27.2.2020 Matkailu Matkailua Marokossa – turistikohteiden ulkopuolella näkee aidon Marokon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kohteena Marokko on eksoottinen, mutta maalaisjärkeä käyttämällä matkailu onnistuu omatoimisesti turistikohteiden ulkopuolellakin. Se on osa Afrikkaa. Hevoskärryt ovat yleinen ajoneuvo kaupungeissa, ja ruoka sekä matkamuistot ostetaan tinkimällä basaareista. Näiden stereotypioiden saattelemana Marokko voi tuntua liian eksoottiselta kohteelta omatoimimatkailuun, mutta ei suinkaan ole sitä. Teimme muutaman päivän retken turistikohteiden ulkopuolelle liikkumalla omatoimisesti mutkitellen sisämaan Marrakeshista 200 kilometrin päähän Essaouiraan Atlantin rannalle ja takaisin. Kulkuneuvoksi valikoitui moottoripyörä, ja kaikkiaan kilometrejä kertyi 670. Helmikuuhun osuneen matkan aikana lämpötila oli päivisin noin 25 astetta ja yöllä se laski pyöreästi kymmeneen asteeseen. Tämä ei ole virallinen matkaohje, vaan alla kirjoitettu perustuu vain omiin kokemuksiin ja havaintoihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hiekkaa ja kivikkoa loputtomiin Maaseutumaisemasta tulee mieleen lähinnä Spede-leffa Hirttämättömät, jossa koko elokuvan tapahtumat sijoittuvat yhteen ja samaan hiekkakuoppaan, mutta sitä vain kuvataan eri kuvakulmista. Hiekkaa, kivikkoa ja edessä siintäviä vuoria riittää marokkolaisessa horisontissa loppumattomasti. Tienviitoissa on arabian kielen lisäksi teksti yleensä kirjoitettu myös länsimaisin kirjaimin, joten suunnistaminen onnistuu vaikkei osaisikaan lukea paikallista. Ruokakulttuuri poikkeaa eurooppalaisesta, mutta tuttuja ja turvallisia kanan- ja lampaanlihaan perustuvia vaihtoehtoja on tarjolla käytännössä joka aterialla. Makeita leivonnaisia ja erilaisia salaatteja on myös tarjolla runsaasti. Kaikkein yleisin ruoka-aine on kuitenkin tomaatti, sitä tarjotaan yhtä hyvin aamiaisella, lounaalla, päivällisellä kuin illallisellakin eri muodoissaan. Suomalaisesta näkökulmasta katsottuna eksoottisempiakin ruokia on tarjolla laidasta laitaan. Hygieniataso on länsimaita alhaisempi. Käsidesi on hyvä pitää mukana koko ajan, ja myös käyttää sitä aina ennen ateriointia. Samoin kannattaa miettiä mihin kaikkeen koskee, eikä välttämättä likaisin sormin kaivella hammasvälejä puhtaaksi ruokailun jälkeen, jos haluaa seuraavana päivänä ihailla muutakin kuin vessan seinäkaakeleita. Ajoneuvokanta vaihtelee vanhoista 70-luvun Transiteista uusien Dacioiden kautta W123-Mercedeksiin. Joukossa todellisia helmiä, kuten tämä Peugeot 403. Basaareista hienostokortteleihin Ajaessa kaupungin lähestyminen ei voi jäädä huomaamatta, sillä kaupungin ulkokehällä on yleensä leveä ”basaarialue”. Teiden varsilla myydään kaikkea mahdollista, ja kaupunkiin suuntaavien kuorma- ja avolava-autojen sekä hevoskärryjen kuormana on useimmiten hedelmiä, punottuja astioita tai saviruukkuja. Isompien kaupunkien keskustoissa hienoimmat korttelit ovat kuin suoraan eurooppalaisista kaupungeista, tyylikkäitä ja siistejä. Hotellien hintataso korreloi hyvin alueen siisteyden kanssa. Parhaimmillaan hotellien taso on korkea hienoine uima-allasalueineen. Maaseudulla siisteyden kanssa on vähän niin ja näin; ympäristö näyttää kuin trombi olisi levittänyt kaatopaikan sisällön tasaisesti ympäri kyliä. Autojen lisäksi liikenteessä näkee ainakin hevosia, aaseja ja kameleita. Ne kaikki, samoin kuin teiden varsilla vapaana kulkevat koirat, lampaat ja vuohet osaavat onneksi liikennesäännöt vähintään yhtä hyvin kuin paikallinen väestökin. Yksikään eläin ei vajaan 700 kilometrin matkalla rynnännyt suinpäin tielle. Yksi sen sijaan oli aavistuksen hidas ja onnistui vain vaivoin välttämään kivistä polkua etenevän moottoripyörän – nimittäin paikallinen kilpikonna. Paikallisia lapsia tai kotieläimiä kuvattaessa on valmistauduttava maksamaan siitä, sillä kuvattavana oleminen tuntuu monelle olevan tärkein tulonlähde. Suomalaiseen mutrusuuhun tekee vaikutuksen sekin, että paikalliset näyttävät vaatimattomasta elintasostaan huolimatta aina hymyileviltä ja onnellisilta elämäänsä. Jos Kanariansaaret tuntuu jo liian tutulta matkakohteelta, niin Marokko tarjoaa toisenlaisen vaihtoehdon. Se saa länsieurooppalaisen yhteiskunnan, siisteyden ja järjestyksen arvostuksen taas nousemaan uudelle tasolle. Erityisesti, jos uskaltaa liikkua yleisimpien turistikohteiden ulkopuolella. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku