15.10.2021 Liikenne Uudet renkaat täristävät – mitä tehdä? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Älä tyydy pelkkään tasapainotukseen, vaan vaadi kunnollista tärinän poistoa. Joskus upouudetkin renkaat käyttäytyvät oudosti, eivätkä vastaa ajossa valmistajan tai myyjän lupauksia. Renkaiden ajokäytös voi olla täristävää. Ongelma on haastava. Tärinäongelman selvittäminen vaatii viitseliäisyyttä niin asiakkaalta kuin rengasliikkeeltä ja vaikeissa tapauksissa toimia jopa valmistajalta tai maahantuojalta. Uudet huippuluokan renkaatkin saattavat joskus täristää. Kuskille se on vaikea paikka. Sitä alkaa epäillä omia tuntemuksiaan. Täristämisen taustalla voi olla useita syitä. Onko uusi, aikaisemmasta poikkeava rengasmalli herkempi tien karkeudelle ja epätasaisuuksille? Ovatko uusien renkaiden ilmanpaineet samat kuin vanhoissa renkaissa ennen uusintaa? Ovatko alustan komponentit, iskunvaimentimet, nivelet ja puslat vähitellen kuluneet ja vaikuttavat tärinään uusien renkaiden kanssa? Ovatko auton vetoakselit kunnossa? Vai onko vika sittenkin rengastyössä, kuten vanteelle asennuksen ja tasapainotuksen laadussa? Vai onko vika mahdollisesti itse renkaassa, esimerkiksi sisäisessä voimavaihtelussa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tarkastus ja koeajo Kun renkaat on ostettu ja asennettu vanteille samassa liikkeessä, on ratkaisu selkeä. Otetaan yhteyttä rengasliikkeeseen ja pyydetään tekemään tarkastus. Toiset automallit ovat herkempiä renkaiden epätasapainolle ja säteisheitolle kuin toiset. On hyvä koeajaa, jolloin on helpompi selvittää, mikä on ongelma ja millä nopeudella tärinä ilmenee. Sen jälkeen tarkastetaan rengas/vanneyhdistelmät rengasliikkeessä. Tarkastetaan säteisheitto, mikäli sitä ei tehty alkuperäisen asennuksen yhteydessä. Pyöreys ei aina riitä Renkaan ja vanteen hyväkään pyöreys ei aina riitä, jos heitot asettuvat asennettaessa toisiaan kasvattaen. Tällöin suoritetaan niin sanottu optimointi eli etsitään pyörän korkein paikka kulutuspinnalla ja vanteen matalin paikka. Tyhjennetään rengas ja pyöräytetään merkityt kohdat kohdakkain. Renkaita vanteille asennettaessa käytetään asennusrasvaa ja nostetaan ensipaine 3,5–4,0 bariin ja sitten lasketaan paine tavoitepaineeseen, esimerkiksi 2,5 bariin. Näin varmistetaan, että renkaat asettuvat oikein vanteille. Tasapainotus ei aina riitä Tärinä voi myös aiheutua siitä, että pyörän keskitys tasapainotuskoneessa on virheellinen. Etenkin keskityskartion käytössä voi tapahtua työvirheitä. Toiset vanteet kiinnitetään keskityskartiolla, toiset pulttien rei’istä. Monet automerkit ovat vaativia pyörien maksimisäteisheittojen suhteen. Pelkkä tasapainotus ei aina riitä. Useimmissa tapauksissa optimointi (säteisheiton minimointi) ja uudelleen tasapainotus poistavat tärinän. Asia varmistetaan koeajolla. Mikäli tärinää vielä ilmenee, tehdään reklamaatio. On syytä epäillä, että renkaassa saattaa olla vikaa, esimerkiksi sisäinen voimavaihtelu. Tarvittaessa voidaan käydä tarkastuttamassa rengasliikeketjun toisessa liikkeessä. Sisäisen voimavaihtelun tunnistavia laitteita on varsin harvoissa rengasliikkeissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnetuilla merkeillä selkeät takuuehdot Tunnetuimmilla ja vakiintuneimmilla rengasvalmistajilla on selkeät takuuehdot siitä, milloin viallinen rengas korvataan. Vikatapauksessa korvaava rengas löytyy yleensä heti rengasliikkeestä tai saman ketjun toisesta liikkeestä. Kotimaisten nettikauppojenkin kanssa asiakkaan neuvotteluasema on vahva, mutta näytön saaminen renkaan viasta voi olla hankalampaa kuin rengasliikkeestä renkaan ostaneiden. On selvää, että liikkeestä renkaat ostaneet ovat vikatapauksessa etusijalla valitusten käsittelyssä, kun selvitetään, onko vika renkaan asennustyössä vai itse renkaassa. Tasapainotuskoneessa tasapainotettava pyörä (rengas-vanneyhdistelmä) pyörii vasten rullaa, joka simuloi kuormaa (tiekosketusta), jolloin saadaan selville todellinen pystyheitto ja renkaan sisäinen voimavaihtelu. Mersun renkaiden optimointi paljasti ongelmat Harrasteauton renkaiden tärinä poistui ammattilaisten käsissä. Jotkut automallit, kuten oma harrasteautoni Mercedes-Benz 190 E 2.6 vuosimallia 1991, ovat tavallista herkempiä tärinälle. Renkaiden ja rengastyön laadun oltava huippuluokkaa, jotta auto kulkisi sileästi. Kyseisessä autossa pelkästään jo viiden gramman epätasapaino etupyörässä saa ratin tärisemään. Kyse on ehkä siitä, että auto on alun pitäen suunniteltu 1970–1980-lukujen vaihteessa ja tuotannon jatkuessa 1990-luvulle asti auton varustelua on päivitetty. Ehkäpä vuoden 1991 malliin valinnaisvarusteena tilattu pienempi ratti turvatyynyllä on muuttanut ratin ja ohjausakselin massaa ja siksi auto on ollut ihan uudesta asti herkkä ratin tärinälle. Hätäratkaisu kostautui Kun Pohjois-Norjan matkalta tullessa rengas puhkesi ja renkaat olivat puolikuluneet (urasyvyys 4 mm), päätin hankkia hätäisesti uudet renkaat. Kiire kostautui. Renkaat täristivät. Koska renkaat asentaneessa liikkeessä ei ollut kuin peruslaitteet (ei säteisheiton mittausta ym.) otin yhteyttä Continentalin maahantuojan asiakaspalvelupäällikköön. Hän kertoi, että Rengasmarket Muhkuri Turussa (nykyisin BestDrive Turku) oli juuri saanut uuden, edistyksellisen tasapainotuskoneen. Siis sinne. Koulutettuja ammattilaisia Continental on satsannut lujasti Rengasmarket-ketjun rengasmestari-koulutukseen. Lisäksi Continentalilla ja tytäryhtiöillä on kolmella paikkakunnalla todella edistykselliset tasapainotuskoneet, joissa tiekosketusta simuloidaan rullalla ja näiden koneiden käyttöön on annettu erikoiskoulutus. Näin saadaan pyörästä eli rengas-vanne-yhdistelmästä runsaasti erilaisia tietoja ja parametrejä. Nämä laitteet ovat BestDrive Turussa, Rengasmarket Nekalassa Tampereella ja pääkaupunkiseudulla Nurmijärven Ilvesvuorella sijaitsevan rengasvaraston yhteydessä. Tasapainotuksen lisäksi kone mittaa kuormituksen alaisen pystyheiton. Myös vanne voidaan mitata erikseen ja siitäkin saadaan lukuisia parametrejä kuten vanteen säteisheitto. Tavanomaisten tasapainotuslaitteiden lisäksi Continentalin laitteilla saadaan selville muitakin parametrejä kuten renkaan sisäiset voimavaihtelut ja ”flat spot”. Molemmat voivat olla osasyy tärinään. Flat spot voi syntyä yleensä siten, että auto on seissyt kauan paikallaan vaihtelevissa lämpötiloissa renkaan ilmanpaineen ollessa suhteellisen alhainen. Kaksi rengasta vaati toimia Mersun tapauksessa kaksi rengasta oli ok sellaisenaan, mutta toiset kaksi piti irrottaa vanteelta ja optimoida. Renkaat eivät olleet asettuneet vanteelle ihan optimaalisesti. Yhdestä renkaasta Continentalin laitteella havaittiin lisäksi 10 gramman epätasapaino, vaikka toisen liikkeen tasapainotuskone näytti nollaa. Kyse on ilmeisesti siitä, että toisessa liikkeessä vanteen keskitys tasapainotuskoneelle ei ole ollut kohdallaan – yleinen virhe tasapainotuksen yhteydessä. Yhdessä renkaassa havaittiin tavanomaista enemmän sisäistä voimavaihtelua ja se vaihdettiin takuuna uuteen, vaikka olikin vielä normirajan tuntumassa. Koeajo optimoinnin jälkeen osoitti mersun kulkevan taas sileästi – kiitos ammattiliikkeen asiantuntemuksen! Teksti ja kuvat: Timo Turkula Artikkeli julkaistu alunperin 12.10.2017 Lue lisää Kaikki artikkelit 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 21.7.2024 Yleinen Onnettomuustutkinta – kuin sipulin kuorintaa 14.7.2024 Liikenneturvallisuus Iäkkäille suojatie on vaaranpaikka 12.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: hiljentyminen nelostien bussionnettomuuspaikoilla 7.7.2024 Uutinen Suomalaisilla on haasteita tiettyjen liikennemerkkien tulkitsemisessa – tunnistatko nämä liikennemerkit? 6.7.2024 Uutinen Kysely paljastaa: yli puolet suomalaisista arvioi riittävän turvavälin täysin alakanttiin 5.7.2024 Liikenne Autoliitto nopeusrajoitusten alentamisesta: koetaanko liikenneympäristöä vastaaviksi? 4.7.2024 Sähköpyörät Sähköpyörä: Milloin tarvitaan liikennevakuutus? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan