörän korkein paikka kulutuspinnalla ja vanteen matalin paikka. Tyhjennetään rengas ja pyöräytetään merkityt kohdat kohdakkain. Renkaita vanteille asennettaessa käytetään asennusrasvaa ja nostetaan ensipaine 3,5–4,0 bariin ja sitten lasketaan paine tavoitepaineeseen, esimerkiksi 2,5 bariin. Näin varmistetaan, että renkaat asettuvat oikein vanteille. Tasapainotus ei aina riitä Tärinä voi myös aiheutua siitä, että pyörän keskitys tasapainotuskoneessa on virheellinen. Etenkin keskityskartion käytössä voi tapahtua työvirheitä. Toiset vanteet kiinnitetään keskityskartiolla, toiset pulttien rei’istä. Monet automerkit ovat vaativia pyörien maksimisäteisheittojen suhteen. Pelkkä tasapainotus ei aina riitä. Useimmissa tapauksissa optimointi (säteisheiton minimointi) ja uudelleen tasapainotus poistavat tärinän. Asia varmistetaan koeajolla. Mikäli tärinää vielä ilmenee, tehdään reklamaatio. On syytä epäillä, että renkaassa saattaa olla vikaa, esimerkiksi sisäinen voimavaihtelu. Tarvittaessa voidaan käydä tarkastuttamassa rengasliikeketjun toisessa liikkeessä. Sisäisen voimavaihtelun tunnistavia laitteita on varsin harvoissa rengasliikkeissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnetuilla merkeillä selkeät takuuehdot Tunnetuimmilla ja vakiintuneimmilla rengasvalmistajilla on selkeät takuuehdot siitä, milloin viallinen rengas korvataan. Vikatapauksessa korvaava rengas löytyy yleensä heti rengasliikkeestä tai saman ketjun toisesta liikkeestä. Kotimaisten nettikauppojenkin kanssa asiakkaan neuvotteluasema on vahva, mutta näytön saaminen renkaan viasta voi olla hankalampaa kuin rengasliikkeestä renkaan ostaneiden. On selvää, että liikkeestä renkaat ostaneet ovat vikatapauksessa etusijalla valitusten käsittelyssä, kun selvitetään, onko vika renkaan asennustyössä vai itse renkaassa. Tasapainotuskoneessa tasapainotettava pyörä (rengas-vanneyhdistelmä) pyörii vasten rullaa, joka simuloi kuormaa (tiekosketusta), jolloin saadaan selville todellinen pystyheitto ja renkaan sisäinen voimavaihtelu. Mersun renkaiden optimointi paljasti ongelmat Harrasteauton renkaiden tärinä poistui ammattilaisten käsissä. Jotkut automallit, kuten oma harrasteautoni Mercedes-Benz 190 E 2.6 vuosimallia 1991, ovat tavallista herkempiä tärinälle. Renkaiden ja rengastyön laadun oltava huippuluokkaa, jotta auto kulkisi sileästi. Kyseisessä autossa pelkästään jo viiden gramman epätasapaino etupyörässä saa ratin tärisemään. Kyse on ehkä siitä, että auto on alun pitäen suunniteltu 1970–1980-lukujen vaihteessa ja tuotannon jatkuessa 1990-luvulle asti auton varustelua on päivitetty. Ehkäpä vuoden 1991 malliin valinnaisvarusteena tilattu pienempi ratti turvatyynyllä on muuttanut ratin ja ohjausakselin massaa ja siksi auto on ollut ihan uudesta asti herkkä ratin tärinälle. Hätäratkaisu kostautui Kun Pohjois-Norjan matkalta tullessa rengas puhkesi ja renkaat olivat puolikuluneet (urasyvyys 4 mm), päätin hankkia hätäisesti uudet renkaat. Kiire kostautui. Renkaat täristivät. Koska renkaat asentaneessa liikkeessä ei ollut kuin peruslaitteet (ei säteisheiton mittausta ym.) otin yhteyttä Continentalin maahantuojan asiakaspalvelupäällikköön. Hän kertoi, että Rengasmarket Muhkuri Turussa (nykyisin BestDrive Turku) oli juuri saanut uuden, edistyksellisen tasapainotuskoneen. Siis sinne. Koulutettuja ammattilaisia Continental on satsannut lujasti Rengasmarket-ketjun rengasmestari-koulutukseen. Lisäksi Continentalilla ja tytäryhtiöillä on kolmella paikkakunnalla todella edistykselliset tasapainotuskoneet, joissa tiekosketusta simuloidaan rullalla ja näiden koneiden käyttöön on annettu erikoiskoulutus. Näin saadaan pyörästä eli rengas-vanne-yhdistelmästä runsaasti erilaisia tietoja ja parametrejä. Nämä laitteet ovat BestDrive Turussa, Rengasmarket Nekalassa Tampereella ja pääkaupunkiseudulla Nurmijärven Ilvesvuorella sijaitsevan rengasvaraston yhteydessä. Tasapainotuksen lisäksi kone mittaa kuormituksen alaisen pystyheiton. Myös vanne voidaan mitata erikseen ja siitäkin saadaan lukuisia parametrejä kuten vanteen säteisheitto. Tavanomaisten tasapainotuslaitteiden lisäksi Continentalin laitteilla saadaan selville muitakin parametrejä kuten renkaan sisäiset voimavaihtelut ja ”flat spot”. Molemmat voivat olla osasyy tärinään. Flat spot voi syntyä yleensä siten, että auto on seissyt kauan paikallaan vaihtelevissa lämpötiloissa renkaan ilmanpaineen ollessa suhteellisen alhainen. Kaksi rengasta vaati toimia Mersun tapauksessa kaksi rengasta oli ok sellaisenaan, mutta toiset kaksi piti irrottaa vanteelta ja optimoida. Renkaat eivät olleet asettuneet vanteelle ihan optimaalisesti. Yhdestä renkaasta Continentalin laitteella havaittiin lisäksi 10 gramman epätasapaino, vaikka toisen liikkeen tasapainotuskone näytti nollaa. Kyse on ilmeisesti siitä, että toisessa liikkeessä vanteen keskitys tasapainotuskoneelle ei ole ollut kohdallaan – yleinen virhe tasapainotuksen yhteydessä. Yhdessä renkaassa havaittiin tavanomaista enemmän sisäistä voimavaihtelua ja se vaihdettiin takuuna uuteen, vaikka olikin vielä normirajan tuntumassa. Koeajo optimoinnin jälkeen osoitti mersun kulkevan taas sileästi – kiitos ammattiliikkeen asiantuntemuksen! Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli julkaistu alunperin 12.10.2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 24.3.2024 Uutinen Taksien ryvettynyt maine vaatii korjausta – mutta mitä toimia? 23.3.2024 Uutinen Kuolonkolareiden kauhun kolmikko – vuodesta toiseen 21.3.2024 Uutinen Lentovuosi 2023: Kaupallisen lentoliikenteen historian toiseksi turvallisin vuosi – kukaan ei kuollut suihkukoneessa! 20.3.2024 Uutinen Suomalaiset: teiden kunto paremmaksi, alkolukko käyttöön 17.3.2024 Uutinen Helsinki-Vantaa Euroopan paras kokoluokassaan 16.3.2024 Autoilu Tavoitteena 4 000 tiekilometrin päällystys vuonna 2024 – samaan yllettiin viimeksi vuonna 2020 15.3.2024 Liikenne Lähitaksi: kuluttajille keskiössä turvallisuus ja selkeä hinnoittelu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Autoilu Helsingin kaupunki harkitsee bensa- ja dieselautojen käytön kieltämistä 10 vuoden päästä – ”Miten ratkaisut vaikuttaisivat sinun arkeesi?” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta