12.1.2020 Liikenne Ympäristöystävällisyys näkyy ensirekisteröinneissä – täyssähkön kasvu kovaa, kaasu yhä edellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaihtoehtoiset käyttövoimat jatkoivat päänsä nostamista vuonna 2019. Täyssähköautojen suosio kohosi lähes samalle tasolle kaasuautojen kanssa, lähes joka viides ensirekisteröity auto oli sähköistetty jollain asteella. Vuosi 2019 jatkoi vaihtoehtoisten käyttövoimien suosion kasvua ja perinteisten fossiilisten polttoaineiden hiipumista henkilöautojen ensirekisteröinneissä.Etenkin täyssähköautot ovat kasvattaneet osuuttaan. Vuonna 2018 täysin sähköisiä autoja ensirekisteröitiin Suomessa 776 kappaletta, kun vuonna 2019 lukema nousi 1897:ään, kasvua tapahtui siis yli 144 prosenttia. Kaasukäyttöisiä autoja rekisteröitiin puolestaan lähes 85 prosenttia vuotta 2018 enemmän. Kappalemäärissä kaasu pysyi yhä niukasti sähköä suositumpana luvuin 2 142 – 1 897. Moottori on totutellut molempien käyttövoimien arkeen Vuosi Sähköllä ja Kesä Kaasulla -kestotesteissä.Alkuvuodesta näytti, että sähkö kiilaa suosiossa ohi kaasun, vuoden ensimmäisen kolmanneksen aikana ensirekisteröinnit näyttivät sähkön hyväksi lukemia 663 – 167. Toukokuusta lähtien kaasuautojen ensirekisteröinnit kasvoivat kuitenkin korkeampiin lukemiin, kuin koskaan aiemmin. Paras ajanjakso oli lokakuu, jolloin kaasuautoja ensirekisteröitiin 276 kappaletta, samassa kuussa täyssähköautojen lukema jäi vuoden alhaisimmaksi, 73:een.Sähköllä ja biokaasulla toimivat autot on Suomen ilmastopaneelin laskurin mukaan useimmiten vähäpäästöisimmät vaihtoehdot suomalaisen keskimääräisellä, 14 000 kilometrin vuosittaisella ajosuoritteella. Vuonna 2018 tankatusta kaasusta 73 prosenttia oli Kaasuautoilijat ry:n mukaan biokaasua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySelvä kasvu näkyy hiljalleen kappalemäärissäkinLisääntynyt ilmastotietoisuus on ohjannut kuluttajia myös muiden sähköistettyjen voimalinjojen pariin. Suosituin sähköistetty voimalinja oli ei-ladattavat hybridit bensiinimoottorilla, joita ensirekisteröitiin 14 582 kappaletta. Toiseksi suosituin sähkövaihtoehto oli ladattava hybridi bensiinimoottorilla, joita myytiin 5 807. Dieselhybridien lukema jää yhteensäkin 1149 kappaleeseen, ei-ladattavia dieselhybridejä myytiin kuitenkin yli nelinkertainen määrä vuoteen 2018 verrattuna tarjonnan kasvamisen myötä: 990 kappaletta.Yhteensä kaikkia hybridiautoja ensirekisteröitiin yli 28 prosenttia edellisvuotta enemmän, kaikkien sähköistettyjen autojen ensirekisteröintimäärät kasvoi noin kolmanneksella.Bensiini yhä selvä ykkönenSähköistettyjen vaihtoehtojen suuresta prosentuaalisesta kasvusta huolimatta niiden absoluuttiset määrät Suomen teillä ovat olleet varsin maltilliset, johtuen autokannan hitaasta uusiutumisesta. Kaikista vuonna 2019 ensirekisteröidyistä henkilöautoista kuitenkin jo viidesosa oli sähköistettyjä jollain asteella, joten jollain tapaa sähköllä liikkuvien autojen kohtaaminen ei ole enää niin harvinaista kuin muutama vuosi takaperin. Yli puolet viime vuoden ensirekisteröidyistä autoista olivat kuitenkin tuttuun tapaan ainoastaan bensiinillä toimivia, joten sähköisestä vallankumouksesta ei voida vielä puhua.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvituskuva: Moottorin arkisto / Marko Jokela Lue lisää: Vuosi Sähköllä Kesä Kaasulla Mikä käyttövoima sopisi parhaiten sinulle – uusi laskuri arvioi päästöt ja kustannukset Autoliitto: kaikki käyttövoimat päästörajatalkoisiin Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Kuolonkolarit Liki kolmannes turmakuljettajista oli päihtyneitä, tuore onnettomuusraportti kertoo Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa