1.8.2024 Moottoriurheilu Päivän kuva: tällä Lokariautolla Jari-Matti Latvala aloitti ajamisen 4-vuotiaana Teksti Rikhard Wacker Kuva Rikhard Wacker Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni 1980-luvulla lapsuuttaan elänyt on päässyt tarttumaan Lokariauton rattiin. Näin teki myös Jari-Matti Latvala. Leo Laine Oy:n valmistamat Lokariautot muistetaan vielä hyvin, vaikka näitä autoja ei ole enää aikoihin uutena valmistettukaan. Internetin syövereistä löytyy kuitenkin yhä säännöllisesti myynnistä erilaisin kattein varustettuja Lokariautoja. Lokariauto oli monen lapsen ensikosketus ajamiseen. Se oli varustettu neljän hevosvoiman Hondan valmistamalla bensiimoottorilla, joka liikutti lapsia monesti vähän liiankin hurjaa vauhtia.Myös Toyotan tallipäällikkönä nykyään toimivan Jari-Matti Latvalan autoilu-ura alkoi Lokariauton ratista. Latvala sai auton vuonna 1989 ollessaan 4-vuotias. Lokariauton saamista Latvala muistelee seuraavasti. Muistan, kun olin nelivuotias. Tulimme mummolasta ja minulle sanottiin, että kotona odottaisi yllätys. Olin vähän unenpöpperössä tullessamme perille. Menin halliin katsomaan ja siellä oli lokariauto. Olin aivan innoissani! Lokariautolla ajettiin Latvaloiden pihassa kuin ralliautolla konsanaan - eikä ihme, sillä olihan Jari-Matti päässyt seuraamaan läheltä isänsä Jari Latvalan ralliautoilua. Jari-Matti sai jo pienenä myös mekaanikoiden apua, sillä Latvalan perheen työntekijät kantoivat kortensa kekoon vauhdin lisäämiseksi. - Halusin, että meidän työntekijät vähän niin sanotusti virittävät autoani, joten se kulki parhaimmillaan viittäkymppiä, Latvala muisteli vuonna 2014 Ylelle. Vaikka Lokariauto on pieni ja lapsille suunnattu, sillä ajaessa saattoi sattua myös haavereita. Latvalan mukaan autossa oli tyyppivika, jonka vuoksi sen kaasuvaijeri keräsi ajan myötä pölyä, josta seurasi kaasun hirttäminen kiinni. Lokariautolla Latvala koki myöhemmin elämänsä ensimmäisen auton kaatamisen. Muitakin vaaratilanteita nähtiin, mutta niistä selvittiin yleensä säikähdyksellä. - Kerran ajoinkin päin hallin seinää ja löin etuhampaani suojatankoon. Toinen etuhampaistani halkesi, ja toinen niistä murtui, joten jouduin hammaslääkäriin. Hampailleni ei kuitenkaan tarvinnut tehdä mitään, koska maitohampaiden tilalle kasvoivat rautahampaat, Latvala kertasi vuonna 2014.Lokariauto toimi Latvalan menopelinä vuoteen 1992 asti. Sittemmin meno jatkui 8-vuotiaana saadulla Jokkis-luokan Ford Escortilla ja pian sen jälkeen ensimmäisellä oikealla ralliautolla, Sunbeam Avengerilla (tämän jutun kuvissa Lokariauton takana). Jari-Matti Latvalan ensimmäisenä ajopelinä toiminut Lokariauto on esillä Latvalan omassa rallimuseossa eli JM-Rally Parc Ferméssä. Auto on entisöity vuonna 2010 ja se on museon ainoa auto, jonka rattiin yleisökin pääsee istumaan - avokätinen mahdollisuus koskee tosin vain perheen pienimpiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: älä jätä koiraa kuumaan autoon – varmista auton viilennys ja kerro siitä 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: rompetorilöytönä Moottori-lehtiä vuodelta 1977 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Moottoriurheilu Aatu Hakalehto valittiin vuoden 2025 Flying Finn Future Star -kuljettajaksi – tähtäimessä Secto Rally Finland 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6×4 -vetopöytäauto – ”nokka, lippa ja veekasi” 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli ”Nallevanteet” varastavat kaikkien huomion 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster