15.6.2016 Ajoneuvot Maistiainen: Abarth 595 Competizione – pieni ja pippurinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Keltainen kirppu – Abarth 595 Competizione on hauska, ärhäkkä ja ketterä – sekä epäkäytännöllinen! Aurinkoinen iltapäivä Italiassa ei voisi alkaa suotuisammin. Puiden varjossa odottaa houkutteleva rivistö pieniä ja värikkäitä autoja koeajettavaksi. Ilmassa on vahvoja ennusmerkkejä, että päivä tulee voittamaan normipäivän toimistolla. Tarjolla kolme eri versiota: Abarth 595, Abarth 595 Turismo ja Abarth 595 Competizione. Hevosvoimia on tarjolla samassa järjestyksessä 145, 165 ja 180.Valinta on helppo, vahvin voittakoon!Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEnzo Ferraria ylöspäinKoeajamme Abarthia Veronan pohjoispuolella Brentinon kumpulevissa maisemissa. Renkaiden alla vilistävä tieosuus on nimetty osuvasti: Via Enzo Ferrari!Keltainen kirppu on vain 3,6-metrinen, mutta omaa äkäisen luonteen. Autoa voi luonnehtia kolmella sanalla: ketterä, urheilullinen ja hauska. Auto taittuu vaivatta äärijyrkkiinkin mutkiin.Viisilovinen manuaalivaihteisto sopii erinomaisesti auton luonteeseen. Alla on auto, jota on kiva ajaa, mutta jonka luonteeseen kuuluu, että ajaakseen tulee ja saa myös tehdä töitä kuten vispata alituiseen vaihdekeppiä. Ja oikeaa vaihtohetkeä ei valita mittaristoa tarkkailemalla, vaan se valitaan ajotilanteen mukaan korvakuulolta, eikä se valinta vie vikaan.Abarthin saa myös robottivaihteistolla, mutten ymmärrä miksi!Carlo Abarthia kunnioittaenAuto kipuaa kerkeästi ylöspäin jyrkkää serpentiinireittiä. Konepellin alla on turboahtimella ryyditetty 1,4-litrainen moottori, jossa on tehoa 180 hevosvoimaa.Auto kiihtyy nollasta sataan 6,7 sekunnissa. Sport-asetus tuo ohjaukseen ja moottorin käytökseen terävyyttä. Ajo-olemus tekee kunniaa Abarth-perinteille. Moottorin elämöinti ja pakoäänten yhdistelmä on hauskan pörisevä, kuin isommallakin.Äänet olivat tärkeä osa auton luonnetta myös Carlo Abarthille (1908–1979), joka oli nopeita autoja rakastava autosuunnittelija.Alumiinia, nahkaa ja punaistaSisällä ilme on yltympäriinsä urheilullinen, muttei yliampuvasti. Ohjauspyörä on päällystetty mustalla nahalla ja alcantaralla, jolla on verhottu myös mittariston lippa. Poljinten pinnat ja vaihdekepin kookas pyöreä nuppi ovat alumiinia.Mittaristossa on tehostevärinä ärhäkkää punaista. Ja punainen pilkistää myös vanteiden välistä, sillä jarrut ovat Brembon.Ilmeisesti tanakasti tukevien Sabeltin kuppi-istuinten takana oli takaistuimet ja jonkinlainen tila matkustaakin. Kokeilematta jäi myös tavaratilan väljyys, joka ei voi olla kummoinen.Käytännöllisenä arkiautona Veronan seudulla koeajettua kolmiovista ei voi pitää, mutta annetaan tien viedä ja jätetään järkevyys tällä kertaa muille autoille ja muihin liikkumistarpeisiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuonti loppui 2014Harmi kyllä Abartheja ei ole maahantuotu Suomeen sitten vuoden 2014. Tuolloin 1,4-litraisessa Abarthin voimanlähteessä oli tehoa moottoriversiosta riippuen 135–180 hevosvoimaa.Tuolloin vuonna 2014 Abarth maksoi 30 000:n euron molemmin puolin.Mahdollinen maahantuonnin aloittaminen on vielä vain hentoinen toive, ja riippuu Abarth 595 -mallein menestyksestä naapurimaassa. Jos auto on menestys Ruotsissa, tulee maahantuonti Suomeen ainakin harkittavaksi. Abarth-entusiastit tervehtisivät sitä päätöstä ilolla.Teksti ja kuvat: Marko Jokela Lue lisää Kaikki artikkelit 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 20.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ajovalojen kiillotus on kuin kaihileikkaus Priukselle 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4x4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?