mainos 2.10.2023 Omalla autolla Eurooppaan: mitä tulee ottaa huomioon ennen matkaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Omalla autolla matkustaminen Eurooppaan antaa mahdollisuuden tutustua eri maihin täysin eri tavalla. Matkan aikana ei ole sidottu mihinkään aikatauluihin ja on mahdollista liikkua vapaammin eri kaupunkien ja maiden välillä. Tienpäälle ei ole järkevää lähteä aivan hetken mielijohteesta, vaan ennen matkaa on otettava huomioon useita eri asioita. Kun on varmistanut että kaikki asiat ovat kunnossa, niin matkasta tulee mahdollisimman sujuva ja turvallinen. Näin ei tarvitse olla huolissaan, että auto jättää tienpäälle tai matka tysähtää jonkin maan rajalle. Olemme keränneet tärkeimmät asiat ylös, joilla pääsee alkuun, kun on suunnittelemassa matkaa Eurooppaan.Matkan aloitus reittisuunnitelman laadinnallaKoko matkan suunnittelu alkaa tekemällä suurpiirteinen reitti sekä aikataulu sille, missä Euroopan maissa halutaan käydä ja kuinka paljon aikaa matkaan on käytettävissä. Kannattaa tutkia eri reittivaihtoehtoja ja välttää paikkoja, joissa on mahdollisesti tekeillä tietöitä tai muita liikenteeseen vaikuttavia tekijöitä.On hyvä olla realistinen sen suhteen, kuinka kauan aikaa saattaa mennä esimerkiksi tulleissa ja kuinka nopeasti yhden päivän saa kulumaan suuremmassa kaupungissa, jossa on paljon nähtävää. Tunnetuimpiin kohteisiin voi varata kaupunkikierroksia ja erilaisia aktiviteetteja etukäteen sekä esimerkiksi liput eiffel torniin tai risteilylle Seinen vesille on mahdollista ostaa jo ennen matkaa.Kun on olemassa karkea reittisuunnitelma, sitä voi muokata matkan aikana sitä mukaan, kun eteen tulee mielenkiintoisia paikkoja tai jos haluaa viettää pidemmän ajan jossain kohteessa.Vakuutukset ja tarvittavat asiakirjatPaperitöiden suhteen pääsee onneksi suhteellisen helpolla, koska suomalaiset voivat matkustaa vapaasti Euroopan maiden sisällä. Mukaan toki tarvitaan muutamia asiakirjoja ennen kuin voi lähteä matkaan. Ensinnäkin mukana tulee olla ajoneuvon alkuperäinen rekisteriote. Sillä on mahdollista todistaa, että on auton omistaja.Toisekseen liikenteeseen ei saa lähteä ilman liikennevakuutusta. Se on pakollinen kaikissa Euroopan maissa. Suositeltavaa on hankkia myös kasko, joka tuo matkalle lisäturvaa. Se korvaa matkan aikana liikenneonnettomuuksien lisäksi esimerkiksi varkaudet, ilkivallan ja kolarit. Omasta vakuutusyhtiöstä kannattaa pyytää varulta mukaan niin kutsuttu green card, joka on kansainvälinen todistus liikennevakuutuksesta. Tämä ei ole enää pakollinen kaikissa maissa, mutta se todistaa että autosi on vakuutettu.Näiden lisäksi matkustajille tarvitaan passi tai henkilökortti sekä matkavakuutus.Tutustuminen rajojen ylityksiin ja tietulleihinSuomalaiset ovat tottuneet erittäin helppoon liikenteeseen verrattuna moneen muuhun maahan. Meillä on suhteellisen vähän liikennettä, suuret tiet, eikä käytössä ole tietulleja. Muualla Euroopassa esimerkiksi tietullit ovat yleisiä ja maksut koskevat myös maan läpi matkustajia. Nykyään onneksi asioista löytyy hyvin tietoa netistä, ja maksutkin on mahdollista hoitaa jopa sovelluksen kautta.Tietullit vaihtelevat suuresti hinnoiltaan ja maksutavoiltaan eri maissa. Joissakin maissa maksut peritään pelkästään moottoriteiden, siltojen ja tunneleiden käytöstä, kun toisissa maissa taas koko tieverkon käytöstä. Maksut peritään joko tien päällä käteisellä tai luottokortilla. Jotkut maat ovat myös ottaneet käyttöön tietullikortit, joita voi ostaa moottoriteiden varrelta tai huoltoasemilta.Jokaisen maan rajan ylityksissä on huomioitava ainoastaan se, että maan viranomaisilla voi olla rajoituksia sen suhteen, mitä maahan voi tuoda tai mitä sieltä voi viedä. Suurimmaksi osaksi tarkkaillaan savukkeiden, alkoholin ja polttoaineen maahan tuontia sekä maasta vientiä. Osa maista saattaa veloittaa rajan ylitysmaksun. Pääsääntöisesti rajanylitykset hoituvat nopeasti ja ilman suurempia ongelmia.Kannattaa huomioida, että Suomen liikennesäännöt pätevät vain SuomessaLiikennesäännöt eivät ole kansainväliset, vaan jokaisella maalla on omat liikennesäännöt. Niinpä on tärkeää selvittää, mitkä säännöt pätevät kussakin maassa ennen kuin ajaa muun liikenteen sekaan. Voi olla, että poikkeuksia on ajosuunnassa tai etuajo-oikeuksissa. Nämä voivat aiheuttaa suuriakin vaaratilanteita, jos ei tiedä missä tilanteessa pitää tai ei pidä väistää.Kun lähdetään omilta kulmilta pidemmällä matkalle, niin tulee laittaa auton varustus kuntoon. On tärkeää, että autosta löytyy hyvä vararengas, työkalut ja ensiapulaukku. Lisäksi autosta on hyvä löytyä aina matkaevästä ja hygieniatuotteita sen varalle, jos sattuu jäämään tien päälle syystä tai toisesta. Apua saa aivan varmasti ulkomaillakin, mutta kotimaassa sen pyytäminen on huomattavasti helpompaa.Rohkeasti matkaan ja kerryttämään kokemuksia ympäri EuroopanMatkustaessa eri maihin omalla autolla pääsee huomattavasti vapaammin tutustumaan eri kaupunkeihin ja paikallisiin ihmisiin. Matkan varrella voi etsiä täysin erilaisia majoitus- ja vierailukohteita, jotka tekevät matkasta unohtumattoman. Niitä saattaa löytyä täysin sattumalta ajellessa kohti seuraavaa päämäärää.Automatka Eurooppaan ei lopultakaan vaadi kovin pitkää aikaista valmistautumista. Tärkeintä on pitää huoli siitä, että auto on huollettu ja kunnolla varustettu sekä kaikki asiakirjat ovat kunnossa. Sen jälkeen tärkein rooli on kuljettajalla, että hän tietää mihin suuntaan ollaan menossa. Kukaan ei halua tuhlata aikaa siihen, että ollaan toistamiseen väärällä reitillä ja mietitään kuinka päästään takaisin oikealle reitille.Tekemällä hyvän reittisuunnitelman, pitämällä riittävästi taukoja ja olemalla avoimin mielin liikenteessä edessä on unohtumaton kokemus Euroopassa. Kun matkaan lähdetään, niin jokainen toivoo sen sujuvan turvallisesti ja olevan täynnä ainutkertaisia seikkailuja. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 8.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq 85 Sportline – RS-mallia odotellessa 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV - plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 7.6.2025 Klassikko Villi viisikymppinen: Mercedes-Benz 450 SEL 6.9 juhlii klassikkoikää 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”