7.9.2021 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQE – jopa 660 kilometriä sulavasti sähköllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-EQ EQE siirtää sähköisen EQS-Mersun huokeampaan hintaluokkaan. Yhdellä latauksella on edettävissä jopa 660 kilometriä. Mercedes-Benz täydentää määrätietoisesti täyssähköisten ja ladattavien hybridimalliensa valikoimaa 8.9. yleisölle avautuvassa IAA-autonäyttelyssä Münchenissä, mutta ensimmäisiä autoja julkistetaan jo kovaa tahtia. Näistä mielenkiintoisimpaan päähän lukeutuu täyssähköinen Mercedes-EQ EQE tai Mercedes-Benz EQE tai jopa EQE by Mercedes-EQ. Kansankielellä voisi puhua täyssähköisestä Mersun E-sarjasta.Joka tapauksessa tuo sulava sähköinen sedan tuo monella tapaa valmistajansa sähköisen lippulaivan EQS:n hieman huokeampaan hintaluokkaan. Tämä mahdollistaa sen jälleen hieman useamman kuluttajan kynsien ulottuville.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMercedes-EQ EQESamalla täysin uusi täyssähköinen Mercedes-Benz EQE on vastikään ensiesitellyn EQS:n jälkeen jo toinen automalli, joka perustuu Daimlerin premium-luokkaa varten kehittämään EVA2-perusrakenteeseen. Se on valmistajansa mukaan ensimmäisiä automalleja, joiden rakenteissa on käytetty kierrätysterästä auton tuotannon hiilidioksidipäästöjen alentamiseksi.Esikuvaansa kompaktimman EQE:n akseliväli on 3120 milliä eli vain 90 millimetriä EQS-mallia vähemmän. Ulko- ja sisämitoiltaan sen läheisin vertailukohta on valmistajan mukaan nykyinen CLS ja muotokin kieltämättä on lähempänä sitä kuin käytännöllistä E-sarjalaista. Mittakaavaa auttaa tieto vannekokojen osumisesta välille 19 - 21 tuumaa.Uutuus saapuu markkinoille tarkemmin muodossa Mercedes-EQ EQE 350. Tämä tarkoittaa 215 kilowatin (292 hv) huipputehoa ja 530 newtonmetrin huippuvääntöä. Näin suorituskyky kuulostaa osalle sähköautoihin tottuneista korkeintaan keskinkertaiselta, mutta toisaalta katsottuna vähintäänkin riittävältä.Autossa on suurikokoinen 90 kilowattitunnin akku. Myös aerodynamiikkaan on selvästi panostettu ja WLTP-mittauksen mukainen kulutus vaihtelee välillä 15,7–19,3 kWh/100 km. Näin ollen auton toimintamatka on yhdellä latauksella jopa 660 kilometriä (WLTP).Auton sisäänrakennettu laturi on vakiona 11 kilowatin tehoinen, mutta lisähinnasta sen tehon saa tuplattua. Pikalaturilla EQE osaa ottaa vastaan 170 kilowatin huipputehon. Jälkimmäisen avulla on teoriassa "tankattavissa" 250 kilometriä lisää toimintamatkaa vain 15 minuutin pysähdyksen aikana.Ohjaamo tuo hyvin vahvasti mieleen suuremman sisaren. Suurella näyttöpinnalla varustettu MBUX Hyperscreen -järjestelmä on tosin lisävaruste, joten ilman sitä ohjaamon tunnelma saattaa hieman latistua.Uutuuteen on saatavilla myös sellaisia varusteita, kuten automaattisesti avautuvat etuovet sekä nelipyöräohjaus. Älykäs navigointijärjestelmä tukee verkon yli langattomasti tapahtuvia (OTA) päivityksiä. Vireystila-avustimeen on liitetty uusi kuljettajan mikrounesta varoittava ominaisuus, joka perustuu silmänripsien liikkeen seurantaan kojelautakameran avulla.Sisätiloja sähköuutuus tarjoaa jopa enemmän kuin nykyinen E-sarja, sillä esimerkiksi hartiatilaa on 27 millimetriä enemmän ja matkustamo on 80 millimetriä pidempi. Autossa istutaan 65 millimetriä E-sarjaa korkeammalla.Tämä tosin näkyy negatiivisesti tavaratilan puolella, jonka vetoisuus jää 430 litraan. Eikä keulalta löydy minkäänlaista lisätilaa, sillä se ei edes aukea.EQE:n myynti alkaa vuoden 2022 puolivälissä, ja autot valmistetaan Bremenissä sekä Kiinan kotimarkkinoita varten Pekingissä. Polttomoottorilla varustettu E-sarja lienee paras arvaus hintaluokasta, ainakin kunnes hinnasto julkaistaan.Teksti: Henri Posa Lähde ja kuvat: Daimler Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 2.2.2025 Ajatuksia autoista Hyvesignalointia naapureille vai tavallinen sähköinen auto? – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla