10.7.2020 Matkailu Matkailua Euroopassa kesällä 2020 osa 2: Malagasta pohjoiseen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Paluu Malagasta alkoi moottoripyörien noudolla ”talvisäilytyspaikasta” ja ajamalla ensimmäinen etappi yli 40 asteen lämpötilassa kohti kotia. Lentäen Espanjaan ja ajamalla takaisin. Ajamme heinäkuun aikana kaksi moottoripyörää Espanjasta Suomeen ja raportoimme matkan varrelta miten matkailu Euroopassa onnistuu ja miten koronan leviämisen estämisestä on huolehdittu Euroopan eri maissa. Sarjan aiemmat jutut löydät täältä.Malagassa vietetyn Airbnb-tyyppisen majoituksen jälkeen suuntaamme paikallisbussilla kohti pyöriemme talvisäilytyspaikkaa. Katukuvassa useammalla kuin joka toisella on käytössään kasvomaski. Bussiin ilman sellaista ei ole lainkaan asiaa. ”Ruuhkabussien” vuoroja on harvennettu, mutta siitä huolimatta aamukasin jälkeen isossa nivelbussissa on vain 10-15 matkustajaa tasaisesti jakautuneena ympäri bussin, joten turvaetäisyydet ovat kunnossa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelteinen aloitusMatkatavaroiden pakkaamisen ja kiinnittämisen jälkeen tarkistetaan vielä kypäräpuhelimien toiminta, jonka jälkeen olemme valmiit starttaamaan matkalle. Ulkona on aamupäivällä jo noin 35 astetta lämmintä ja puoleen päivään mennessä lukema nousee 38 asteeseen.Takaiskuitta ei ensimmäinen ajopäivä suju. Lähtiessä tarkistimme polttoainetilanteet, jolloin Moto Morinin tankki oli lähes täynnä ja Hondan polttoainemittari osoitti senkin tankin olevan täynnä. Mittari oli jostain syystä käyttötauon aikana lakannut toimimasta ja näyttikin omiaan. Bensiini loppui varoittamatta jo 50 ajokilometrin jälkeen.Hotellin aamiaisella ei ollut ruuhkaa. Ravintolapöydät oli sijoitettu harvakseen ja henkilökunta käytti kasvomaskeja.Toinen takaisku tuli Morinille. Ilmeisesti sen jännitteensäädin ei pitänyt 40 asteen lämpötilan ja hidas-ajon yhdistelmästä tietyömaan ohi jonotettaessa. Tuloksena akun varauksen lasku 9 volttiin ja latausvalon syttyminen. Pysähtyminen tauolle jäähdyttämään sekä kuskit että pyörät, uusi startti apukaapeleilla ja siitä suoraan matkaan, eikä ongelma enää toistunut päivän aikana.Iltapäivällä lämpötila keikkuu kahteen asti 39–40 asteessa, paitsi Sierra Nevadan ylityksessä tasan kahden kilometrin korkeudella on selvästi kylmempää, vain 27 astetta. Tämä on vasta lämmittelyä sanan varsinaisessa merkityksessä, sillä kolmen maissa lämpötila alkaa yhä nousta. Ensin 41, sitten pykälä kerrallaan vieläkin korkeammalle ja päivän maksimilukemaksi mittari näyttää 44 astetta. Eikä kyseessä ole mikään hetkellinen lämmin aalto, vaan 40 asteen alle päästiin uudelleen vasta iltakahdeksan jälkeen. Sen jälkeen viimeinen tunnin matka hotellille menikin viileydestä nauttien, kun elohopea laski 35 asteeseen. Villahousuja ei nahkapuvun alle tarvinnut vielä silloinkaan pukea, mutta ajoviima alkoi tuntua jo mukavan raikkaalta.6–7 litraa juomaa päivän aikanaTankkaustaukoja pidettiin noin 250 kilometrin välein ja helteen takia niiden puolivälissä pysähdyttiin huoltoasemille juomatauoille. Huolimatta 6–7 litran nestemäärän nauttimisesta ei huoltoasemien toiletteihin tarvinnut tutustua koko päivän aikana. Helteessä hikoilu teki tehtävänsä nesteen haihduttajana. Ilman kasvomaskeja ei Repsolin tai Galpin asemillekaan ollut menemistä. Myös henkilökunta käytti kuuliaisesti hengityssuojaimia kaikilla asemilla joilla pysähdyimme.Cuencan itäpuolen luonnonpuiston läpi ajettaessa taukopaikkojen maisemat olivat kohdallaan.Tiet olivat melkeinpä autioita, ei ruuhkista tietoakaan. Vain yksi tietyömaa, yksi kaatuneen rekan nosto takaisin tielle sekä muutama rekkojen keskinäinen ohittelu hidastivat matkaa. Koska liikkeelle lähdettiin vasta noin yhdeltätoista aamupäivällä, niin kommelluksien kyllästämän päivän 750 kilometrin saldoon voi olla varsin tyytyväinen. Perillä Cuencasta löytyi majoitus neljän tähden hotellista 43 euron hintaan. Koronan takia hotellitarjontaa on vähemmän, mutta avoinna olevissa hotelleissa on silti mainiosti tilaa ja ”low season” -hinnat. Espanjajlaisissa ravintoloissa ja kahviloissa ei ole koronaviruksen leviämisen estämiseksi lainkaan painettuja ruokalistoja, vaan kaikki toimii QR-koodien välityksellä. Ruokalistan lukeminen edellyttää siis QR-koodin lukemisen mahdollistavan ohjelman lataamista puhelimeen.Myös hotellin ovella annettiin ohjeita, valitettavasti tässä tapauksessa vain espanjaksi.Päivän ajoreitti täällä GoogleMaps -linkkinä.Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto 23.6.2025 Yleinen Yli 300 000 km ajettu Peugeot, 3 000 kilometrin roadtrip ja lehdistöralli – mitä tästä voi edes seurata? 22.6.2025 Matkailu Jaloa vettä Kölnistä – maailman vanhimman parfyymivalmistajan museo oikoo historiaa 20.6.2025 Matkailu Skandaalien sävyttämä klassikkoauto saapui Vehoniemen harjulle 19.6.2025 Laivat Vapaaehtoinen meripelastus on upea harrastus, joka tarjoaa veekaseja ja vastuuta vesillä 17.6.2025 Matkailu Salattu helmi: Tiittalan Kartano – piilossa mäen harjalla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?