30.7.2024 Moottoriurheilu Sami Pajari tiedostaa realiteetit: ”Sataprosenttinen luottamus tulee myöhemmin” Teksti Miika Wuorela Kuva Sami Pajarin tiedotus Secto Rally Finland on 22-vuotiaalle Pajarille unelmien tilaisuus, jonka lahtelainen aikoo käyttää. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava Secto Rally Finland tarkoittaa Sami Pajarille mahdollista käännekohtaa ralliuralla. Lahtelainen on tehnyt määrätietoisesti työtä noustakseen taistelemaan palkkapaikoista. Sami Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen valmistautuivat tulevaan sekä tiimin omalla testialueella Saarijärvellä että myös legendaarisen Lankamaan erikoiskokeen maisemissa. Toyota GR Yaris Rally1 nieli pölyä ja kilometrejä.-Ensimmäinen testipäivä oli sellainen lyhyempi ravistelu, mutta sen jälkeen ajoimme kaksi kokonaista päivää, 400–500 kilometriä. Yleensä emme aja niin paljon, mutta nyt pääsimme tekemään hyvän valmistautumisen eri teillä, Pajari myhäili.On silti luonnollista, että pahimmat kilpakumppanit ovat vuosien varrella keränneet ylivertaisen kokemuksen Pajariin nähden.-Toiset ovat ajaneet tuhansia kilometrejä, joten ei se heidän rutiiniaan vastaa. He ovat ihan eri tasolla suoritusvarmuudessa. Sataprosenttinen luottamus tulee myöhemmin.Latvian MM-rallin jälkeen Pajari saa vielä kerran tilaisuuden istua Rally1-Toyotaan ennen kisaviikkoa ja torstaiaamun testierikoiskoetta Ruuhimäessä.-Tarkoitus on päästä vielä kokeilemaan autoa ennen rallia. Ei mitään isoa enää, mutta sellainen mieleen palauttelu.Sami Pajari voitti WRC2-luokan Sardinian ja Puolan MM-ralleissa ja osoitti kasvaneensa luokan kärkitaisteluun yhdessä Toyotan uuden Yaris Rally2-auton kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAuttavia käsiä ympärilläVerrattuna Rally2-autoon, on kyse aivan erilaisesta haasteesta. Nyt konepellin alla puhisee viimeisimmän kehitysversion Rally1-auto, jonka polttomoottorissa on noin 50 hevosvoimaa enemmän kuin Rally2-autossa. Lisäksi tulee sähkömoottorin hetkellinen 134 hevosvoiman apu.Eron tuntee niin kiihdytyksissä kuin jarrutuksissa. Molemmissa koko ajatusmaailma täytyy suhteuttaa uudestaan.-Tehoa on, ja aerodynamiikan vaikutuksen tuntee kovemmassa nopeudessa. Auto kerää vauhtia ja myös pysähtyy nopeammin. Myös jarrupaikat vaativat totuttelua, huomauttaa Pajari.Muilta osin Pajari ja Mälkönen luottavat tuttuun kaavaan. Selkään taputtelijat kuuluvat asiaan, mutta varsinainen tiimin tuki on myös resurssien ansiosta eri tasolla. Mitään ei jätetä sattuman varaan, vaan Pajari saa samanlaisen palvelun kuin Kalle Rovanperä, joka lähtee tavoittelemaan ansioluettelosta vielä puuttuvaa kotikisan voittoa.-Eroa tavalliseen valmistautumiseen ei oikeastaan ole. Jo Rally2-puolella olemme tehneet kaiken hyvin ja tottuneet tiettyyn malliin. Ei sitä kannata muuttaa esimerkiksi katsomalla neljä kertaa tavallista enemmän videoita. Ympärillä asiat muuttuvat ja tiimin puolesta tulee enemmän infoa – nyt, kun ympärillä on iso tehdastiimi. Auttavia käsiä on enemmän, mutta muuta eroa ei juurikaan ole.Pajari ja kartanlukija Enni Mälkönen pääsivät tutustumaan satojen kilometrien verran Toyota GR Yaris Rally1-autoon heinäkuun alkupuolella. Auto eroaa merkittävästi Rally2-autosta, jolla kaksikko kiertää tavallisesti MM-ralleja.Kannustava juttuKysymys, jota Pajari saa varmuudella kuulla monta kertaa ennen rallin alkua, liittyy tulokseen. Mihin ensikertalainen voi yltää, kun alla on taatusti kilpailukykyinen auto ja areenana rakkaan kotimaan kiemuraiset erikoiskokeet?-Tosi vaikea sanoa mitään tulostavoitetta. Olemme olleet jo kuudensia yleiskilpailussa, mikä voi olla myös Rally1-autolla tosi hyvä sijoitus. Oli se taso mikä hyvänsä – sekunti tai puoli sekuntia kilometrillä – tärkeintä on, että saisi sitä eroa kurottua pienemmäksi rallin edetessä ja pääsisi lähemmäs kärkeä opin kautta.Puolan MM-rallissa Martins Sesks näytti, että debytantti voi hyvinkin säväyttää, kun kaikki osuu kohdalleen. Latvialaisnuori jäi vain 0,3 sekuntia kilometrillä kisan voittajaan nähden ja kohautti rallimaailmaa.-Joku jo kysyi, tuleeko Sesksin suorituksesta paineita. Hän vaikuttaa olevan osaava kaveri, joten miksen voisi itsekin onnistua yhtä hyvin. Se on kannustava juttu ja arvostan hänen suoritustaan. Olemme ajaneet pikkuluokissa häntä vastaan ja pärjänneet, joten miksen minäkin pystyisi samaan.Kotikilpailu – niin mielekäs kuin se onkin – ei kuitenkaan anna armoa. Keski-Suomen soratiet ovat tunnetusti menohaluja herättäviä, mutta myös äärimmäisen vaativia.-Kisat ovat erilaisia ja kokeneet kuljettajat sanovat, että Jyväskylä on yksi vaikeimmista. En kuitenkaan liikaa jossittele, enkä halua ajatella, että kaikki on tästä kiinni. Jos pahasti floppaa, niin se on tietysti huono juttu. Ei se ikinä näytä hyvältä, vaikka nyt on alla pari voittoa.Tulosveikkauksen Pajari jättää suosiolla rallifaneille, mutta vinkkaa, että kisan nopeimmaksi kuljettajaksi häntä ei kannata ennustaa.-Kukaan ei oleta voittoa meiltä. Todella vaikea sanoa, mikä olisi hyvä tulos meille. Kunhan saa hyvän fiiliksen ja vauhdin kohdalleen, niin sieltä se tulee. Väkisin ei voi lähteä puristamaan, Pajari tiedostaa. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 2.12.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland julkisti kovat luvut: reilut 20 miljoonaa euroa ja yli 260 000 kävijäkokemusta 1.12.2024 Autoilu ”En ole älytön automies” – Niklas Uotinen etsii autoja kotimaisiin sarjoihin ja elokuviin 26.11.2024 Yleinen Formula Ladan moottorilla? Virossa on valmistettu yli tuhat Formula Estoniaa 25.11.2024 Moottoriurheilu MM-rallikooste 2024: hetki löi rallin belgialaistähdelle 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 16.11.2024 Moottoriurheilu Mercedesin F1-auto muuntui LEGO-sarjaksi – kasasimme Mercedes W14-mallin 6.11.2024 Moottoriurheilu Valtteri Bottas lähtee Sauberilta, pitkä suomalaisputki F1:ssä päättyy – lohdutuksena ensi kaudella mukana on yksi Kimi 21.10.2024 Moottoriurheilu Rallipösön uusin tuleminen: Peugeot 208 Racing 6.10.2024 Yleinen Ovatko rallin MM-sarjasta päättävät ikinä itse seuranneet rallia? Ajatuksia Autoista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 5.12.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Elroq on kirjaimellisesti sähköinen Karoq 5.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: navigaattori vie, Volkswagen Tiguan -lataushybridi vikisee 4.12.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Seat, tässä teille ilmainen vinkki tulevaisuuden varalle, saa käyttää 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 29.11.2024 Uutinen Nissan kriisin kourissa: "meillä on 12-14 kuukautta aikaa" 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan