4.8.2024 Moottoriurheilu Liveseuranta: Secto Rally Finland 2024 Teksti Rikhard Wacker Eetu Kokkonen Aake Kinnunen Jussi Saarinen Benjamin Helander Miika Wuorela Kuva Aake Kinnunen, Eetu Kokkonen, Jussi Saarinen, Rikhard Wacker, Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori seuraa tiiviisti Secto Rally Finland 2024:n tapahtumia. Tervetuloa seuraamaan rallin tapahtumia! Secto Rally Finland ajetaan tänäkin vuonna tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Ralliviikko on näkynyt Moottorin sivustolla hyvin. Olemme julkaisseet reittioppaan, joka esittelee kaikki rallin erikoiskokeet pitkän linjan ralliammattilaisen, Marko Salmisen kommenttien kera. Lisäksi olemme julkaisseet myös rallin ennakkoasetelmat.Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeetEnnakko Secto Rally Finland 2024: Rovanperä ihannepaikalta jahtaamaan kotikisan voittoaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Liveseurannan tapahtumat 15.56 4.8.2024 Rikhard Wacker Liveseuranta sulkeutuu - Moottori kiittää seuraajia! Nyt on aika laittaa liveseuranta kiinni ja kiittää kaikkia seuraajia. Nähdään taas ensi vuonna! 15.53 4.8.2024 Rikhard Wacker Lutakonaukiolla täysi purku päällä Vaikka juhlallisuudet ovat vielä kesken, Lutakonaukiolla on vilinää kuin muurahaispesässä. Tapahtuma-aluetta nimittäin puretaan kiireen vilkkaa, eikä alue enää juurikaan muistuta huoltoparkkia. Paikalla on paljon rekkoja ja trukkeja. Rallisirkus ehti kuitenkin viettää Lutakonaukiolla pitkän tovin, sillä kuten aiemmin uutisoimme, tapahtuma-alueen rakentaminen oli käynnistynyt jo viikkoa ennen rallin alkamista. 15.51 4.8.2024 Rikhard Wacker Podium-juhlallisuuksissa maltillinen meno Jyväskylän satamassa järjestettävässä podium-juhlallisuuksissa meno on maltillinen. Rallin voittanut Sebastien Ogier ei viitsi tuulettaa kovinkaan riehakkaasti, sillä sunnuntai oli Toyotalle pettymys. Rallia lähes koko viikonlopun johtanut tallikaveri Kalle Rovanperä ajoi ulos toiseksi viimeisellä erikoiskokeella keskeyttäen kilpailun. Myös Elfyn Evans joutui keskeyttämään ulosajon vuoksi samalla erikoiskokeella. Seremoniamestari Timo Heinosen haastattelema Ogier on voitosta huolimatta hieman pettynyt lopputulokseen. Ogier on myös pahoillaan koko tiimin ja etenkin Kallen puolesta, että rallissa kävi kuten kävi. Yleisöä on kertynyt alueelle runsaasti. Fanit ovat tuoneet paikalle myös paljon suurikokoisia lippuja, jotka vaikeuttavat lavalle näkemistä. Lavalle näkeekin parhaiten screenin kautta. 14.54 4.8.2024 Rikhard Wacker Ogier Jyväskylän valtias - Katsutalta pohja-aika Laajavuoreen Sebastien Ogier ajaa Suomen MM-rallin voittoon vuonna 2024! Voitto Jyväskylässä on kahdeksankertaisen mestarin uralla hieman yllätykseksi vasta toinen. Edellisen kerran ranskalainen juhli voittoa Jyväskylässä Volkswagenilla vuonna 2013. Kolmen kärki on jokseenkin yllättävä, kiitos ennakkosuosikkien keskeytysten. Belgian Thierry Neuville on Hyundailta toisena ja kolmanneksi nousee M-Sportin Adrien Fourmaux. Ensimmäistä kilpailuaan Rally1-luokassa ajava Sami Pajari on hienosti neljäs ennen Rally2-luokan voittajia. Seuraavaksi Paviljongilla odotellaan juhlaseremonioiden alkamista. Lopputulokset EK20/20 Ogier 2.25.41,9 Neuville +40,1 Fourmaux +1.14,1 Pajari +1.54,5 Solberg +8.15,5 Latvala +8.54,5 Joona +9.29,4 Heikkilä +9.32,0 EK20 Laajavuori 2, Power Stage Katsuta 5.12,5 Neuville +0,7 Lappi +1,1 Fourmaux +1,7 Ogier +3,0 Pajari +3,4 Munster +11,8 Heikkilä +15,8 14.17 4.8.2024 Benjamin Helander Ilma-alukset välittävät rallit maailmalle Lentoliikennettä seuraavan Flightradar24 -palvelun mukaan Suomen MM-rallien tapahtumapaikoilla Keski-Suomen alueella on koko viikonlopun ajan lentänyt paljon ilma-aluksia, jotka välittävät ajotapahtumia maailmalle. Kuvaushelikopterit ovat katsojille tuttu ja lajin nopeatempoisuuden vuoksi välttämätön keino televisioida rallit. Helikoptereita korkeammalla lentää myös yksi kiinteäsiipinen lentokone, Air Service Liegen kahdella potkuriturbiinimoottorilla varustettu Beechcraft B200 King Air, rekisteritunnuksella OO-LET. Runkonsa pohjasta löytyvällä laitteistolla kone toimii radio- ja TV-lähetysten linkkikoneena laajan, metsäisen ja harvaan asutun alueen yläpuolella, noin 8 kilometrin korkeudessa. Flightradar24:n mukaan kone on piirtänyt Keski-Suomen ylle melkoiset ympyrät. Toimintamatkaa konetyypillä on 2 300 kilometriä, joten tankeissa riittää kerosiinia aika moneen kierrokseen. KUVAKAAPPAUS: Flightradar24 13.56 4.8.2024 Rikhard Wacker Rally2-luokka maalissa - Solberg voittaa Rally2-autot ovat nyt maalissa. Suomalaismenestys on WRC2:ssa hyvä, joskin kirkkain jää saavuttamatta. Norjalaisruotsalainen Oliver Solberg on hallinnut luokkaa koko rallin ajan. Jari-Matti Latvalan menestys on ollut viikonlopun suurimpia sinivalkoisia ilonhetkiä. Toyotan Rally2-autoa testannut Latvala tuo Yariksen toisena maaliin. Suomalaismenestystä täydentää kolmanneksi tullut Lauri Joona ja neljänneksi tullut Mikko Heikkilä. Solberg 2.33.57,4 Latvala +39,0 Joona +1.13,9 Heikkilä +1.16,5 Grjazin +1.35,7 12.33 4.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK19/20 jälkeen Sahloinen-Moksi 2 jää kesken, sillä sähköpylvästä ei saada korjattua turvallisesti. Loput autoista kiertävät vaihtoehtoisia reittejä Laajavuori 2 -erikoiskokeelle. Tässä kokonaistilanne ennen viimeistä Power Stagea Laajavuoressa. Sebastien Ogier 2:20,26,3 Thierry Neuville +42,5 Adrien Fourmaux +1:15,4 Sami Pajari +1:54,1 Oliver Solberg +7:59,1 Jari-Matti Latvala +8:35,6 Lauri Joona +9:12,4 Mikko Heikkila +9:19,3 Nikolay Gryazin +9:24,0 Georg Linnamäe +9:49,4 12.18 4.8.2024 Rikhard Wacker Erikoiskoe keskeytty, tässä pääryhmän tulokset Sahloinen-Moksi 2 on ollut keskeytettynä jo pidemmän aikaa, sillä Kalle Rovanperän ulosajosta kaatunutta sähköpylvästä korjataan pois tieltä. Takamoto Katsutan pohja-aika jää kuitenkin voimaan, sillä Rally1-autot ovat ajaneet pätkän läpi. EK 19 Sahloinen-Moksi 2 Takamoto Katsuta 6.31,6 Esapekka Lappi +0,6 Thierry Neuville +0,6 Sebastien Ogier +1,1 Sami Pajari +3,6 Adrien Fourmaux +5,5 Grégoire Munster +15,5 11.56 4.8.2024 Rikhard Wacker Ei voi olla totta! Rovanperä ulkona! Toiseksi viimeinen pätkä koituu kilpailua johtavan Kalle Rovanperän kohtaloksi, sillä puuppolalaisen auto ajautuu ulos tieltä ja seurauksena on keskeytys. Suomalaista rallivoittajaa Jyväskylässä saadaan siis vieläkin odottaa. Toyotalle Sahloinen-Moksi 2 oli katastrofaalinen. Ennen Rovanperän ulosajoa myös Elfyn Evans ajautui pätkällä ulos ja walesilainen joutui keskeyttämään kilpailun. Taistelu pisteistä merkkimestaruustaistossa kostautuu siis karulla tavalla. 11.29 4.8.2024 Miika Wuorela Tutkalukemia Laajavuori 1 Rallin viimeinen tutkapaikka löytyy paluun tehneeltä Laajavuoren erikoiskokeelta. Tutkalukemat EK18 Laajavuori 1: autot painavat huimaa nopeutta jyrkkään ylämäkeen 10.55 4.8.2024 Rikhard Wacker Pohja-ajat: Rovanperä vs muu maailma Autot seisovat tällä hetkellä tauolla Laajavuoressa, joten nyt on hyvä hetki tutustua kuluneen rallin pohja-aikatilastoihin. Rovanperä on edelleen pohja-aikojen ehdoton valtias Jyväskylässä. Hallitseva mestari on ajanut pohjat kaikkiaan 11/18 rallin erikoiskokeella. Tiimien osalta ralli on ollut Toyotan ylivoimaa. Toyotalla on allaan 15 pohja-aikaa, kun Hyundailla niitä on ainoastaan kolme. M-Sportin iskukyky ei ole riittänyt missään vaiheessa pohja-aikoihin. Torstai 1.8. EK1 Harju 1: Neuville Perjantai 2.8. EK2 Laukaa 1: Evans EK3 Saarikas 1: Rovanperä EK4 Myhinpää 1: Evans EK5 Ruuhimäki 1: Rovanperä EK6 Laukaa 2: Rovanperä EK7 Saarikas 2: Rovanperä EK8 Myhinpää 2: Neuville EK9 Ruuhimäki 2: Pajari EK10 Harju 2: Ogier Lauantai 3.8. EK11 Västilä 1: Rovanperä EK12 Päijälä 1: Rovanperä EK13 Ouninpohja 1: Rovanperä EK14 Västilä 2: Rovanperä EK15 Päijälä 2: Lappi EK16 Ouninpohja 2: Rovanperä Sunnuntai 4.8. EK17 Sahloinen-Moksi 1: Rovanperä EK18 Laajavuori 1: Rovanperä Yhteensä kuljettajat Rovanperä: 11 voittoa Evans: 2 voittoa Neuville: 2 voittoa Lappi: 1 voitto Ogier: 1 voitto Pajari: 1 voitto Yhteensä tiimit Toyota: 15 voittoa Hyundai: 3 voittoa M-Sport: 0 voittoa 10.48 4.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK18/20 jälkeen Laajavuoren ensimmäinen veto on nyt ajettu kärkimiesten osalta. Rovanperä otti jälleen yhden pohja-ajan. Seuraavaksi vuorossa on 51 minuutin tauko ennen kuin autot palaavat Sahloinen-Moksiin ja rallin päättävälle Power Stagelle Laajavuoreen. Tilanne EK18/20 jälkeen Rovanperä 2.13.07,8 Ogier +45,8 Neuville +1.28,8 Fourmaux +1.56,8 Pajari +2.37,4 EK18 Laajavuori 1 Rovanperä 2.40,4 Ogier +0,2 Neuville +0,6 Evans +0,8 Fourmaux +1,0 Lappi +1,5 Katsuta +1,6 Pajari +1,8 Munster +7,6 09.45 4.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK17/20 jälkeen Kokonaiskilpailussa viiden kärki jatkaa tutussa järjestyksessä. Tilanne EK17/20 jälkeen Rovanperä 2.10.27,4 Ogier +45,6 Neuville +1.28,4 Fourmaux +1.55,8 Pajari +2.35,6 Lisäksi Evans (+19.17,9), Katsuta (+52.33,2), Lappi (+55.44,6) ja Munster (+1.02.07,2). 09.42 4.8.2024 Rikhard Wacker Sunnuntai alkoi Rovanperän pohjilla Sahloinen-Moksi 1 jatkuu Rovanperän komennossa. Rallia johtava Rovanperä ei näytä varmistelevan sunnuntaina yhtään, sillä kaikki pisteet ovat arvokkaita merkkimestaruustaistossa. Sami Pajari kävi ulkona, mutta pystyi jatkamaaan. Eroa Rovanperään kertyi kuitenkin 16,4 sekuntia. EK17 Sahloinen-Moksi 1 Rovanperä 6.33,6 Evans +0,4 Lappi +1,0 Ogier +1,4 Katsuta +2,7 Neuville +4,4 Fourmaux +6,1 Munster +15,0 Pajari +16,4 08.56 4.8.2024 Eetu Kokkonen Kopterirallia Sahloinen-Moksissa Sahloinen-Moksi käynnistyy kohta, joka tarkoittaa että helikoptereilla rallia kiertävät vieraat alkavat olla jo asemissa. 19.15 3.8.2024 Rikhard Wacker Rallin ohjelma sunnuntaina Viimeisenä rallipäivänä sunnuntaina ohjelmassa on ainoastaan neljä erikoiskoetta. Erikoiskokeilla on mittaa yhteensä 41,66 kilometriä, mikä tarkoittaa noin 14 prosenttia koko rallista. Sunnuntai on siis rallin lyhyin päivä, ellei torstain avauspäivää lasketa. Aamu alkaa Västilästä, jonka jälkeen siirrytään Päijälän kautta monien hehkuttamalle Ouninpohjan erikoiskokeelle, jonka jälkeen vuorossa on huolto. Tämän jälkeen aamun kolme erikoiskoetta ajetaan taas uudelleen. Sunnuntai koostuu kahdesta kahden erikoiskokeen lenkistä. Lenkki alkaa Sahloinen-Moksista, josta siirrytään Laajavuoreen. Laajavuoren jälkeen vuorossa on 51 minuutin tauko ilman varsinaista huoltoa, jonka jälkeen autot lähtevät uudelleen Sahloinen-Moksiin ja sieltä vielä kerran rallin päättävään Laajavuoreen. Pitkästä aikaa ralliin palaava Laajavuori ajetaan hieman erilaisin variaatioin. Aamulla Laajavuori kierretään vain kertaalleen, mutta iltapäivän Power Stagella kierroksia tehdään kaksi ja näinollen matka tuplaantuu. EK17 Sahloinen-Moksi 1 (14,27 km) kello 8.55 EK18 Laajavuori 1 (4,35 km) kello 10.05 Tauko Laajavuori (51 minuuttia) EK19 Sahloinen-Moksi 2 (14,27 km) kello 11.17 EK 20 Laajavuori 2, Power Stage (8,77 km) kello 13.15 Podium-juhlallisuudet Paviljonki kello 15.00 18.50 3.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK16/20 jälkeen Lauantain erikoiskokeet ovat nyt ajetut ja jäljellä on enää iltahuolto ennen sunnuntaista päätöspäivää. Rovanperä karkaa päivän aikana tukevaan, lähes 45 sekunnin johtoon. Viiden kärjessä erot alkavat olla sellaiset, että järjestyksen muuttuminen huomenna ajamalla voi olla tekemätön temppu. Toki rallissa voi tapahtua aina mitä vain. EK16/20 Rovanperä 2.03.53,8 Ogier +44,2 Neuville +1.23,8 Fourmaux +1.49,7 Pajari +2.19,2 Takana tulevat vielä sijalla 11. oleva Evans (+9.34,7), sijalla 23. Katsuta (+52.30,5), sijalla 24. Lappi (+55.43,6) ja sijalla 25. Munster (+1.01.52,2). 18.40 3.8.2024 Rikhard Wacker Tuttu juttu: Rovanperän pohjat, Lapin epäonni Lauantain viimeinen erikoiskoe, Ouninpohja 2 noudatti tuttua kaavaa. Kalle Rovanperä painoi jälleen pohjat, joten puuppolalaisen saldoksi tuli lauantaina viisi pohja-aikaa kuudesta erikoiskokeesta. Edellisellä erikoiskokeella pohjat paukuttanut ja sitä kautta väläytellyt Esapekka Lappi vajosi takaisin ongelmiin. Lappi joutui pysähtymään reitille ja kärsi jälleen jonkinlaisesta rengasrikosta. Tämän seurauksena eroa Rovanperään kertyi yli kolme minuuttia. EK16 Ouninpohja 2 Rovanperä 14.32,6 Ogier +4,8 Pajari +5,5 Fourmaux +10,7 Neuville +10,9 Katsuta +12,1 Evans +17,2 Esapekka Lappi jäi Rovanperälle Ouninpohja 2:lla peräti 3.00,4. Päijälä 2:ssa nähtiin uutta väriä pohja-aikatilastossa, kun Esapekka Lappi ajaa ensimmäiset pohjat tälle vuodelle. Lappi saa nyt vähän balsamia vaikeasti menneen viikonlopun haavoihin. Kaikki aiemmat erikoiskokeet kovinta vauhtia pitänyt Rovanperä jäi Lapille puoli sekuntia ollen toiseksi nopein. Toisena rallissa olevaan Ogieriin eroa kertyi kuitenkin jälleen reilut kymmenen sekuntia. Adrien Fourmaux puolestaan voittaa Pajarin viidellä sekunnilla, vankistaen näin kokonaiskilpailun neljättä sijaa. EK15 Päijälä 2 Lappi 9.46,7 Rovanperä +0,5 Fourmaux +3,3 Evans +4,7 Neuville +7,6 Pajari +8,3 Katsuta +10,9 Ogier +11,3 17.36 3.8.2024 Eetu Kokkonen Näin valmistuu rallilettu Ralliyleisön ikisuosikki rallimakkara on yhä yleinen näky erikoiskokeilla. Ouninpohjan väliajalla nähtiin kuitenkin myös erilaisia kokkauksia, kun yleisöstä innostuttiin paistamaan lettuja. 17.35 3.8.2024 Jussi Saarinen Kakaristossa vastassa kuivat tiet Ouninpohjan ison tien jarrutuspaikka ennen pienelle tielle kääntyvää neulansilmää on vielä kohtuullisen hyväpintainen.. 17.28 3.8.2024 Miika Wuorela Tutkalukemia Ouninpohjan ensimmäiseltä vedolta Legendaarisen Ouninpohjan varrella löysimme oivan paikan mitata nopeuksia runsaasti rohkeutta vaativassa paikassa. Lue: Tutkalukemat EK13 Ouninpohja1: Evans köröttelee, Latvala yllättää 17.22 3.8.2024 Jussi Saarinen Tunnelmia Kakaristosta Kakaristossa on suuren moottoriurheilujuhlan tuntua. Helle huitelee 27 asteessa ja epävakainen sää on väistynyt legendaarisen EK:n tieltä. Kopterit pörräävät taivaalla, vain puoli tuntia ensimmäisen auton tuloon. 17.16 3.8.2024 Rikhard Wacker Ensimmäiset kuohuvat ilmassa Paviljongin podium on korkattu tämän vuoden osalta ja ensimmäiset kuohuvat on ruiskutettu ilmaan. Kuvassa juhlii Vetomiesten pienemmän kaksivetoisten luokan kärkikolmikko. 17.09 3.8.2024 Rikhard Wacker Vetomiesten tuloksia MM-rallin ohella Jyväskylässä ajettiin myös Vetomies Ralli. Kilpailussa ajettiin kahdeksan erikoiskoetta perjantain ja lauantain aikana. Kilpailussa erikoiskoekilometrejä kertyy kaikkiaan reilut 130. Kilpailussa on mukana kaksi luokkaa, Nelivetomies ja Vetomies. Vetomiehissä liikkeellä ovat kaksivetoiset autot mm. F-ryhmän luokituksessa. Nelivetomies-kisassa on vuorostaan mukana SM2-luokan autoja. Vetomies Ralli 2024 on tullut päätökseen ja kolmen kärki molemmissa luokissa on seuraava. Nelivetomiehet Ville Hautamäki – Toni Raiski Teemu Vesala – Riikka Hokkanen Jari Puntanen – Tomi Puntanen Vetomiehet (kaksivetoiset) Markus Hellström – Tapio Järvi Teemu Kuusinen – Jukka Kivelä Jaakko Ollikkala – Kari Luoma 17.00 3.8.2024 Jussi Saarinen Kakaristo kiehuu Rallikansan pyhä pelto, Kakariston risteys kiehuu kahden Ouninpohjan erikoiskokeen välissä. Tuhannet fanit odottavat kuumeisesti Kallea saapuvaksi. 16.58 3.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK14/20 jälkeen Rovanperä karkaa muulta porukalta jokaisella erikoiskokeella. Tällä hetkellä puuppolalainen on lähes puoli minuuttia edellä Sebastien Ogieriä. Kolmantena olevaan Thierry Neuvilleen ero on venynyt jo yli minuuttiin. Sami Pajarin ja Adrien Fourmauxin välisessä taistossa suomalaisen kiri jatkuu ja ero on kaventunut alle puoleen minuuttiin. Tilanne EK14/20 jälkeen Rovanperä 1.39.34,0 Ogier +28,6 Neuville +1.05,8 Fourmaux +1.36,2 Pajari +2.05,9 Lisäksi perässä tulevat vaihteisto-ongelmista kärsinyt Evans (+9.13,3), sekä perjantaina keskeyttäneet Katsuta (+52.08,0), ja Lappi (+52.43,7). 16.53 3.8.2024 Rikhard Wacker Rovanperän kaula kasvaa Västilässä Iltapäivän toinen lenkki Västilä 2:ssa alkaa samaan tapaan kuin aamulla. Kalle Rovanperä johdattaa joukkoa ottamalla päivän neljännen pohja-ajan. Rovanperä on ajanut pohjat kaikille lauantain pätkille. Suomalaisittain mukavaa on myös Sami Pajarin lento. Pajari oli neljänneksi nopein jättämällä tärkeimmän kilpakumppaninsa, Adrien Fourmauxin taakseen. EK14 Västilä 2 Rovanperä 8.18,9 Ogier +6,7 Neuville +7,5 Pajari +8,2 Lappi +9,0 Fourmaux +9,8 Katsuta +11,5 Evans +14,1 15.01 3.8.2024 Rikhard Wacker Pohja-ajat Rovanperän hallintaa Huoltotauolla on hyvä hetki tutustua kuluneen rallin pohja-aikatilastoihin. Rovanperä on pohja-aikojen selvä valtias Jyväskylässä, sillä hallitseva mestari on ajanut pohjat yli puolissa rallin erikoiskokeista. Myös Toyotan ylivoima on ollut musertavaa. Japanilaistallin kuljettajista kaikki Katsutaa lukuun ottamatta ovat kyenneet rallin aikana pohja-aikaan. Hyundailla on ollut selvästi vaikeampaa, vaikka Neuville on onnistunut ajamaan pohjat kahdesti. Tänakin putoaminen jo perjantaiaamuna näkyy auttamatta tässä tilastossa, kuten myös Lapin vaikeudet. M-Sportin iskukyky ei ole riittänyt missään vaiheessa pohja-aikoihin. Torstai 1.8. EK1 Harju 1: Neuville Perjantai 2.8. EK2 Laukaa 1: Evans EK3 Saarikas 1: Rovanperä EK4 Myhinpää 1: Evans EK5 Ruuhimäki 1: Rovanperä EK6 Laukaa 2: Rovanperä EK7 Saarikas 2: Rovanperä EK8 Myhinpää 2: Neuville EK9 Ruuhimäki 2: Pajari EK10 Harju 2: Ogier Lauantai 3.8. EK11 Västilä 1: Rovanperä EK12 Päijälä 1: Rovanperä EK13 Ouninpohja 1: Rovanperä Yhteensä kuljettajat Rovanperä: 7 voittoa Evans: 2 voittoa Neuville: 2 voittoa Ogier: 1 voitto Pajari: 1 voitto Yhteensä tiimit Toyota: 11 voittoa Hyundai: 2 voittoa M-Sport: 0 voittoa 14.41 3.8.2024 Rikhard Wacker Toyota-huolto kiinnostaa ralliyleisöä Huoltorumba kiinnostaa selvästi rallikansaa. Paviljongissa on nähtävissä ihan selkeitä ruuhkia ja monet kulkuväylät tukkeutuvat ihmisistä. Kaikista suurin yleisöryntäys nähdään vähemmän yllättävästi Toyotan huoltopilttuun edessä. Mikäli halusi nähdä Rovanperän, Pajarin, Latvalan ja kumppaneiden huoltoa, joutui alueelle väkisinkin jonottamaan hetken aikaa. Kuvassa on Toyota-huollon jonon pää. Toyotan huoltoalueen reuna näkyy kuvassa, mutta suurin kiinnostuksen kohde eli autot ovat esillä vasta mutkan takana oikealla. Myös Hyundain ja M-Sportin huoltotoimenpiteet kiinnostavat yleisöä. Vaikka yhtä suuria jonoja ei ole, eturivin katselupaikkoja joutuu odottamaan myös muiden tallien kohdalla., 14.30 3.8.2024 Jussi Saarinen Latvala yhtä hymyä huollossa Latvala jatkaa iloista ralliaan. Huoltotauolla ainoa pieni valituksen kohde tuli siitä, että hypyt ottavat selän päälle – ilmeisesti tarvittaisiin entistä enemmän ajotreeniä. 14.27 3.8.2024 Rikhard Wacker Solbergin auto lihasvoimin matkaan Rally2-luokkaa johtava norjalaisruotsalaisen Oliver Solbergin autossa tapahtuu jotain mystistä. Auto nimittäin kulkee huoltoalueen pesupaikalta varsinaiseen huoltoparkkiin Skoda-mekaanikkojen työntämänä. Todennäköisesti kyseessä ei ole mitään vakavaa, sillä auto ei voisi oikeastaan hyytyä parempaan paikkaan – mahdolliset ongelmat kun voidaan ratkoa huollossa. 14.21 3.8.2024 Rikhard Wacker Aurinko hellii huoltoparkissa Lauantain ensimmäinen huolto on houkutellut Paviljongin alueelle paljon porukkaa. Yleisöryntäystä edesauttaa mukavan aurinkoinen ja lämmin keli. Porukkaa alkaa olla liikkeellä sen verran paljon, että huoltoalueella suunnistaminen on välillä hidasta ja monissa paikoissa joutuu väkisinkin jonottamaan. 12.46 3.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK13/20 jälkeen Rovanperän johto kasvaa entisestään. Evans putosi kärkikamppailusta vaihteisto-ongelmiin, joten rallin voitto ratkotaan nyt Rovanperän, Ogierin ja ehkä myös Neuvillen välillä, joskin suomalaisen lyöminen ajamalla tulee olemaan jo lähes mahdotonta. Fourmauxin ja Pajarin välinen ero on nyt 31,3 sekuntia. Pajari on noussut nyt siis kokonaiskilpailussa viidenneksi ja kirii eroa neljäntenä olevaan Fourmauxiin. Seuraavaksi ralli jatkuu 40 minuutin huollolla, jonka jälkeen aamun kolme erikoiskoetta kierretään uudestaan. Tilanne EK13/20 jälkeen Rovanperä 1.31.15,1 Ogier +21,9 Neuville +58,3 Fourmaux +1.26,4 Pajari +1.57,7 Lisäksi taustalla ovat Evans (+6.19,2), Katsuta (+51.56,5) ja Lappi (+52.34,7). 12.44 3.8.2024 Aake Kinnunen Pajari paikoin kahdella pyörällä kärkiaikaa tehdessä Palataan vielä hetkeksi Sami Pajarin ja Enni Mälkösen eiliseen kärkivetoon Ruuhimäki 2:lla, joka ikään kuin lopetti aamupäivän vastoinkäymisistä alkaneen draaman kaaren. Ajalla 3:45.7 Ruuhimäen suorittanut Toyota jätti taakseen muun muassa mestarit Ogier ja Rovanperä! Pajari itse kommentoi ajon olleen luonnostaan nopea ilman, että hän yritti varta vasten ensimmäisenä perille. Jopa Ylen ”Henkka” Haapamäki oli vakuuttunut Pajarin vauhdista. Mielenkiintoiseksi Pajarin ja Mälkösen ajan tekee sekin, että auto otti tuntuvan loikan kahdelle pyörälle Ruuhimäen lopussa olleesta niin sanotusta ”Loubet’n kivestä”. Syvän uran pohjalta löytynyt kivi aiheutti pieniä hetkiä myös muille iltavedon kuskeille, vaikka kaadoilta onneksi vältyttiin. 12.36 3.8.2024 Rikhard Wacker Rovanperä Ouninpohjan nopein! Lauantain kenties odotetuin erikoiskoe, Ouninpohja, on nyt ajettu ja Kalle Rovanperä ajaa erikoiskokeelle pohjat. Rovanperän kanssa Ouninpohjan herruudesta taisteli Sebastien Ogier, joka jäi Rovanperälle ainoastaan sekunnin kymmenyksen. Muuhun pääluokan porukkaan kertyy enemmän eroa. Esapekka Lapin epäonni jatkuu. Pieksämäkeläinen valitteli epäonnistuneita säätöjä, minkä vuoksi Hyundai kärsii pito-ongelmista. Lappi ajautui erikoiskokeella hypyn jälkeen tieltä osuen kiveen, mikä pakotti pysähtymään pätkälle ja vaihtamaan autoon renkaan. Lappi jäi täten kärjestä reilun parin minuutin päähän. Elfyn Evans kärsii yhä edellisellä erikoiskokeella alkaneista vaihteisto-ongelmista, joten walesilaisen joutuu köröttelemään erikoiskokeen läpi. Eroa kärkeen kertyy lähes viisi minuuttia, mutta Evans ei kuitenkaan onneksi häiritse köröttelyllään takana tulevaa Rovanperää. EK13 Ouninpohja 1 Rovanperä 14.52,6 Ogier +0,1 Katsuta +8,0 Pajari +12,2 Neuville +18,6 Fourmaux +18,7 Muita pääluokasta: Lappi +2.12,4 ja Evans +4.40,9. 12.28 3.8.2024 Rikhard Wacker Evans ulkona voittotaistelusta Päijälä 1 koituu Elfyn Evansin kohtaloksi. Toyota-kuljettajan auton vaihdelaatikossa on vakavia ongelmia, minkä vuoksi Evans joutuu köröttelemään erikoiskokeen läpi. Eroa kärkeen kertyy noin puolitoista minuuttia, joten walesilainen on ulkona voittotaistelusta. Rovanperän mahdollisuudet rallin voitton kasvavat entisestään. EK12 Päijälä Rovanperä 9.37,5 Lappi +3,3 Katsuta +4,1 Neuville +6,1 Fourmaux +7,7 Pajari +7,9 Ogier +8,1 Lisäksi vaihteisto-ongelmista kärsinyt Evans +1.28,1. 11.02 3.8.2024 Miika Wuorela Odottelua Ouninpohjassa Tunnelma Ouninpohjassa on odottava. Enimmäinen auto lähtee erikoiskokeelle viiden minuutin päästä. Olemme asettuneet katsomaan rallia Amazon-paikkaan, joka on yksi Ouninpohjan legendaarisia paikkoja. Amazonin nypyssä autot lentävät sivuttain keskellä mutkaa noin 140 km/h. 10.27 3.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK11/20 jälkeen Rovanperä kasvattaa johtoaan. Myös Sami Pajari ajaa viisi sekuntia kiinni Adrien Fourmauxia, mutta ranskalainen painaa yhä yli puolen minuutin etumatkalla suomalaiseen nähden. Tilanne EK11/20 jälkeen Rovanperä 1.06.45,0 Evans +10,2 Ogier +13,7 Neuville +33,6 Fourmaux +1.00,0 Pajari +1.37,6 Pääluokan perässä tulevat perjantaina leikin kesken jättäneet Esapekka Lappi (+50.19,0) ja Takamoto Katsuta (+51.44,4). 10.22 3.8.2024 Rikhard Wacker Munster ulkona Västilä 1:llä Aamu alkaa heti ryminällä, sillä kolmantena erikoiskokeelle lähtenyt luxemburgilainen Grégoire Munster ajaa ulos. Ford-kuskin ulosajo jättää auton sen verran hankalaan paikkaan, että se pakottaa seuraavana tulevan Sami Pajarin hiljentämään. Himmailemaan joutuneelle Pajarille laskettiin aika tuomariston toimesta. Rallia johtava Rovanperä vetää pätkällä pohjat, joten hän vetää eroa Evansiin. EK11 Västilä 1 Rovanperä 8.20,3 Evans +2,2 Ogier +5,1 Pajari +6,6* Neuville +8,1 Katsuta +9,1 Fourmaux +11,5 Lappi +14,5 09.41 3.8.2024 Rikhard Wacker Rallin ohjelma lauantaina Kolmantena rallipäivänä lauantaina ohjelmassa on kuusi erikoiskoetta. Erikoiskokeilla on mittaa yhteensä 144,22 kilometriä, mikä tarkoittaa noin 47 prosenttia koko rallista. Vaikka erikoiskokeita ajetaan kolme kappaletta perjantaita vähemmän, kilometreissä matkaa kertyy siis perjantaita enemmän. Aamu alkaa Västilästä, jonka jälkeen siirrytään Päijälän kautta monien hehkuttamalle Ouninpohjan erikoiskokeelle, jonka jälkeen vuorossa on huolto. Tämän jälkeen aamun kolme erikoiskoetta ajetaan taas uudelleen. EK11 Västilä1 (18,94 km) kello 09.05 EK12 Päijälä 1 (20,19 km) kello 10.05 EK13 Ouninpohja 1 (32,98 km) kello 11.05 Huolto Paviljonki 40 minuuttia kello 13.10 EK14 Västilä 2 (18,94 km) kello 15.35 EK15 Päijälä 2 (20,19 km) kello 16.35 EK16 Ouninpohja 2 (32,98km) kello 17.35 Huolto Paviljonki 45 minuuttia kello 19.36 09.39 3.8.2024 Rikhard Wacker Lauantai startannut Hyvää huomenta! Lauantaita voidan pitää rallin pääpäivänä, koska tänään nähdään kilometreissä eniten erikoiskokeita. Katsojien kannalta mukava asia on se, että Esapekka Lappi ja Takamoto Katsuta ovat taas mukana kisassa. Keskeyttäneistä ainoastaan Ott Tänak on siis täysin ulkona lauantain kilpailusta. Lähtöjärjestys lauantaille on seuraava: Katsuta Lappi Munster Pajari Fourmaux Neuville Ogier Evans Rovanperä 21.25 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK10/20 jälkeen Perjantai oli oikein hyvä päivä suomalaisittain. Kalle Rovanperä nousi kisan kärkeen ja on pysynyt siellä tukevasti aamun jälkeen. Myös Sami Pajarin trendi on ollut nouseva, huipentuen Ruuhimäen pohja-aikaan, vaikkakin aamun vaikeudet rokottavat pahasti kokonaistilannetta. Esapekka Lapin keskeytys oli päivän ikävin suomalaisuutinen. Kolmen kärki näyttää karanneen muilta. Lauantaina mielenkiintoista on myös seurata sitä, riittääkö Pajarin lento ja saavuttaako hän Fourmauxia. Tilanne EK10/20 jälkeen Rovanperä 58.24,7 Evans +8,0 Ogier +8,6 Neuville +25,5 Fourmaux +48,5 Pajari +1.31,0 Munster +1.52,7 Solberg +3.22,0 21.20 2.8.2024 Rikhard Wacker Harju ei maistunut suomalaisille Eilisen Harjun tapaan myös Harju 2:ssa suomalaisonnistumiset jäivät vähäisiksi. Kalle Rovanperä oli parhaana sinivalkoisena viides 0,9 sekunnin erolla kärkeen ja edellisellä erikoiskokeella pohjat tempaissut Sami Pajari (kuvassa) jäi kärjestä tasan kolme sekuntia. Harjulla pohjat ajoi Ranskan Sebastien Ogier ja Belgian Thierry Neuville seurasi tätä 0,2 sekuntia perässä. Walesin Elfyn Evans oli kolmas 0,6 sekunnin erolla Ogieriin ennen Fourmauxia. Evans sai siis Rovanperää kiinni kolme kymmenystä. Tulokset, EK10 Harju 2 Ogier 1.36,7 Neuville +0,2 Evans +0,6 Fourmaux +0,8 Rovanperä +0,9 Pajari +3,0 Munster +4,2 21.12 2.8.2024 Rikhard Wacker Harjun yleisö alkaa valumaan keskustaan ja Paviljongille Sami Pajari päätti pääluokan kilpailun perjantain osalta. Edellisen erikoiskokeen pohjat aiheuttivat selvästi ylimääräistä pöhinää lahtelaiskuljettajan ympärille, mikä näkyi Harjulla suurena kannustuksen määränä. Pajari ei hävinnyt kannustuksessa yhtään Rovanperälle. Pääluokan mentyä osa yleisöstä alkaa purkautumaan kohti Jyväskylän keskustaa ja Paviljonkia. Osa jää kuitenkin odottamaan muiden luokkien autoja, joissa kilpailee Jari-Matti Latvalan ja Lauri Joonan kaltaisia sinivalkoisia nimiä. 20.13 2.8.2024 Rikhard Wacker Harjulla täysi rähinä päällä Perjantain viimeinen erikoiskoe on toistamiseen ajettava Harju. Perjantai-ilta on tuonut paikalle vielä eilistäkin enemmän katsojia. Thierry Neuville (kuvassa) ja Elfyn Evans ovat jo päättäneet päivän erikoiskoeurakkansa. 19.39 2.8.2024 Rikhard Wacker Sami Pajari vetää pohjat! No nyt jysähtää! Uransa ensimmäistä rallia kovimmalla kalustolla ajava Sami Pajari jysäyttää pohjat Ruuhimäessä. Lahtelainen on haastattelussa syystäkin innoissaan. Suomalaisittain hienoa on myös se, että Kalle Rovanperä vetää pesäeroa toisena olevaan Elfyn Evansiin 1,8 sekunnilla. EK9 Ruuhimäki 2 Pajari 3.46,7 Ogier +0,5 Rovanperä + 0,6 Neuville +2,0 Evans +2,4 Fourmaux +3,0 Munster +8,5 19.37 2.8.2024 Aake Kinnunen Rovanperä kiitää Ruuhimäen erikoiskokeella Kalle Rovanperä ohitti kuvauspaikkamme illan suurimpien hurrausten kera. 19.17 2.8.2024 Aake Kinnunen Ruuhimäki täydessä vauhdissa Olemme paikalla Ruuhimäen toisella vedolla. Seuraamme rallia samasta paikasta missä Pierre-Louis Loubet kaatoi aamun ensimmäisellä vedolla Skoda Fabiansa. Thierry Neuville ja Elfyn Evans (kuvassa) ovat jo ohittaneet paikan. 18.55 2.8.2024 Miika Wuorela Tutkalukemia Laukaa 2:sta Mittasimme tulonopeuden ysikymppivasempaan 6,4 kilometriä lähdöstä. Tie oli kulunut toiselle kierrokselle jo hieman urille, mikä ei kuitenkaan mainittavasti näkynyt nopeuksissa hetkittäisestä tihkusateesta huolimatta. Mittauskohdassa, sata metriä ennen mutkaa jarrutus oli juuri alkanut. Lue täältä millaista vauhtia autot tulivat mutkaan: Tutkanopeuksia Laukaa 2: Ogier ja Neuville omaa luokkaansa nopeudessa 18.34 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK8/20 jälkeen Myhinpään toisella vedolla kovinta vauhtia piti Thierry Neuville, joka kellotti tasan seitsemän minuutin ajan. Rovanperä oli neljäs, jääden toisena olevalle Evansille 1,3 sekuntia. Evansin kuromisesta huolimatta Rovanperä johtaa yhä kilpailua. Kärkiryhmän takana viidentenä oleva Fourmaux sai kirittyä eroa kuudentena olevaan Pajariin 5,6 sekunnilla. Kokonaistilanne EK8/20 Rovanperä 52.59,8 Evans +6,5 Ogier +9,6 Neuville +24,8 Fourmaux +46,2 Pajari +1.29,5 Munster +1.41,5 Tulokset, EK8 Myhinpää 2 Neuville 7.00,0 Ogier +1,3 Evans +2,4 Rovanperä +3,7 Fourmaux +3,9 Pajari +9,5 Munster +13,3 18.24 2.8.2024 Aake Kinnunen Uria tiellä Päivän toisella vedolla urat tiellä alkavat olla syviä. Kuva on Ruuhimäestä, jossa vielä odotellaan autoja. Ajouralla on syvyyttä helposti 30 senttimetriä. Ruuhimäessä ensimmäinen auto lähtee kello 19.05. 18.22 2.8.2024 Eetu Kokkonen Sadetta ja jopa ukkosta Sää on ollut perjantaina epävakaa. Aurinko on välillä näyttäytynyt, mutta Myhinpäässä jatketaan sateisissa tunnelmissa. Ruuhimäessä vuorostaan on ollut ukkonen läsnä. 17.47 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK7/20:n jälkeen Saarikas 2 on ajettu ja Kalle Rovanperä vankistaa johtoaan selvällä reilun kolmen sekunnin kaulalla Evansiin. Vielä olisi Myhinpää 2, Ruuhimäki 2 ja Harju 2 ennen päivän päättävää iltahuoltoa. Kokonaistilanne 7/20 erikoiskokeen jälkeen Rovanperä 45.56,1 Evans +7,8 Ogier +12,0 Neuville +28,5 Fourmaux +46,0 Pajari +1.23,7 Munster +1.31,9 Solberg +2.37,7 Grjazin +3.16,3 Joona +3.17,1 EK7 Saarikas 2 Rovanperä 7.39,3 Evans +3,1 Neuville +4,3 Ogier +4,4 Pajari +4,5 Fourmaux +8,6 Munster +10,0 EK6 Laukaa 2 Rovanperä 8.26,9 Pajari +2,4 Evans + 4,5 Ogier +4,6 Fourmaux + 6,1 Neuville + 10,1 Munster +13,6 Laukaa 2:n epämiellyttäviä kohokohtia oli Esapekka Lapin ulosajo, joka johti välittömään keskeytykseen. Lapin auto osui peräti kahteen puuhun, murjoen autoa sekä edestä että takaa. Laukaassa sää vaihteli kirkkaan aurinkoisesta suht runsaaseen sateeseen. Pitkän erikoiskokeen aikana keli ehti vaihtua joillakin kuljettajilla useammankin kerran. 16.44 2.8.2024 Rikhard Wacker 19 kertaa lähtöviivalla Suomen MM-ralliin osallistuu monenlaista kuljettajaa. Vaikka ammattikuskit saavatkin valtaosan huomiosta, myös harrastajakuljettajissa on mukana mielenkiintoisia nimiä. Raimo Kaisanlahti osallistuu Suomen MM-ralliin jo 19. kertaa. Hän on puhdasverinen harrastajakuljettaja, joiden määrä rallissa on vähentynyt viime vuosina merkittävästi. Lue täältä Kaisanlahden ajatuksia rallin alla: ”On tämä sellainen addiktio…” – Raimo Kaisanlahti on 20 vuoden aikana missannut vain kerran Suomen MM-rallin 15.00 2.8.2024 Rikhard Wacker Latvalan ensimmäinen oma auto Moottorin sivuilla on käsitelty erilaisia ralliaiheita pitkin ralliviikkoa. Kävimme esimerkiksi tutustumassa Jari-Matti Latvalan rallimuseoon Tuurissa. Museon kokoelmista löytyi mm. Jari-Matin ensimmäinen auto, jolla kuljettaja aloitti ajamisen jo 4-vuotiaana. Lue lisää Lokariauton vaiheista: Päivän kuva: tällä Lokariautolla Jari-Matti Latvala aloitti ajamisen 4-vuotiaana 14.33 2.8.2024 Rikhard Wacker Laukaa 2 saavutettu Laiva on saapunut Kuhankosken laituriin. Sää Laukaassa on yllättävän hyvä. Tiet ovat yhä märkiä aamun jäljiltä, mutta nyt ei sada lainkaan. Sopivaan kohtaan saattaa jopa paistaa aurinko. 13.40 2.8.2024 Rikhard Wacker Oliver Solbergin kyydissä Norjalaisruotsalainen Oliver Solberg on yksi WRC2-luokan ennakkosuosikkeja. Moottori piipahti Oliver Solbergin kyydissä ennen Secto Rally Finlandia. Sukupolvenvaihdos Solbergin perheessä – hyppäsimme hetkeksi Oliverin kyytiin 13.32 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK5/20 jälkeen Huoltoon siirryttäessä kokonaistilanne on jännittävä. Rovanperä johtaa, mutta Evans on aivan perässä kiinni kahden kymmenyksen päässä. Koko viiden kärki mahtuu 15 sekunnin sisään. Toyotat hallitsevat rallia kolmoisjohdolla. Rovanperä 29.49,9 Evans +0,2 Ogier +3,0 Lappi +9,7 Neuville +14,1 Fourmaux +31,3 Munster +1.08,3 Pajari +1.16,8 Katsuta +1.40,5 13.29 2.8.2024 Rikhard Wacker Kalle kärkeen, Takamotolla vaikeuksia Viidennen erikoiskokeen, Ruuhimäki 1:n jälkeen Kalle Rovanperä siirtyy taas rallin kokonaiskilpailun kärkeen. Myös Thierry Neuvillellä on vauhti kunnossa. Toyotan Takamoto Katsutalla taas Ruuhimäkeen mahtui yksi paha ajovirhe, jonka myötä auto ajautui ulos tieltä ja törmäsi puuhun rikkoen auton oikean takarenkaan ripustuksen. Katsuta pääsi nilkuttamaan maaliin asti yli 1,5 minuuttia kärkeä perässä. Vielä on avoimena kestääkö Katsutan auto Paviljongin huoltoparkkiin asti. Seuraavaksi vuorossa on 40 minuutin huolto Paviljongilla. Rallin aikataulut ovat olleet pitkin päivää hieman sekaisin, sillä kilpailu jouduttiin keskeyttämään aamun erikoiskokeilla useampaankin otteeseen. EK5, Ruuhimäki 1 Kalle Rovanperä 3:52,8 Thierry Neuville +0,6 Elfyn Evans +1,4 Sebastien Ogier +1,8 Adrien Fourmaux +3,2 Esapekka Lappi +3,6 Grégoire Munster +10,3 Sami Pajari +11,5 Lisäksi Takamoto Katsuta +1:34,9. 13.14 2.8.2024 Eetu Kokkonen Pajarin auto rujossa kunnossa Sami Pajari teloi autoaan Laukaa 1:llä. Ruuhimäki 1:n jälkeen suomalaislupaus saa suunnata autonsa nokan kohti huoltopaviljonkia, missä auto todennäköisesti ehditään saamaan täysin kuntoon 13.11 2.8.2024 Eetu Kokkonen Lippu korkealla Saarikas 1 -erikoiskokeella Saarikas oli laajojen katselualueidensa ansiosta myös lapsiperheiden suosiossa. Turvallisen matkan päässä autoista ja melusta on hyvä aloittaa ura rallifanina. 12.45 2.8.2024 Rikhard Wacker Matka kohti Laukaa 2 on alkanut Yleisö voi siirtyä erikoiskokeelle monin eri tavoin. Allekirjoittanut hyppäsi laivaan ja tarkoitus on matkustaa Laukaa 2 -erikoiskokeelle vesiteitä pitkin Hilja Line -laivalla. Hilja Line on laskettu vesille vuonna 1902 ja toiminut alun perin hinaajana. Nykyään laiva tekee tilausristeilyjä Jyväskylästä. 12.11 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK4/20 jälkeen Elfyn Evans on neljännen erikoiskokeen nopein ja siirtyy kärkeen ohi Kalle Rovanperän. Sami Pajari alkaa jäämään auttamattomasti kärjestä, sillä tukkaan tulee yli puoli minuuttia. EK4 Myhinpää 1: Evans 6.54,4 Neuville +0,8 Ogier +1,2 Rovanperä +2,0 Lappi +2,3 Katsuta +3,4 Fourmaux +4,4 Munster +21,3 Solberg +30,8 Pajari +31,4 Kokonaistulos neljännen erikoiskokeen jälkeen: Evans 25.55,9 Rovanperä +1,2 Ogier +2,4 Katsuta +6,8 Lappi +7,3 Neuville +14,7 Fourmaux +29,3 Munster +59,2 Pajari +1.06,5 Solberg +1.32,1 EK3 Saarikas 1 Rovanperä 7.36,4 Evans +0,4 Lappi +0,9 Ogier +3,0 Katsuta +3,4 Munster +13,0 Neuville +13,5 Fourmaux +13,8 Pajari +16,3 Solberg +26,0 09.54 2.8.2024 Rikhard Wacker Erikoiskoe taas käynnissä Ralli jatkuu! Elfyn Evans on jo erikoiskokeella. Samalla johtokeskus tiedottaa, että Hyundain kuljettajapari tuli tieltä suistuneesta autosta omin avuin ulos, mutta kartanlukija Martin Järveoja valitteli selkäkipuja. 09.32 2.8.2024 Rikhard Wacker Erikoiskoe keskeytetty Viron Ott Tänak on ajanut ulos ja Saarikas 1 on keskeytetty. Tapahtumajärjestäjä pyytää ihmisiä pysymään paikoillaan, sillä erikoiskoetta on vielä tarkoitus jatkaa. Aikataulusta ei ole vielä tietoa. 09.05 2.8.2024 Eetu Kokkonen Pelipaikoilla Saarikas 1:ssä Saarekkaan erikoiskokeella näkyy jo kivasti sadetakkeja ja -vaatteita. 09.04 2.8.2024 Rikhard Wacker Tilanne EK2/20 jälkeen Toyotan nopeus Laukaassa vei tallin peräti neloisjohtoon kokonaiskisassa. Ogier 11.23,3 Rovanperä +1,0 Evans +1,4 Katsuta +1,8 Neuville +2,2 Tänak +5,0 Lappi +5,9 Fourmaux +12,9 Pajari +20,6 Munster +26,7 09.02 2.8.2024 Rikhard Wacker Evans Laukaa 1:n nopein Toyotat pitivät kovinta vauhtia Elfyn Evansin johdolla. Neljän kärki on vuorattu tiukasti Toyota-kuljettajilla. Sami Pajarilla oli erikoiskokeella vaikeuksia, minkä takia eroa kärkeen tuli 17,8 sekuntia. Evans 8.35,4 Ogier +0,4 Rovanperä +1,1 Katsuta +2,5 Neuville +4,0 Lappi +4,6 Tänak +5,5 Fourmaux +11,7 Pajari +17,8 Munster +20,3 Olosuhteet Laukaassa olivat vaativia. Tiet ovat liukkaita ja sade haittaa merkittävästi näkyvyyttä. 08.26 2.8.2024 Eetu Kokkonen Sateesta huolimatta ihmisiä liikkeellä Sade ei ole jättänyt rallikansaa kotisohville, vaan erikoiskokeille on muodostunut ruuhkia. Oheisessa kuvassa madellaan kohti Saarekas 1 -erikoiskoetta, jossa ensimmäinen auto lähtee taipaleelle kello 9.20. Jonot ovat melkoiset, sillä erikoiskokeelle olisi matkaa vielä 3,5 kilometriä. 08.12 2.8.2024 Rikhard Wacker Sateinen Laukaa 1 avaa perjantain Huomenta! Toinen rallipäivä starttaa hyvin sateisena. Jyväskylän seudulle on luvattu sadetta oikeastaan koko päiväksi, mikä vaikuttaa varmasti rallin kulkuun. Sateen liukastamat tiet tulevat todennäköisesti helpottamaan ensimmäisenä lähtevän Thierry Neuvillen ajamista, sillä tiet tulevat sotkeentumaan ajojen myötä liukkaiksi. Toisin sanoen Kalle Rovanperän ihanteellinen lähtöpaikka näyttää kastuneen pahasti. Aamun ensimmäinen erikoiskoe on Laukaa 1, jolle ensimmäinen auto lähtee kello 8.13. Laukaa on perjantain pisin erikoiskoe lähes 18 kilometrin pituudella. 22.54 1.8.2024 Rikhard Wacker Rallin ohjelma perjantaina Toisena rallipäivänä perjantaina ohjelmassa on yhdeksän erikoiskoetta. Erikoiskokeilla on mittaa yhteensä 116,33 kilometriä, mikä tarkoittaa noin 38 prosenttia koko rallista. Kilometreinä mitattuna perjantai onkin toiseksi rankin päivä lauantain jälkeen. Aamu alkaa Laukaasta, jonka jälkeen siirrytään Saarikkaan kautta Myhinpäähän ja Ruuhimäkeen, jonka jälkeen vuorossa on huolto. Tämän jälkeen aamun neljä erikoiskoetta ajetaan uudelleen ja ilta huipentuu jälleen Harjulle, joka ajetaan perjantaina lyhyempänä versiona ilman lisäkierrosta. EK2 Laukaa 1 (17,96 km) kello 08.13 EK3 Saarikas 1 (15,93 km) kello 09.20 EK4 Myhinpää 1 (15,51 km) kello 10.35 EK5 Ruuhimäki 1 (7,76 km) kello 12.05 Huolto Paviljonki 40 minuuttia kello 13.27 EK6 Laukaa 2 (17,96 km) kello 15.10 EK7 Saarikas 2 (15,93 km) kello 16.17 EK8 Myhinpää 2 (15,51 km) kello 17.32 EK9 Ruuhimäki 2 (7,76 km) kello 19.05 EK10 Harju 2 (2,01 km) kello 20.05 Huolto Paviljonki 45 minuuttia kello 20.40 Liveseuranta hiljenee torstain osalta. Palaamme asiaan huomenna aamulla! 22.42 1.8.2024 Rikhard Wacker Ensimmäinen rallipäivä alkaa hiljenemään Tunnelma Paviljongin huoltoparkissa alkaa olla hiljenemään päin. Tiimit pistävät autoja kuntoon samalla kun kuskit käyvät kohti lepoa. Yksi huoltoparkin hienouksia on seurata kuljettajien urakanjälkeistä käyttäytymistä. Ulkopuolisen on vähän jopa vaikea ymmärtää sitä, miten rauhalliselta kuljettajat vaikuttavat näin pian erikoiskokeen jälkeen. Siitä ei ole edes tuntia, kun samat henkilöt keskittyivät täysillä suoritukseensa. Lauri Joona vaihtaa kuulumisia matkalla majoitukseen. Takamoto Katsuta taas kiitää illan hämärään sähköpotkulaudan avulla. Yleisöä on paikalla kohtuullisesti. Suurin mielenkiinto näyttää kohdistuvan autojen huoltotoimenpiteisiin. Toyotan ja Hyundain pilttuiden edessä on enemmän porukkaa, M-Sportin edessä vähän vähemmän. Torstai-ilta näkyy Paviljongissa siinä, että meno ei ole vielä kovinkaan riehakasta. Moni tuntuu manailevan ääneen huomista työpäivää. 21.18 1.8.2024 Rikhard Wacker Neuvillen johdossa kohti perjantaita Rally1-autot ovat tulleet maaliin ja yötauolle lähdetään Thierry Neuvillen johdossa. Harju ei ollut suomalaisten juhlaa, sillä Kalle Rovanperä oli parhaana suomalaisena viidenneksi nopein 1,7 sekunnin erolla kärkeen. Esapekka Lappi ajoi lähtee perjantaihin seitsemäntenä 3,1 sekunnin erolla kärkeen ja Sami Pajari yhdeksäntenä erona 4,6 sekuntia. Neuville 2.46,1 Katsuta +1,1 Tänak +1,3 Ogier +1,4 Rovanperä +1,7 Fourmaux +3,0 Lappi +3,1 Evans +3,2 Pajari +4,6 Munster +8,2 Kuvassa Elfyn Evans kiitää autollaan kohti Harjun huippua. 20.31 1.8.2024 Rikhard Wacker Pajari liikkeelle äänen ja vauhdin kera Erikoiskoe alkaa saavuttamaan huipennusta, sillä pääluokka on viimein pääsemässä matkaan. Luokan vaihtumisen voi aistia autojen yhä kovemmista äänistä, jotka saavat kivasti kaikua Yliopistonkadun kerrostalojen seinistä. Sami Pajari lähtee Toyota Yariksella matkaan kovan kannustuksen saattelemana. Autot kiitävät ohi sellaista vauhtia, että niiden tallentaminen kameran rullalle vaatii jo tarkkuutta. 20.11 1.8.2024 Rikhard Wacker Latvala fanfaarein matkaan Nyt alkaa tapahtumaan ja yleisö aktivoitumaan, kun viivalle ajaa toista vuotta putkeen Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala, kartturinaan Juho Hänninen. Tänä vuonna Latvala kisaa uudella Rally2-luokan Toyota Yariksella. Latvalan saapuminen lähtöpaikalle tapahtuu sattumalta ”fanfaarein”, sillä Harjun Iltasoitto kajahti totuttuun tapaan ilmoille kello kahdeksan merkiksi. Myös yleisö alkaa pitämään nyt paremmin ääntä. 19.38 1.8.2024 Rikhard Wacker Tunnelma alkaa tiivistymään sateisella Harjulla Tunnelma alkaa nousta Harjun erikoiskokeella, vaikka pääluokan tuloon on vielä vajaa tunti. Pieni tihkusade kannustaa yleisöä kaivamaan sadetakkeja esille. Säästä huolimatta lähtöalueella on jo nyt mukavasti yleisöä paikalla. 19.08 1.8.2024 Rikhard Wacker Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa Harjun erikoiskokeella on totuttu näkemään ennen varsinaista kilpailua erilaisia näytösajoja. Seuraavaksi näyte historiasta kahdeksan vuoden takaa. Suomen MM-ralli kunnioitti vuonna 2016 hienolla tavalla tuolloin 30 vuotta sitten menehtyneen ralliajaja Henri Toivosen muistoa, kun Henkan voittoisa Lancia Delta S4 nähtiin rallissa hänen veljensä Harri Toivosen kuskaamana. Toivonen ajoi Delta S4:llä näytösluontoisesti Harjun erikoiskokeen sekä torstaina että perjantaina ennen kilpailijoita. Henri Toivosen Lancia Delta S4 oli vetonaula vuoden 2016 Neste Rallissa 18.30 1.8.2024 Rikhard Wacker Mekaanikkona MM-rallissa Ralli tuo monenlaisia elämyksiä. Suurin osa nauttii tapahtumasta katsojana, mutta elämyksiä voi kokea myös talkoolaisena tai jopa rallikuskina. Vahvasti ralliin panostava Škoda antoi ikimuistoisen elämyksen kolmelle Škoda-mekaanikolle, jotka saavat tutustua ralliin poikkeuksellisen läheltä työn merkeissä. Kävimme haastattelemassa Walter Karlssonia, Arto Tikkasta ja Mika Virkkusta, jotka vastaavat Suomen MM-rallisssa Teemu Asunmaan ja Lauri Joonan kaluston toimintavarmuudesta. Rallissa kiire on todellinen – Kolme Skoda-mekaanikkoa vaihtaa MM-rallin ajaksi työpaikkansa kenttäolosuhteisiin 17.46 1.8.2024 Rikhard Wacker Nuorella Tuukka Kauppisella on Jyväskylässä näytönpaikka Rallin MM-pistetilin kartuttamisen ohella Secto Rally Finland toimii monelle nuorelle kuljettajalle ponnahduslautana isompiin ympyröihin. Yksi tällainen kuljettaja on nuori ja huimin harppauksin kohti rallimaailman huippua etenevä Tuukka Kauppinen, joka mittaa Jyväskylässä oman vauhtinsa WRC2-luokan parhaimmistoa vastaan. Kauppinen saa ralliin alleen Skoda Fabia RS Rally2:n. Moottori kävi kyselemässä Kauppisen kuulumisia taannoin Vartiamäen testierikoiskokeella. Paikalla oli myös Teemu Asunmaan kaltaista kokeneempaa kaartia. Tuukka Kauppinen on valmis tulikokeeseen – kokeneet kilpakumppanit antoivat arvokkaita vinkkejä 17.02 1.8.2024 Rikhard Wacker Tärppejä Harjun kaupunkierikoiskokeelle Harjun yleisöerikoiskoe teki paluun reittiohjelmaan vuonna 2016 ja on täten toiminut rallin kaupunkierikoiskokeena. Tänä vuonna Harjun erikoiskoe ajetaan totuttuun tapaan torstaina ja perjantaina, mutta torstaina yhden kierroksen verran pidempää versiona. Torstaina autot siis nousevat Harjun päälle vielä toistamiseen ennen maaliin kurvaamista. Sateet saattavat haitata tämän illan erikoiskoetta. Tapahtumajärjestäjä kuitenkin muistuttaa, ettei sateenvarjoja saa tuoda alueelle, kuten ei myöskään polkupyöriä tai lemmikkieläimiä. Harjun erikoiskokeen porteilla tullaan pitämään laukku- ja turvatarkastuksia. Tapahtumajärjestäjä pyytää huomioimaan, että avattujen juomapakkauksien, alkoholijuomien, huumausaineiden, erilaisten aseiden ja räjähteiden yms. tuonti alueille on kiellettyä, kuten myös dronejen lennättäminen. Alueelle saa tuoda maksimissaan 0,5 litran pulloja, mikäli ne ovat avaamattomia tai vaihtoehtoisesti tyhjiä. Tyhjät pullot voi täyttää alueella olevilla vesipisteillä. Parhaat katselupaikat Harjun sekä kaikille muillekin erikoiskokeille löydät Moottorin reittioppaasta. 14.39 1.8.2024 Rikhard Wacker Katsaus Jari-Matti Latvalan rallimuseoon Tuurissa Tunnelmat Jyväskylässä ovat vielä odottavat. Odottavan aikaa pitkittää entisestään välillä päälle vyöryvät vesikuurot, jotka ovat kestoltaan lyhyitä, mutta sitäkin rankempia. Näyttää pahasti siltä, että sade tulee viime vuoden tapaan häiritsemään myös tämän vuoden rallia – ainakin satunnaisesti. Harjulla ensimmäinen kilpa-auto starttaa klo 19.05. Sitä odotellessa voi tutustua Jari-Matti Latvalan rallimuseoon eli JM-Rally Parc Ferméen Tuurissa, jossa Moottori vieraili MM-rallin alla. Tältä näyttää JM-Rally Parc Ferméssä – tuttavallisemmin Jari-Matti Latvalan rallimuseossa Tuurissa 11.59 1.8.2024 Rikhard Wacker Ruuhimäen toiset vedot Toisella Ruuhimäen vedolla ajat luonnollisesti paranevat tuntuman saamisen myötä. Suomalaiskomennossa jatkettiin, joskin tällä kertaa Lappi tuli nopeammin ennen Rovanperää. Lappi 2.15,4 Rovanperä +0,2 Katsuta +0,3 Ogier +0,4 Evans +1,0 Tänak +1,4 Neuville +1,7 Pajari +1,8 Munster +6,1 11.15 1.8.2024 Rikhard Wacker Haastattelussa Sami Pajari Yksi rallin mielenkiintoisimpia kotimaisia nimiä on nuori Sami Pajari, joka saa nyt alleen ensimmäistä kertaa urallaan Rally1-auton rattiin. Pajari ajaa rallissa Toyota GR Yaris Rally1 -autoa. Moottori haastatteli Pajaria ennen rallia. Lue täältä lahtelaiskuljettajan ajatuksia tulevasta rallista: Sami Pajari tiedostaa realiteetit: ”Sataprosenttinen luottamus tulee myöhemmin” 10.34 1.8.2024 Rikhard Wacker Ruuhimäen ensimmäiset vedot ajettu Ruuhimäen testierikoiskokeella on nähty ensimmäiset vedot. Suomalaisittain Ruuhimäen tulokset lupaavat hyvää, sillä Kalle Rovanperä ajoi pohjat, Esapekka Lapin jäädessä hallitsevalle mestarille 0,4 sekuntia. Rovanperä 2.17,2 Lappi +0,4 Tänak +1,2 Katsuta +1,2 Pajari +1,7 Neuville +2,3 Fourmaux +3,0 Munster +8,5 08.25 1.8.2024 Rikhard Wacker Tutustu Moottorin reittioppaaseen ja ennakkoon Ralliviikko on näkynyt Moottorin sivustolla hyvin. Aiemmin olemme julkaisseet reittioppaan, joka esittelee kaikki rallin erikoiskokeet pitkän linjan ralliammattilaisen, Marko Salmisen kommenttien kera. Tänään olemme julkaisseet myös rallin ennakkoasetelmat. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: Suomen MM-rallin konkari esittelee kaikki erikoiskokeet Ennakko Secto Rally Finland 2024: Rovanperä ihannepaikalta jahtaamaan kotikisan voittoa 08.17 1.8.2024 Rikhard Wacker Tervetuloa mukaan seuraamaan! Tänään se alkaa! Ruuhimäen testierikoiskokeella ensimmäinen auto lähtee liikkeelle klo 10.01. Varsinainen kilpailu alkaa vasta illalla, kun Harjulla ajetaan yleisöerikoiskoe. Ensimmäinen auto lähtee Harjun erikoiskokeelle klo 19.05. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä