5.3.2016 Liikenne Uusia vaaroja taivaalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lentokoneiden laserhäirintä on lisääntynyt, kyberuhkiinkin varauduttava. Lentokoneiden ja helikoptereiden häirintä laserilla on kasvava riskitekijä lentoliikenteessä. Lasersäteet voivat haitata näkemistä lennon kriittisissä vaiheissa, kuten lentoonlähdön ja laskun aikana tai muutoin matalalla lennettäessä. Laserosoittimet vaikeuttavat lentäjän keskittymistä ja aiheuttavat näköhäiriöitä, kuten väliaikaista sokaistumista, näön hämärtymistä tai jopa pysyviä vaurioita verkkokalvolle.Vuonna 2013 Suomessa ilmoitettiin 60 laserhäirintätapausta. Yli puolet tapauksista oli Helsinki-Vantaan lentokentän läheisyydessä ja kaksi kolmasosaa niistä ajoittui koneen lähestymisen yhteyteen.Lasersäteiden ei ole raportoitu aiheuttaneen lento-onnettomuuksia, mutta laserhäirinnästä johtuvien vaaratilanteiden määrä kasvaa jyrkästi eri puolilla maailmaa. Laserhäirinnän lisääntyminen johtuu osaksi teknologian kehityksestä ja toisaalta silkasta ymmärtämättömyydestä. Suomessa tapausten määrä on ollut muihin maihin verrattuna vähäinen, mutta kehitys näyttää samansuuntaiselta.Vakava vaaratilanne sattui Britanniassa, kun 14.2.2016 Lontoon Heathrow'n kentältä New Yorkiin lähtenyt kone joutui palaamaan takaisin, kun sitä oli häiritty lasersäteellä.Lentäjien häirintä laserilla on lainvastaista, mutta laserin hallussapito ei ole Britanniassa laitonta. Lentäjäliitto pitää lasereita erittäin vaarallisina, sillä ne voivat sokaista lentäjän.Britannian lentäjäliitto vaatii laserkynien ja -osoittimien kieltämistä. Laserhäirintätapauksia on Britanniassa vuosittain noin 1 500.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKyberuhkia torjutaan varajärjestelminNykyajan lentokoneet ovat yhä enemmän tietokoneistettuja ja automatisoituja. Siksi lentokoneen ohjaukseen liittyvien tietokoneiden suojaaminen ulkopuoliselta häirinnältä on erittäin tärkeää.Lentokoneiden ohjauslaitteisiin liittyvät tietokoneet ovat täysin erillään lentokoneen matkustamon viihdejärjestelmästä, IFE (In-Flight Entertainment system).Fly-by-Wire? Monia mietityttää, onko nykyaikaisissa, tietokoneistetuissa lentokoneissa mitään varajärjestelmää sen tapauksen varalta, että tietokoneet pettävät? Ammattilaistason laitteissa kuten matkustajalentokoneissa ohjaukseen liittyvän fly-by-wire -järjestelmän tietokoneita on useita vikaantumisen varalta. Lisäksi koneissa on hätätilanteita varten esimerkiksi mekaaninen varajärjestelmä (esim. A320) tai tietokoneista riippumaton täysin erillinen sähköjärjestelmä (esim. A350). Niiden avulla konetta pystyy hätätilanteessa auttavasti ohjaamaan.Hätätilanteessa sähköä saadaan tarvittaessa alaslaskettavan RAT-potkurin avulla (Ram Air Turbine).Painon säästämiseksi lentoyhtiöt ovat siirtymässä EFB (Electronic Flight Bag) -järjestelmiin, jossa lennon ajantasaiset tiedot siirretään koneeseen iPad- tai PC-tabletilla raskaan paperiaineiston sijasta.Tämän pelättiin olevan turvallisuusuhka, mutta järjestelmä on osoittautunut hyvin toimivaksi. Ammattilaistason tuotteissa suojaukset kyberuhkaa vastaan ovat huomattavasti järeämmät kuin kuluttajatuotteissa. Ilmailukäytössä laitteiden tulee olla sertifioituja. Turvallisuudesta ei tingitä.Miehittämättömät ilma-aluksetSuomessa miehittämättömiä ilma-aluksia koskevat säännöt ovat liberaalit ja asettavat vastuun toimijalle eli laitteen käyttäjälle. Viranomaisvalvonta on riskiperusteista.Valvontaa keskitetään niihin, joiden toiminnassa on ollut huomauttamista. Suomessa on käytössä 420 Trafille ilmoitettua miehittämätöntä ilma-alusta 294 operaattorilla. Suomessa käytettävät miehittämättömät ilma-alukset painavat yleensä 1 000–2 000 grammaa, alusten koko- ja painohaarukka on laaja, puolesta kilosta aina 25 kiloon.Miehittämättömiä ilma-aluksia kutsutaan yleistermillä RPAS (Remotely Piloted Aircraft Systems), kauko-ohjattu ilma-alusToistaiseksi RPAS-toiminta Suomessa ollut hyvin turvallista. Toistaiseksi on raportoitu vain yksi vakava vaaratilanne. Tulevaisuudessa miehittämättömien ilma-alusten uhkat turvallisuudelle voivat kasvaa: Suorituskyvyn lisääntyessä riskit kasvavat, laitteiden tunnistamisen ja torjuntakeinojen tarve kasvaa. Tunnistamaton ilma-alus voi olla potentiaalinen uhka. Reaaliaikainen paikkatieto on oletettavasti tulevaisuuden vaatimus.Käyttötarkoitus määrittää lennokin ja miehittämättömän ilma-aluksen eron. Lennokki ja miehittämätön ilma-alus voivat olla samannäköisiä, mutta käyttötarkoituksesta selviää, kumpaan ryhmään se kuuluu.Miehittämättömät ilma-alukset ovat usein varustettu jotain tarkoitusta, kuten kuvaamista tai mittaamista varten. Niitä käytetään ammattimaiseen lentotyöhön ja ne on ilmoitettava Trafille.Lennokkeja käytetään vain harraste ja hupitoimintaan. Harrastajien lennokkitoiminta jatkuu entiseen tapaan. Lennokkiharrastajien perinteiseen toimintaan ei olla puuttumassa, mutta lennokkien lennättäminen vaatii siis tietenkin aina varovaisuutta. Liittymällä lennokkikerhoon saa harrastajayhteisöstä lennokin lennättämiseen tarvittavaa turvallisuustietoa.Yksi ilmailulainsäädännön keskeisimmistä tavoitteista on aina turvata kolmatta osapuolta eli tässä tapauksessa muita ilmassa liikkuvia ja etenkin maassa olevia ihmisiä.Lisätietoja Trafin sivuilta:https://trafi.fi/tietopalvelut/usein_kysyttya/ilmailu_-_miehittamattomat_ilma-alukset_ja_lennokit https://trafi.fi/tietoa_trafista/ajankohtaista/3854/lennokkiharrastajia_entista_enemman_-_ilmailija-yrmy_muistuttaa_pelisaannoista https://trafi.fi/filebank/a/1446810638/b05aaeb2a1ea4e36820ab1ce8a7ba110/18939-Trafi_Lennokki_juliste_A3_2015.pdf Linkkejä: Turvallisimmat ja turvattomimmat lentoyhtiöt Lentomatkustajan turvavinkit Tarkista lentoyhtiön tausta. Jos et tunne yhtiötä, tarkista sen taustatiedot esimerkiksi www.airlineratings.com -sivuilta, jossa on tiedot 407 lentoyhtiön turvallisuustasosta Turvallisuuspuutteiden vuoksi EU:n kieltolistalla olevat lentoyhtiöt Lennolla kielletyt matkatavarat, esineet ja aineet Ilmailun uutisia suomeksi 407 lentoyhtiön turvallisuusvertailu Lentoturvallisuussivusto Nopeasti päivittyvät tiedot onnettomuuksista ja vaaratilanteista Laaja tietopaketti kaupallisen ilmailun turvallisuudesta Suurimpien lentoyhtiöiden turvallisuustilastot maanosittain Tutkintaselostukset onnettomuuksista ja vaaratilanteista Ilmoita turvallisuuspuute Trafille Teksti: Timo Turkula Kuva: Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi 25.6.2025 Liikenne Päivän kuva: pelastustien merkitys 25.6.2025 Uutinen Länsi-Uudenmaan poliisi: tehovalvonta paljasti noin 40 rattijuopumusta juhannusliikenteessä 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 17.6.2025 Liikenne Näin vältät juhannusruuhkat 17.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: kamerapeilit pienentävät katveeseen jäämisen riskiä – eivät kuitenkaan kaikissa tapauksissa 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?