31.1.2023

AirBaltic tarjoaa pian kaikille matkustajilleen ilmaisen nettiyhteyden SpaceX:n Starlinkin kautta

Nämä lentoyhtiöt ovat parhaita pandemiassa – Qatar Airways omassa luokassaan pandemia ilmailu matkustus lentäminen

AirBaltic tarjoaa palvelun ensimmäisenä eurooppalaisena lentoyhtiönä. Yhteys asennetaan kuluvan vuoden aikana yhtiön kaikkiin koneisiin.

Latvian kansallinen lentoyhtiö airBaltic on tämän uutisen myötä siirtämässä lennonaikaiset palvelunsa uuteen aikaan, ja ryhtymässä tällä saralla melkoiseksi edelläkävijäksi. AirBaltic on ensimmäinen eurooppalainen lentoyhtiö, joka ilmaisen netin kaikille asiakkaille kaikilla lennoillaan satelliittiyhteyden kautta tarjoaa, mutta koko maailmassakaan latvialaisyhtiöllä ei ole tällä saralla tähän mennessä kovinkaan paljon seuraa.

Aiemmin ainakin yhdysvaltalaisoperaattorit Delta Air Lines ja Hawaiian Airlines ovat päätyneet ottamaan Starlinkin välittämän netin käyttöönsä lennoillaan. Ilmaista wi-fiä lennoillaan tarjoavat tähän mennessä amerikkalaishalpalentoyhtiö JetBlue, uusiseelantilainen Air New Zealand, australialaisoperaattori Qantas sekä kiinalainen Hainan Airlines. Kummassakin kategoriassa airBaltic on siis kuitenkin ensimmäinen eurooppalainen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Netti heti koneeseen astuttaessa

AirBalticin koneissa tullaan hyödyntämään SpaceX:n kehittämää Starlinkiä, joka välittää satelliittien kautta langatonta, nopeaa ja matalan latenssin nettiyhteyttä jo yli 40 maassa, ja siis viime vuodesta alkaen myös kaupallisissa lentokoneissa. Starlinkin satelliitit sijaitsevat vain 550 kilometrin korkeudessa maanpinnasta, mikä on yli 65 kertaa matalammalla kuin tietoliikennesatelliitit yleensä.

Tämän ansiosta Starlink voi välittää nettiyhteyttä lentokoneeseen jopa 350 megabittiä sekunnissa eli useita kertoja nopeammin kuin keskimääräiset lentoyhtiöiden tarjoamat wi-fit. Näin airBalticin koneessa luonnistuvat jatkossa esimerkiksi online-videopelit sekä VPN-verkot, jotka eivät ole mahdollisia hitaammilla wi-fi -yhteyksillä.

Kaikki mainittu on matkustajan käytössä heti koneeseen astuttaessa, eikä se vaadi koodeja tai kirjautumisia. Käyttö on ilmaista kaikille matkustajille koko lennon ajan, olipa kyse puolen tunnin Tallinna - Riika -välistä tai 6,5 tunnin Riika - Dubai -lennosta. Yhteyden on määrä olla asennettuna airBalticin kaikkiin Airbus A220-300 -koneisiin vielä tämän vuoden aikana.

Euroopan toiseksi nuorin laivasto

AirBaltic on kehittänyt palvelutuotettaan huimasti viime vuosina, ja hyvin merkittävä osa tätä hanketta on ollut konetyyppi nimeltä Airbus A220. Tätä kanadalaisen Bombardierin alun perin suunnittelemaa mutta Airbusin itsellensä ostamaa lyhyiden ja keskipitkien matkojen juhtaa on kutsuttu muun muassa "gamechangeriksi" ja "whisperjetiksi".

AirBaltic on nyt strategiansa mukaisesti yksinomaan A220-300 -operaattori, ja se on luopunut kaikista muista konetyypeistään. AirBaltic oli pidemmän 300-sarjan avausasiakas vuonna 2016, ja sen yhdeksän ensimmäistä yksilöä ehdittiin valmistaa Bombardier CS300:n nimellä. Yhtiö on tilannut koneita 50 kappaletta, joista se on vastaanottanut 39, ja näin airBaltic on juuri tällä hetkellä konetyypin suurin operaattori.

Nopea uudistustahti on tehnyt latvialaisyhtiön laivastosta myös hyvin nuoren. AirBaltic tuli osalliseksi ch-aviationin myöntämästä Europe's Second Youngest Aircraft Fleet Award 2023 -tunnustuksesta 3,8 vuoden laivastokeski-iällä. Euroopassa airBalticia nuorempi laivasto on ainoastaan islantilais-startup PLAY:llä.

AirBaltic on laivastonsa ohella laajentanut myös toimialueitaan, ja sillä on Riian lisäksi solmukohdat Tallinnassa ja Vilnassa sekä tuoreimpana Suomessa, Tampere-Pirkkalan lentoasemalla. Viime vuodesta alkaen airBaltic on operoinut useita viikoittaisia lentoja Tampereelta Riian lisäksi pohjoismaisiin pääkaupunkeihin Osloon ja Kööpenhaminaan, Saksan Frankfurtiin ja Müncheniin sekä lomakaudella Espanjan Malagaan ja Kreikan Rodokselle.

Lähteet: airBaltic, Simple Flying Kuvat: airBaltic, Benjamin Helander Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat