14.6.2019 Liikenne Vaihtoehtona kilometriperusteinen autovakuutus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vakuutusyhtiöt pohtivat ajomääriin perustuvia vakuutuksia. Riskien arviointi perustuu vahinkoalttiuteen ja -historiaan. Vakuutusyhtiöt seuraavat erittäin tarkoin kilpailijoidensa peliliikkeitä auto- ja liikennevakuuttamisessa. Tarkka seuranta on ymmärrettävää: liikennevakuutuksissa liikkuvat isot rahat. Yksistään henkilöautoja on Suomen tieliikenteessä noin 2,7 miljoonaa. Taustalla on vuoden 2017 alussa uudistunut liikennevakuutuslaki: se kiristi entisestään vakuutusyhtiöiden välistä hintakilpailua. Kuluttajalle ilmiö on sikäli myönteinen, että vakuutusten hinnat ovat alentuneet. Toisaalta korvausten määrät eivät ole laskeneet samassa suhteessa. Yhtälö on pakottanut vakuutusyhtiöt uudistamaan hinnoitteluaan ja muokkaamaan vakuutuksiaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kilpailijat varpaillaan Jokainen tarjolle tuleva uudenlainen vakuutustuote saa siis kilpailijat varpailleen. Mistä on kyse, mihin perustuu uuden vakuutuksen tuotto ja riskikartoitus? Onko kilpailija keksinyt jotakin mullistavaa, jota emme ole tulleet ajatelleeksi? Onko meillä vakuutusyhtiönä mahdollisuus nopeasti vastata haasteeseen ja tuoda oma vakuutustuote markkinoille? Ajomäärät pohdinnassa Moni vakuutusyhtiö on tutkinut perustuvaa vakuutusratkaisua. On ymmärrettävää, ettei julkisuuteen kerrota mitään kovinkaan tarkkaan, vaikka kilometriperusteisen vakuutusratkaisun kehittely olisi jo pitkällä. Viestintäpäällikkö Kati Iharanta Turvasta kertoo, että aihe on mielenkiintoinen. – Vielä tänä vuonna emme ole ottamassa uusia tuotteita käyttöön, mutta yhtiöryhmässä tätä mahdollisuutta toki tutkitaan ja pilotoidaan. Tämä mahdollistaisi tulevaisuudessa myös ajomäärän seuraamisen ja sitä kautta ottaa valikoimaamme ajomäärään ja -tapaan perustuvia tuotteita. Kilpailuta vakuutuksesi – säännöllisesti Kuluttajan kannattaa kilpailuttaa vakuutuksensa säännöllisesti olipa kyseessä koti- tai terveysvakuutus tai autoiluun liittyvä vakuutus. Moni kilpailuttaa tai vähintäänkin tarkistaa kaikki vakuutuksensa kerran vuodessa, ainakin itse teen niin. Omakohtaisesti voin kertoa, että jokainen kerta on ollut hyödyllinen. Vakuutuksen sisällössä on aina ollut pientä hiottavaa, ja jos on jaksanut nähdä kilpailuttamisen vaivan, on oma vakuutusyhtiö ainakin vielä halunnut pitää kiinni asiakassuhteesta: kattavuudessa tai hinnoissa on tultu vastaan. Vakuutusalan kilpailu yksityisasiakkaista on todellista, eikä vakuutusyhtiön vaihtaminen ole kovinkaan työlästä, joten kuluttajan ei kannata uinailla vuosikausia jonkun yhtiön kanta-asiakkaana, jos yhtiön vakuutusten hinnat tai kattavuus eivät enää pärjää kilpailijoiden tarjouksille. Ongelmatilanteissa voi kääntyä Vakuutus- ja rahoitusneuvonta FINEn puoleen, joka neuvoo vakuutusasioihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Neuvontaa saa esimerkiksi, kun vakuutusyhtiöltä on tullut kielteinen korvauspäätös tai pankin menettely ei tyydytä asiakasta. Neuvontaa saa ennen palvelun tai tuotteen ostoa. Kilpailu- ja kuluttajaviraston nettisivuilta ja asiantuntijoilta saa myös tukea omien oikeuksien vaalimisessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kokeiltu jo on Pohjola Vakuutuksen tuotejohtaja Mikko Pöyhönen kertoo, ettei yhtiöllä ole tällä hetkellä myynnissä ajoneuvovakuutusta, jonka vuosimaksu määräytyisi asiakkaan ilmoittaman tai muulla tavoin kerätyn ajosuoritemäärätiedon perusteella. – Tarjontamme suunnittelussa olemme tämän huomioineet ja pohdimme, josko tämän muotoisen vakuutustuotteen lanseeraisimme. Missä muodossa tai milloin sen tekisimme, emme ole päättäneet, Pöyhönen taustoittaa. Pöyhösen mukaan Pohjola Vakuutus on kuitenkin perehtynyt tarkoin suoriteperusteiseen vakuuttamiseen Suomessa, Euroopassa ja muualla maailmassa. – Olemme myös vuosien aikana testanneet erilaisia ratkaisuja yhdessä eri kumppaneiden kanssa, Pöyhönen kertoo kokeiluja sen tarkemmin erittelemättä. LähiTapiolan liikennevakuuttamisen asiantuntija Ari Saarnio kertoo, että aihetta on jo tutkittu tarkasti. – Asia – kilometrien vaikutus riskiin – on tarkassa seurannassa, ja katsomme miten markkina näiden osalta kehittyy. Aivan välittömästi emme ole julkaisemassa tuotetta tai tekemässä muutoksia tähän liittyen. ”Ei tulossa lähiaikoina” Tuotepäällikkö Niina Viitanen vakuutusyhtiö Pohjantähdestä kertoo, ettei ole tällä hetkellä käytössä kilometripohjaista hinnoittelua. Fennian tuotepäällikkö Salla Katajamäki puolestaan kertoo, ettei Fennialla ole toistaiseksi tarjolla kilometripohjaista hinnoittelua, eikä sellaista ole lähiaikoina tulossakaan. – Saamme kokemuksia ajotapa- ja kilometripohjaisesta hinnoittelusta yhteistyökumppanimme Bassadone Insurance Services Oy:n SmartDrive-sovelluksesta ja ajotapavakuutuksesta, Katajamäki täydentää. ”Vähän ajava hyötyy ja se on oikein” Ajoneuvovakuutusten perusideana on hajauttaa riski vahingoista kaikkien kuskien maksettavaksi vakuutusmaksuissa. Periaatteessa tämä on hyvä asia, koska vahinko voi sattua kenelle tahansa. Toisaalta POP Vakuutuksen mukaan tilastollisesti on todettavissa, että haavereita sattuu enemmän esimerkiksi paljon ajaville. Tästä syystä yhtiö on tuonut – oman näkemyksensä mukaan – Suomessa ensimmäisenä tarjolle kilometripohjaisen liikennevakuutuksen. Vakuutuksen hinnoittelussa voidaan ottaa huomioon riskin vaihtelu, joka johtuu ajoneuvon käyttötavoista. Usage-based-insurance eli käyttöperusteinen vakuutus voi perustua esimerkiksi kuljettajan ajokäyttäytymiseen tai ajoneuvon käyttötarkoitukseen. Yksinkertaisimmillaan se pohjaa ajettuihin kilometreihin. POP Vakuutuksen hinnoittelusta vastaava Erkka Jalonen avaa yhtiön ajattelua vakuutuksen takana. – Kilometrihinnoittelun lähtökohtana on ajatus oikeudenmukaisuudesta eli jokainen maksaa ensisijaisesti omista ajokilometreistään. Vähän ajavia paljon Vähän ajavia on Suomessa huomattava osa autoilijoista. POP Vakuutuksen huhtikuussa 2017 teettämän kyselyn mukaan jopa 80 prosenttia autoilijoista ajaa ykkösautollaan alle 20 000 kilometriä vuodessa. Kyselyn toteutti tutkimusyhtiö M3 Research, ja siihen osallistui 1 000 suomalaista aikuista eri puolilta Suomea, iältään 18−65 vuotta. Jalonen muistuttaa, että heille sattuu tilastollisesti vähemmän vahinkoja kuin niille, joille ajokilometrejä kertyy enemmän. – Kyse ei ole ajotaidoista vaan yksinkertaisesti siitä, että mitä enemmän auto on liikenteessä, sitä alttiimpi se on liikennevahingoille. Jokainen ajettu kilometri on riski. Vakuutusyhtiön mukaan aivan erityisen hyvin kilometrit selittävät ajotaidoista riippumattomia tuulilasivahinkoja. Jos ajokilometrit vuositasolla jäävät alle 10 000 kilometrin, tuulilasivahinkoja sattuu lähes puolet vähemmän kuin 20 000 kilometriä vuodessa ajaville. Jalonen perustelee kilometripohjaista vakuutusta myös epäoikeudenmukaisuudella. Mikäli ajokilometrejä ei oteta vakuutusmaksuissa huomioon, vähemmälle ajolle jääneiden autojen ja etenkin kakkosautojen vakuutusmaksut nousevat kohtuuttoman suuriksi. – Kakkosautoilla kuljetaan yleensä kauppaan, töihin ja harrastuksiin. Suurimman osan ajasta autot seisovat pihassa, jolloin luonnollisesti riski vahingoille on pienempi kuin liikenteessä. Ja silti vakuutusmaksut voivat olla ykkösauton tasolla. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 11.4.2024 Uutinen Volkkarin sähköfarkku nähtiin ensi kertaa Suomessa – tätä on luvassa kesällä lisää 10.4.2024 Uutinen Vertailu: sähkö- ja bensiiniauton kustannukset – bensabudjetista sähkönsäästöön 8.4.2024 Yleinen Taksin käyttö: kuluttajien karut kokemukset – myös kuskit kertovat 7.4.2024 Uutinen Boeingin syvä kierre: vaaratilanteita, oikeusjuttuja, laadunvalvonnan puutteita, konetoimitusten myöhästymisiä 3.4.2024 Uutinen Arvottavan Yamaha MT-07:n uusi omistaja selvillä – onni potkaisi Mattia 3.4.2024 Uutinen Useita nastarenkaita poistettava myynnistä välittömästi – Moottori havaitsi renkaissa epäselvyyksiä jo talvella tekemässään selvityksessä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?