5.2.2015 Matkailu Matka: Aragón Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos Koillis-Espanjassa sijaitseva Aragonia, Aragón, on monille suomalaisille vieras matkailukolkka, on sen kaakkoiskulman Matarraña tuikituntematonta seutukuntaa. Siinä piilee alueen vahvuus – ja haavoittuvuus. Matarrañan alue on säilyttänyt omintakeisen luonteensa, eikä ole tullut – ainakaan vielä – matkailumassojen tallomaksi. Tallomatonta on myös alueen jylhä ja puhdas luonto.Edes luitaan lämmittelevät eläkeläiset eivät ole vielä löytäneet seutukuntaa, vaan jääneet suurin joukoin suurkaupunkien liepeille ja rannikkovyölle Barcelonasta etelään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUneliasta ystävällisyyttäUneliaat pikkukylät, kiireetön tunnelma ja paikallisten välitön suhtautuminen vieraisiin on se jokin, joka kiehtoo ja jättää vahvan muistijäljen.Matarrañan alueella eritoten kannattaa asennoitua päivän kulkuun letkeästi, eikä ottaa aikataulupaineita. Espanjalainen pian tarkoittaa vähintään varttia ja varttitunti puolikasta tuntia tai mañana!Uteliasta ja eksynyttä otetaan käsivarresta ja paimennetaan jämäkän ystävällisesti perille, vaikkei yhteistä kieltä olisikaan.Kaukana BarcelonastaBeceiten kylästä on matkaa Barcelonaan valovuosia enemmän kuin kartan kertomat 241 kilometriä. Niin tyystin Beceiten elämänmeno eroaa Barcelonan Ramblan ilta- ja ihmisvilinästä.Kylän baareista on avoinna vain yksi, ja paikallisten kansoittama. Ilmeikäs käsien heiluttelu on erottamaton osa tarinankerrontaa, jonka katkaisee vain kähisevä naurunremakka. Eläväistä äänimattoa on hauska kuunnella, vaikkei tarinaniskennästä saisi kiinni kuin sanan sieltä toisen täältä.Paikallinen hintataso on niin maltillinen, että ruokalistaa lukiessa on pakko hieraista silmiään. Hyvinkin parikymmenellä eurolla syö alkuruoat, tuhdin pääruoan punaviinilasillisen kera ja jälkimakean kahvin kanssa.Matkailijan on hyvä mieltää ennakolta, että englanti sujuu monilta paikallisilta kulmikkaasti jos laisinkaan. Moni nuori puhuu ranskaa.Junareitillä pyörän selässäMaastopyöräily on vaivaton tapa tutustua lähialueen maisematarjontaan. Tasainen reitti on tehty vanhaa rautatielinjausta seuraten ja sopii myös kehnokuntoiselle. Kykyjä voi koetella poikkeamalla rautatielinjalta maaston puolelle. Siellä tosin saa kivien, juurakoiden ja kuoppiin lisäksi varoa myös maamiinoja lehmien jäljiltä.Reitin reunustan puskista ei ole näköesteeksi, joten pyörän selästä näkee hyvin ympäröivät rauhallisesti uinuvat maaseutumaisemat.Reitti vie aika ajoin tunneleihin, joista pisimmän valaistus on epäkunnossa. Valoa ei kajahda kaartuvan tunnelin päästäkään, mutta matkapuhelimen taskulamppu-sovellus riittää valaisemaan tarvittavat kymmenet metrit. Pyöriä on pakko taluttaa, sillä pimeässä voi ajaa pehmeään tai kuoppaan, joka suistaa varmasti satulasta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLuontomatkailua jalanAragoniassa se jokin on puhdas, karu, kiinnostava ja monipuolinen luonto, joka sopii aktiivilomailijoille ja esimerkiksi lintuharrastajille.La ruta del Parrisal de Beceite tai lyhyemmin El Parrisal on noin 20 kilometrin mittainen vaellusreitti, jonka pituus ja vaativuus hieman vaihtelevat lähtöpaikan mukaan.Vaellus alkaa kipuamalla vuorenrinnettä ylöspäin noin puoleentoista kilometriin. Alkumatkasta jalkojen alla on avonaista ja helppokulkuista kangasmaastoa, kuin Salpausselällä kävelisi.Kohta hiki jo puskee otsalle ja El Parrisal alkaa vaatia veronsa. Alkaa jyrkempi nousu, kapeat polut, juurakot, kaatuneet puunrungot ja tiheähkö ryteikkö.Se minkä ponnisteluista menettää, saa takaisin viilentävänä varjoisuutena. Joku tunnistamatta jäävä lintu visertää twitteriäkin sulokkaammin.Huipulla on aika kevyen lounaan ja vartin levähdyksen, sitten alkaa polvia, tasapainoa ja vuorikauriin kykyjä koetteleva laskeutuminen kohti vuoristokanjonissa kiemurtelevaa Matarraña-jokea.Jäätävä jokivaellusVeden pauhu paljastaa, että pian olemme joen rantatöyräällä. Perillä on kiskottava märkäpuku päälle. Vesi on kirkasta, mutta jäätävää. Tunto varpaista häviää heti ensiaskeleilla, vaikka jaloissa on sukat ja lenkkikengät.Kymmenen metrin jälkeen kylmään veteen turtuu. Sadan metrin jälkeen kahlaaja osaa jo asetella jalkansa niin, ettei jokainen askel lipeä.Välillä vettä on niin paljon, että on kahlattava vyötäisiä myöten. Ja kameraa suojeltava pään päällä. Uimasilleen saa antautua viidesti. Tuolloin tavarat uitetaan jätesäkkilautan ja narun avulla alavirtaan. Kamerat ja kännykät on sullottu valkoiseen vesitiviiseen mutta pieneen tynnyriin.Elokuuta vältellenKuumuudessa ja tungoksessa kärvistelyn voi välttää suuntaamalla Espanjaan ennen tai jälkeen elokuun. Aragonia on aurinkovarmaa aluetta, joskin keskikesällä säänsä puolesta liikunnalliseen lomailuun liiankin tukahduttava kokemus.Elokuu tuhoaa mahdollisuuden jopa Matarrañan alueella lomailla päivä kerrallaan suunnitellen: vaellusopasta, vuokrapyörää tai -kanoottia voi olla mahdoton saada edes ylihuomiseksi. Alueella on käytännössä vain kolme opas- ja vuokrapalveluita tarjoavaa pienyritystä.Aragonin-matkaan voi sisällyttää kaupunki- ja ostosmatkailun vaikka mennen tullen Barcelonassa. Välimeren rannalle ei ole kuin muutaman kymmenen kilometriä, joten päiväretki vilvoittavien vetten äärelle on helposti toteutettu.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?