12.1.2020 Liikenne Ympäristöystävällisyys näkyy ensirekisteröinneissä – täyssähkön kasvu kovaa, kaasu yhä edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihtoehtoiset käyttövoimat jatkoivat päänsä nostamista vuonna 2019. Täyssähköautojen suosio kohosi lähes samalle tasolle kaasuautojen kanssa, lähes joka viides ensirekisteröity auto oli sähköistetty jollain asteella. Vuosi 2019 jatkoi vaihtoehtoisten käyttövoimien suosion kasvua ja perinteisten fossiilisten polttoaineiden hiipumista henkilöautojen ensirekisteröinneissä.Etenkin täyssähköautot ovat kasvattaneet osuuttaan. Vuonna 2018 täysin sähköisiä autoja ensirekisteröitiin Suomessa 776 kappaletta, kun vuonna 2019 lukema nousi 1897:ään, kasvua tapahtui siis yli 144 prosenttia. Kaasukäyttöisiä autoja rekisteröitiin puolestaan lähes 85 prosenttia vuotta 2018 enemmän. Kappalemäärissä kaasu pysyi yhä niukasti sähköä suositumpana luvuin 2 142 – 1 897. Moottori on totutellut molempien käyttövoimien arkeen Vuosi Sähköllä ja Kesä Kaasulla -kestotesteissä.Alkuvuodesta näytti, että sähkö kiilaa suosiossa ohi kaasun, vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana ensirekisteröinnit näyttivät sähkön hyväksi lukemia 663 – 167. Toukokuusta lähtien kaasuautojen ensirekisteröinnit kasvoivat kuitenkin korkeampiin lukemiin, kuin koskaan aiemmin. Paras ajanjakso oli lokakuu, jolloin kaasuautoja ensirekisteröitiin 276 kappaletta, samassa kuussa täyssähköautojen lukema jäi vuoden alhaisimmaksi, 73:een.Sähköllä ja biokaasulla toimivat autot on Suomen ilmastopaneelin laskurin mukaan useimmiten vähäpäästöisimmät vaihtoehdot suomalaisen keskimääräisellä, 14 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella. Vuonna 2018 tankatusta kaasusta 73 prosenttia oli Kaasuautoilijat ry:n mukaan biokaasua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvä kasvu näkyy hiljalleen kappalemäärissäkinLisääntynyt ilmastotietoisuus on ohjannut kuluttajia myös muiden sähköistettyjen voimalinjojen pariin. Suosituin sähköistetty voimalinja oli ei-ladattavat hybridit bensiinimoottorilla, joita ensirekisteröitiin 14 582 kappaletta. Toiseksi suosituin sähkövaihtoehto oli ladattava hybridi bensiinimoottorilla, joita myytiin 5 807. Dieselhybridien lukema jää yhteensäkin 1149 kappaleeseen, ei-ladattavia dieselhybridejä myytiin kuitenkin yli nelinkertainen määrä vuoteen 2018 verrattuna tarjonnan kasvamisen myötä: 990 kappaletta.Yhteensä kaikkia hybridiautoja ensirekisteröitiin yli 28 prosenttia edellisvuotta enemmän, kaikkien sähköistettyjen autojen ensirekisteröintimäärät kasvoi noin kolmanneksella.Bensiini yhä selvä ykkönenSähköistettyjen vaihtoehtojen suuresta prosentuaalisesta kasvusta huolimatta niiden absoluuttiset määrät Suomen teillä ovat olleet varsin maltilliset, johtuen autokannan hitaasta uusiutumisesta. Kaikista vuonna 2019 ensirekisteröidyistä henkilöautoista kuitenkin jo viidesosa oli sähköistettyjä jollain asteella, joten jollain tapaa sähköllä liikkuvien autojen kohtaaminen ei ole enää niin harvinaista kuin muutama vuosi takaperin. Yli puolet viime vuoden ensirekisteröidyistä autoista olivat kuitenkin tuttuun tapaan ainoastaan bensiinillä toimivia, joten sähköisestä vallankumouksesta ei voida vielä puhua.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Marko Jokela Lue lisää: Vuosi Sähköllä Kesä Kaasulla Mikä käyttövoima sopisi parhaiten sinulle – uusi laskuri arvioi päästöt ja kustannukset Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 3.7.2025 Koeajo Maistiainen: Maxus eTerron 9 - onko tästä kiinalaisesta maantielaivasta markkinoidemme ensimmäiseksi varteenotettavaksi sähköavolavaksi? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä”