5.3.2023 Matkailu Waterloo: Abban kappale on tarttuva, mutta museo on vaikuttava Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä näyttää 110 metrin mittainen, 12 metrin korkuinen ja ympyrän muotoon laitettu seinämaalaus? Tai pienoismalli, jossa yli 10 000 1:72 mittasuhteeseen tehtyä sotilasta taistelee, ja jonka valmistuminen kesti 30 vuotta? Se kaikki selviää Brysselin eteläpuolella sijaitsevassa Waterloo-museossa. Waterloo, Napoleonin viimeinen taistelu 18. kesäkuuta 1815, jossa Ranskan ensimmäinen keisarikunta taisteli Yhdistyneiden kunigaskuntien johtamaa liittoumaa vastaan. Yhteensä taistelukentillä kohtasi toisensa lähes 200 000 sotilasta. Liittoumalla oli miesylivoima, mutta ranskalaisilla oli enemmän tykkejä. Taistelu oli erittäin tasaväkinen, mutta lopulta Wellingtonin johtama liittouma löi Napoleonin joukot. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uudenkarhea Waterloon taistelusta kertova uusittu museo – Memorial of Waterloo 1815 – valmistui vuonna 2015 eli 200 vuotta taistelun jälkeen. Museo sijaitsee ovelasti maan alla, joten museorakennus ei riko peltomaista maisemaa. Tämä puolestaan auttaa kuvittelemaan, miltä taistelukenttä on näyttänyt reilut 200 vuotta sitten. Museo on rakennettu kahteen kerrokseen ja se kattaa yhteensä noin 2000 neliötä. Jo heti tuloaulassa sijaitseva noin 30 neliön kokoinen pienoismalli saa vierailijan haukkomaan henkeä. Kyseessä on hollantilaisen Piet Prinsenin 30 vuoden aikana rakentama ja tarkasti alkuperäistä taistelua kunnioittava 1:72 mittasuhteessa tehty miniatyyri, joka sisältää yli 10 000 sotilasta. Yksityiskohtien määrä on yksinkertaisesti huima. Kun miniatyyriä on tutkittu riittävästi joka puolelta, aulasta laskeudutaan yksi kerros alaspäin, ja tutustutaan taistelussa mukana olleisiin henkilöihin. Seinillä on lisäksi maalauksia, joissa valotetaan Napoleonin retkiä ja saavutuksia ennen Waterloota sekä maalataan kuvaa Waterloohun johtaneista tilanteista. Tauluissa on hauska jippo, ne tavallaan elävät pienen animaation ansiosta. Pääsymaksun yhteydessä on saatu luottokortin kokoinen lätkä ja kuulokkeet. Lätkä aktivoi aina erilaisia kohteita, joista kantautuu kuulokkeiden kautta vierailijan korviin informaatiota. Ajankuvaa Seuraavaksi siirrytään lasivitriinien reunoittamaa käytävää pitkin eteenpäin. Vitriineissä on esillä mallinukkeja puettuna sen aikaisiin uniformuihin. Vitriineissä on myös lisää pieniä miniatyyrejä, joiden avulla aukeaa muun muassa huollon merkitys. Napoleonin lausuman vanhan viisauden mukaan armeija marssii vatsallaan. Vitriineissä on myös taisteluissa käytettyjä aseita. Pistoolit olivat miekkojen ohella ratsuväen suosiossa, kun jalkaväki käytti musketteja. Aseteollisuudessa elettiin vielä piilukkojen aikakautta. Rihlatut kiväärit aloittivat läpimurtonsa vasta 1800-luvun puolivälissä. Ja totta kai esillä on myös kanuunoita, Napoleon oli tunnetusti suuri tykistön ystävä. Ranskalaisilla oli Waterloossa 252 tykkiä liittoutuman 156 tykkiä vastaan. Kun ratsuväki tulee silmille Museon näyttävin yksittäinen kokemus on 3D-lasit päässä katsottava lyhytelokuva. Se esittelee useamman taistelukohtauksen, ja 3D-lasien avulla katsoja kokee olevansa mukana taistelukentällä. Kaikista vaikuttavin kokemus on se, kun ratsuväki rullaa kohti jalkaväkisotilaiden rintamassa oleva katsojaa. Elämys on melkoinen, ja katsojan on helppo eläytyä siihen tunnelmaan, kun iso massa ratsuväkeä laukkaa 25 metriä leveällä valkokankaalla suoraan päälle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Luinen ranko Museon loppupuolella makaa yhdessä vitriinissä vuonna 2012 alueelta löydetty luuranko, jota kutsutaan Waterloon sotilaaksi. Kyseessä lienee hannoverilainen sotilas. Se on hieman makaaberi muistutus taistelun hinnasta. Yhteensä Waterloon taisteluissa kuoli tai haavoittui yli 40 000 sotilasta. 1320 neliön kokoinen maalaus Vähän museon ulkopuolella on vielä vuonna 1911 valmistunut pyöreä rakennus, jonne päästään suoraan museosta maanalaista käytävää pitkin. Sen sisällä on ranskalaisen taidemaalarin Louis-Jule Dumoulin maalama 110 metriä pitkä ja 12 metriä korkea maalaus taistelukentästä. Maalaus on ympyrän muotoinen, ja sitä katsellaan sen sisäpuolelle rakennetulta tasanteelta. Maalaus valmistui vuonna 1912 – siis taistelun satavuotisjuhlapäiväksi. Kun museo on käyty läpi, sen ulkopuolella voi vielä kävellä hetken ja yrittää aistia paikan tunnelmaa. Kesäaikaan alueella järjestetään myös pieniä näytelmiä. Lisäksi hevoskärryt kuljettavat vierailijoita museolta Hougoumontin farmille, jossa historian oppitunnit jatkuvat multimediaesitysten muodossa. Farmilla käytiin yksi koko Waterloon taistelun ratkaisevimmista kamppailuista. Tilan rakennukset tuhoutuivat tietysti täysin, mutta ne rakennettiin uusiksi museon uusimisen yhteydessä vuonna 2015. Farmilla voi myös yöpyä. Museon vieressä on myös pieni jälkeenpäin rakennettu kukkula, jonka laella on leijonapatsas. Se valmistui vuonna 1820 Hollannin kuninkaan William Ensimmäisen toimesta. Kukkulalla ja patsaalla kunnioitetaan paikkaa, jossa William Ensimmäisen poika eli William Toinen haavoittui kanuunan kuulan osuttua häntä olkapäähän. Kukkulan laelle kiipeäminen käy myös kuntoilusta, sillä kiivettävänä on 226 rappusta. Ylhäältä on kuitenkin hieno näköala yli ympäröivän maiseman, mikä auttaa lisää hahmottamaan taisteluiden kulkua. Museon vieressä on myös sympaattinen ravintola, jossa voi tankata energiaa välillä. Vaikka museo ei ole iso, kaikkiaan siellä saa helposti kulumaan aikaa useamman tunnin. Ja historian muistelu on aina mukavaa. Waterloo on kuitenkin yksi niitä taisteluita, jonka erilainen lopputulos olisi muuttanut historiaa melkoisesti. Museon kotisivut: https://www.waterloo1815.be/en/ Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Vesa Eskola ja Visit Brussels Lue lisää Kaikki artikkelit 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa 31.3.2024 Matkailu Antwerpenin oodi muodille: koska tyylikkyys on aina muodikasta 29.3.2024 Matkailu Matkavinkki Tšekki: Kaunis ja historiallinen Litomyšl 28.3.2024 Matkailu Matkavinkki Berliini: Fotografiska ei petä valokuvien ystävää 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?