22.1.2015 Matkailu Matkalla: Dresden Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Barokin maineeseen nostama, toisen maailmansodan tuhoama ja Itä-Saksan osin laiminlyömä Dresden on kaupunkikohde historiasta kiinnostuneille, kulttuurin nälkäisille ja hipstereille. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kukoistus alkoi Väkevästä Dresdenin keskusta on nähtävyys itsessään. Kaupungin barokki-ilmeestä on kiittäminen Saksin vaaliruhtinasta ja Puolan kuninkaaksi itsensä järjestellyttä August Väkevää (1670–1733). Mahtimies sai lisänimensä yhden tarinan mukaan hevosen kengän suoristamiseen riittäneistä voimistaan ja aikalaisten keskuudessa kunnioitusta herättäneestä lähes 180 sentin pituudesta. Toinen tarina kertoo hallitsijan kunnostautuneen nimensä veroisesti ihmissuhteissaan. Lähteestä riippumatta virallisia ja epävirallisia lapsia kerrotaan siunaantuneen Väkevälle yli 360. Monella rintamalla sotineen hallitsijan vauhdittamana Dresdenistä kehittyi kulttuurin keskittymä. Yli kolme vuosisataa myöhemmin kaupunki on tunnettu erityisesti musiikista ja kuvataiteista. Itä-Saksaa unohtamatta Kaupunkia kierrellessä barokin rinnalla tutustuu vääjäämättä myös itäsaksalaiseen kaupunkikuvaan, jonka näyttävyydestä voi olla montaa mieltä. Vaikutteet ovat edelleen vahvat ja ainakin osa itä-ilmeestä on päätetty suojella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Holvillinen aarteita Kun aikaa on vain muutamalle tutustumiskohteelle, on yksi varma valinta Grünes Gewelbe eli ”Vihreä Holvi”. Dresdenin linnan siipeen sijoitettuun kaksiosaiseen museoon on koottu todennäköisesti Euroopan merkittävin aarrekokoelma. Suurin se ainakin on. Jos aikaa ja voimia riittää, eivät Dresdenistä museot hevillä lopu. Aihepiirien kirjo hämmästyttävän laaja: hygieniasta sotahistoriaan ja posliinista matemaattisiin välineisiin. Perinteisempiäkin vaihtoehtojakin riittää. Suurtuho pommituksissa Dresdenissä toisen maailmansodan tapahtumia ei voi sivuuttaa. Helmikuun 13. päivänä 1945 toinen maailmansota oli käytännössä jo ratkennut. Tappion häämöttäessä historiallisesti arvokas Dresden haluttiin säästää. Sotilaallisesti toissijaisessa kaupungissa oli lähinnä siviiliväestöä, joten mittavat pommitukset tulivat yllätyksenä. Suotuisien sääolosuhteiden ja palopommien voimasta syntynyt tulimyrsky tuhosi lopulta kaksi kolmasosaa kaupungista. Toisen maailmansodan tuho ei kuitenkaan ollut ensimmäinen lajissaan. Dresdeniä ovat koetelleet useimmat eurooppalaiset suursodat, rutto ja vuosien 1491 ja 1685 tulipalot, joista viimeisimmän jälkiä korjattiin vuosikymmeniä. Keskustassa riittää jälleenrakennettavaa edelleen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kirkko kaupungin sydämessä Dresdenin kohtalo sai sinetin, kun kaupungin symboli, hiekkakivestä tehty Frauenkirche-kirkko romahti roihuavien pommituksia seuranneiden tulipalojen kuumuudesta. Vaikka kaupunkia jälleenrakennettiin ja korjattiin seuraavien vuosikymmenten aikana itäsaksalaiseen tyyliin, jäi Frauenkirche ruusupensaiden peittämäksi kiviröykkiöksi aina saksojen yhdistymiseen saakka. 1990-luvun jälkeen toteutetun jälleenrakennushankkeen jäljiltä kivikasasta nousi kirkko jokseenkin alkuperäisessä asussaan. frauenkirche-dresden.de Yöllä kaupunki kauneimmillaan Jos aikataulu on tiukka, onnistuu Dresdenin päänähtävyyksien katseleminen pintapuolisesti vaikka yöllä. Itse asiassa keskusta on iltavalaistuna näyttävimmillään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Postikorttien kanssa kaupungille Kiinnostava tapa tutkia entistä ja nykyistä on kaupungin katseleminen vertaamalla nykyistä vanhoihin vanhojen valokuviin. Kuvamateriaalia löytyy kattava valikoima postikortteina ja opaskirjoina kioskeissa ja kirjakaupoissa. Dresdenin historia tunnetaan 1200-luvulta saakka, mutta korttikierroksella seikkaillaan lähihistoriassa jja tuoreimman jälleenrakennuskierroksen tapahtumissa. Lasillinen maitoa Yksi erikoisimmista tutustumiskohteista on taatusti maailman kauneimmaksi kehuttu maitokauppa. Villeroy & Bochin ylenpalttisen koristeellisilla kaakeleilla kuorrutettu puoti on perustettu 1880-luvulla. Nähtävyys-statuksesta huolimatta meijerituotteita myydään entiseen malliin. Juustotiskin tuoksu on tyrmäävä ja virkistävää maitolasillista on valmistauduttava odottamaan, sillä matkailijoita saapuu tutustumiskäynnille bussilasteittain ympäri vuoden. Kauppa käy kivijalkaliikkeen lisäksi myös internetissä. pfunds.de Kierrokselle keskustaa kauemmas Matkailijan kannalta kiinnostavaa koettavaa riittää myös varsinaisen keskusta-alueen ulkopuolella. Julkinen liikenne toimii kaupungissa mainiosti, mutta lähialueeseen tutustuminen sujuu pysäköintiä lukuun ottamatta vaivattomasti myös omalla autolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hipsterien vanavedessä Elben vastarannalle rannalle levittäytyvä Neustadt on Dresdenin muodikkain kaupunginosa. 15 neliökilometrin alue on täynnä trendikästä ja tyylitietoista elämää. Asukkaiden keski-ikä huitelee 30 vuoden tuntumassa, joten ilmapiiri on eläväinen. Valtavirran ulkopuolella omaan tahtiinsa kulkeva kaupunginosa tarjoaa tutustuttavaksi katukeittiöitä, baareja, ruokaa, juomaa, musiikkia, muotia, taidetta ja tuoreimpia trendejä. Paikalliset harrastavat myös katukahvittelua, johon kuuluu kahvin ohella ihmisten katselu. Kahvin kylkeen kannattaa tilata tuhti viipale stollenia eli tolppakakkua, jonka leipomisessa ei voita tai rusinoita säästellä. Sininen silta Elben ylittäminen Sinistä siltaa pitkin Loschwitzin kaupunginosaan kannattaa, jos aikaa on puoli päivää tai enemmän. Riippusilta on näyte 1800-luvun insinööritaidosta. Rakenteellisesti se oli aikanaan edistyksellinen. Toisen maailmansodan viime metreillä silta yritettiin räjäyttää, mutta muutamat paikalliset asukkaat pelastivat sen katkaisemalla palavat sytytyslangat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiinalaisia vaikutteita 15 kilometriä kaupungin keskustasta sijaitseva Pilnitzin linna on Euroopan suurin kiinalaisvaikutteinen palatsi- ja puistokokonaisuus, jonka rakentamisesta on kiittäminen August Väkevää. Barokkijuhlien ja hovielämän puitteiksi rakennetun kokonaisuuden puistossa kasvaa yli 230-vuotias camelia-puu. Näyttävä kasvi ei kestä Dresdenin talvea, eikä sitä voi siirtää, joten sen suojaksi rakennettu kasvihuone siirtyy kiskoilla puun luo lämmityskaudeksi. schlosspillnitz.de Aistien juhlaa Wackerbarthin linna ja viinitarha lupaavat vierailijalle aistien juhlaa. Barokkipuutarha ja laakson rinteille kivetyt viinitarhat takaavat ainakin näyttävät puitteet lounaalle. Pienestä koostaan ja pohjoisesta sijainnistaan huolimatta tarhan viinit ovat tutustumisen arvoisia. Myös ravintolan ruokaa kehutaan. Kulinarismin saralla elämys on viinin kyytipojaksi tarjoiltava sinappinen bratwurst-makkara. Yhdistelmä ei ole aivan perinteisimmästä päästä. schloss-wackerbarth.de Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Funikulaarilla ja riippuradalla Loschwitzissa riittää huviloita ja näyttäviä omakotitaloja. Alue oli ennen Dresdenin varakkaimman väen suosiossa. Nyt se tarjoaa puitteet myös tyylikkäille käsityöläiskaupoille, pikkuputiikeille, ravintoloille ja verkkaisemmalle elämälle. Maisemien perässä kannattaa hypätä funikulaarin tai vuonna 1901 avatun riippuradan kyytiin ja nousta ylemmäs jokilaaksosta. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?