8.5.2021 Kotimaanmatkailu Fiskarsissa lasia puhaltamassa – siitähän tuli kelpo maljakko! Tarmo Maaronen puhaltaa lasia Fiskarsin ytimessä sijaitsevassa Bianco Blu -lasistudiossa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Fiskarsin ruukkikylä Raaseporissa on viehättävä retkikohde, jossa on tarjolla kulttuurihistoriaa, taidenäyttelyitä, taidekäsitöitä ja luonnonrauhaa, mutta harvempi tietää, että Fiskarsissa voi myös kokeilla omia taitojaan lasinpuhaltajana! Lasinpuhallus näyttää ammattilaisten tekemänä kuin tanssilta, jonka taidokas koreografia tarkoittaa tarkoin mietittyjä ja satojentuhansien toistojen koulimia liikeratoja, jossa lasiesinettä synnyttävä taiteilija liikkuu tulikuuman pätsin ja erilaisten työtasojen välillä. – Kyllähän tässä vuosien saatossa aina välillä tulee pieniä palovammoja, etenkin käsivarsiin, mutta se kuuluu työnkuvaan. Lasinpuhaltajamestari Tarmo Maaronen tarkistaa uunin ja alkaa kertoa mitä on odotettavissa. Ensikertalaiset lasinpuhaltajat kuuntelevat tarkasti, jotta erilaiset työvaiheet ja käytettävät menetelmät ja työkalut tulevat alustavasti tutuiksi, mutta myös siksi, ettei kävisi mitään pettymyksiä. Puhallusvarren päässä liikuteltava sulan lasimassan on tarkoitus jättää lasia puhaltavilla kokeilijoille vain muistijälkiä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kursseja vuodesta 2000 Lasia puhaltamaan pääsee päiväretkelle kätevästi. Raaseporin kaupungissa Karjaan länsipuolella sijaitseva Fiskarsin ruukkikylä on alle sadan kilometrin päässä Helsingistä länteen. Tarmo Maaronen on järjestänyt Fiskarsin Paja-aukiolla sijaitsevassa Bianco Blu -studiossaan lasinpuhalluskursseja vuodesta 2000. Sen jälkeen ei ole ole ollut tarvetta kursseja markkinoida, ne ovat täyttyneet niin, että mestarin oma vapaa-aika alkaa olla kortilla. – Kivahan se on, kun ihmiset ovat löytäneet. Viime kesänä kävijöitä oli, osakiitos koronankin, erittäin runsaasti, parisen tuhatta. Lasia puhaltamassa käy vilkkaimpina aíkoina yli sata henkilöä viikossa. Osallistujissa on painotetusti ollut naisia, osallistujien ikähaitari on lavea välillä 2–96 vuotta, Maaronen kertoo. Juuri enempää ei kokeilijoita voi oikein ottaakaan vastaan, jotta puhallus onnistuu tilojen puolesta turvallisesti ja jotta kaikki pääsevät koettelemaan taitojaan ilman pitkiä odotusaikoja. Onnistumisen elämyksiä Lasinpuhallus on erittäin hyvin nykytarpeisin soveltuva matkailuvinkki, sillä moni etsii maksetun sivustaseuraamisen lisäksi tai vaihtoehdoksi itse koettavia aitoja elämyksiä, jopa oman mukavuusalueen rajojen rikkomisenkin uhalla. 42 vuotta lasialalla työskennelleelle Maaroselle on tärkeätä, että jokainen osallistuja kokee onnistuvansa ja elämys on kaikkineen miellyttävä. On helppo uskoa, että sanavalmis mies osaa opastaa ja viihdyttää ryhmän kuin ryhmän. – Joskus tuntuu, että hommasta ei tule mitään, jos tunnelma on jotenkin tahmea ja varautunut, mutta usein taustalla on osallistujien jännitys. Kun se laukeaa ja lasinpuhaltaminen alkaa sujua, tarttuu innostus niihinkin, jotka turhaan ovat epäilleet omia kykyjään. Maarosella on monia hauskoja sattumuksia kerrottavaksi, mikä vinkattakoon kaikille puhaltamaan menijöille: kyselkää, sillä tarinaa riittää! – On metkaa, että kerran kävi niinkin, että minä pääsin puhalluttamaan poliisia eikä päinvastoin. Tuhannen asteen pätsi Maaronen on ohjannut meidät työn touhuun kuin varkain. Puhalluspillin kärkeen pyöräytellään sulaa lasimassaa yli tuhannen asteen pätsin syvyyksistä. Työvälineet kuten erilaiset rautaiset pihdit ja jämäkät sakset ovat kukin omilla paikoillaan. Vesisammiossa odottavat puiset koverretut työkalut sulan lasimassan muotoilemista. Lasinpuhalluksessa on tärkeätä tehdä tietyt lasin muovaamisen taiat juuri tietyssä järjestyksessä ja tietyllä tavalla, jotta puhalluspillin päässä hehkuva lasimassa on juuri oikean lämpöistä muovailtavaksi. Lasimassan väri tulee jauhetusta värillisestä lasimassasta, joka sulatetaan kirkkaan lasimassan joukkoon. Valitsen kukkavaasin väriksi sähkönsinisen, on kuulemma muotivärejä. Kun esine on puhallettu ja venytetty, pohjastaan tasoitettu, irrotetaan se napakalla napsautuksella pillin kärjestä ja jätetään jännitteenpoistouuniin jäähtymään. Koko päivän kestävällä kurssilla ehditään puhaltaa viisi lasiesinettä. Päiväkurssi maksaa 145 euroa Puolipäiväkurssin tavoite on puhaltaa neljä esinettä. Pyöreitä paperipainoja, pulloja, maljakoita ja pieniä lasilintuja, eivät ensiyrittämällä mitään Oiva Toikkaa, mutta kuitenkin niin hyviä ettei eläinlaji jää epäselväksi. Omasta pitkulaisesta maljakosta tulee niin onnistunut, että rohkenen viedä sen kotiin, kelpaa kuulemma esille. Eikä edes keiku. Bianco Blu -lasistudiolla järjestetään myös työnäytöksiä ja lasinpuhallusta on tehtäväkin liki jokaisena päivänä, jotta uuni pysyy alati hehkuvana. Uuni jäähdytettään huoltotöitä varten yleensä vain kerran vuodessa. Teräsrakenteinen rakennus ei kaipaa muuta lämmitysjärjestelmää – siitä uuni pitää huolen ja Maaronen uunista. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?